hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علائم و نحوه درمان ضربان قلب سریع

علائم و نحوه درمان ضربان قلب سریع

بیشتر شدن تعداد ضربان قلب بیش‌ ازحد نرمال را تُندتپشی یا تاکی‌کاردی می‌گویند.
تاکی کاردی به ضربان قلب سریع در حال استراحت (ضربان قلب بالای ۱۰۰ در دقیقه) گفته می‌شود. بسته به علت اصلی و میزان کارایی قلب، تاکی کاردی می‌تواند خطرناک باشد. این عارضه در میان مردم با عنوان تپش قلب شناخته می‌شود.
برخی از افراد مبتلا به تاکی کاردی ممکن است علامت یا عوارضی نداشته باشند. با این حال، تاکی کاردی خطر سکته، ایست ناگهانی قلب و مرگ را افزایش می‌دهد.
تاکی کاردی چیست؟
قلب از دو بطن و دو دهلیز تشکیل شده است. تاکی کاردی زمانی اتفاق می‌افتد که این حفره‌ها بسیار سریع بتپند. تاکی کاردی به ضربان قلب بالا در حال استراحت اشاره دارد.
به طور کلی، قلب یک فرد بزرگسال در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه می‌تپد. هنگامی که یک فرد تاکی کاردی یا تپش قلب دارد، اتاقک‌های فوقانی یا تحتانی قلب، بطور قابل توجهی سریعتر می‌تپند.
هنگامی که قلب خیلی سریع می‌تپد، کمتر پمپ می‌شود و جریان خون به بقیه بدن از جمله خود قلب کاهش می‌یابد.
خطرات تاکی کاردی
خطر عوارض تپش قلب به ۵ عامل وابسته است: شدت تپش قلب، نوع تاکی کاردی، ضربان قلب هنگام حمله، مدت زمان تپش قلب و بیماری‌های قلبی دیگر.
شایع‌ترین خطرات ناشی از تپش قلب عبارتند از لخته‌های خون، نارسایی قلبی، حمله‌های غش و مرگ ناگهانی.
ضربان قلب
نحوه درمان تاکی کاردی
گزینه‌های درمانی بسته به علت بیماری، سن و سلامت عمومی فرد مبتلا به تاکی کاردی و سایر عوامل متفاوت است. هدف از درمان تاکی کاردی، رفع علت آن است. هنگامی که از نظر بالینی قابل انجام باشد، پزشک ممکن است سعی کند ضربان را کُند، از بروز تاکی کاردی‌های بعدی پیشگیری کند و با تجویز دارو عوارض را کاهش دهد.
در برخی موارد، پزشک بدون توجه به کاهش تپش قلب فقط به دنبال رفع منشاء آن است. در موارد دیگر که علت اصلی یافت نمی‌شود، ممکن است پزشک درمان‌های مختلفی را امتحان کند.
اقدامات خاصی وجود دارد که می‌تواند مانع از تاکی کاردی یا تشدید آن شود. برای پیشگیری از تپش قلب می‌توان از دارو‌ها و یا عمل‌های جراحی بسته به شدت و منشا تاکی کاردی استفاده کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد