hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مادران باردار ۲ واکسن کرونا و آنفلوانزا را چگونه تزریق کنند؟

مادران باردار ۲ واکسن کرونا و آنفلوانزا را چگونه تزریق کنند؟

معاون علوم پزشکی گیلان، خواستار تزریق واکسن آنفلوانزا برای مادران باردار شد و عنوان کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا در کنار واکسن کرونا برای مادران باردار لازم است و بهتر است دو هفته بعد از تزریق یکی از این واکسن ها، واکسن دیگر را تزریق کنند.
دکتر آبتین حیدرزاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت تزریق واکسن کرونا برای مادران باردار، اظهار کرد: معمولا در شروع واکسیناسیون هر گروه سنی با اندکی ترس و نگرانی از سوی افراد مواجه هستیم، اما هیچگونه نگرانی وجود ندارد و مراکز واکسیناسیون ما اکنون به بالای ۹۰۰ مرکز رسیده است.
وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون مادران باردار از سه ماه گذشته، افزود: هنوز ۵۰ درصد مادران باردار گیلانی واکسینه نشده اند؛ این در حالی است که بیش از ۸۵ درصدی افراد بستری شده ناشی از کرونا، واکسن نزده ها هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ترس از واکسن به ویژه در مادران باردار را طبیعی دانست و تصریح کرد: واکسن کمک می کند تا مادران باردار کمتر به کرونا مبتلا شوند و در صورت ابتلا، حالت خفیف بیماری را تجربه کنند؛ البته علت اصلی ترس و نگرانی مادران باردار از تزریق واکسن ناشی از عوارض واکسن برای خودشان و جنینشان است.
حیدرزاده، به مادران باردار اطمینان داد که واکسن سینوفارم کلیه مراحل بالینی و تحقیقاتی را در سه فاز گذرانده و بی خطر است و خاطرنشان کرد: تاکنون هیچگونه عارضه ناشی از تزریق واکسن گزارش نشده است و لذا مادران باردار از فرصت استفاده کنند و واکسینه شوند تا در صورت شروع پیک بعدی، احتمال مبتلا شدن آنان کاهش پیدا کند و خودشان و جنینشان درگیر آسیب ناشی از بیماری کرونا نشوند.
وی مادران باردار را یکی از گروه های پرخطر ابتلا و مرگ کرونایی دانست و ادامه داد: متاسفانه طی ۲۱ ماه گذشته شاهد ابتلای شدید به کرونا و فوت مادران باردار بر اثر کرونا بودیم.
معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه مادران باردار باید بعد از هفته ۱۲ بارداری و قبل از دو هفته مانده به پایان بارداری اقدام به تزریق واکسن کنند، گفت: واکسن سینوفارم برای جمعیت بالای ۱۲ سال تزریق می شود و با توجه به تزریق دو و نیم میلیون دوز از این واکسن در استان، هیچگونه عارضه ای نداشته است؛ البته با توجه به بالا بودن سن ازدواج و بارداری در گیلان، ممنوعیت سنتی برای تزریق واکسن به مادران باردار وجود ندارد.
وی عوارض ناشی از تزریق واکسن کرونا در مادران باردار را مشابه افراد غیر باردار دانست و بیان کرد: مهمترین عوارض ناشی از تزریق واکسن درد در محل تزریق و احساس خستگی و بی حالی و تب خفیف است که معمولا دو تا سه روز طول می کشد.
حیدرزاده، مادران باردار دارای بیماری های زمینه ای همچون فشار خون و دیابت را در معرض خطر چند برابری ابتلا به کرونا و عارضه دار شدن دانست و متذکر شد: مادران باردار درگیر بیماری های قلبی و عروقی می شوند و حدود ۱۰ درصد این مادران دیابت بارداری می گیرند و لذا آسیب پذیرتر هستند. در واقع دیابت و فشار خون از ریزفاکتورهای خطر ابتلا به کرونا بوده و احتمال ابتلا و بستری و مرگ را افزایش می دهد.
وی در پاسخ به این سوال که «آیا مادران باردار نیازمند تزریق دوز یادآور هستند؟»، اظهار کرد: اگر مادران باردار دارای بیماری های زمینه ای، قبل از بارداری دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند، می توانند بعد از هفته ۱۲ بارداری و بعد از گذشت شش ماه از تزریق دوز دوم، اقدام به تزریق دوز بوستر کنند.
معاون علوم پزشکی گیلان، همچنین خواستار تزریق واکسن آنفلوانزا برای مادران باردار شد و عنوان کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا در کنار واکسن کرونا برای مادران باردار لازم است و بهتر است دو هفته بعد از تزریق یکی از این واکسن ها، واکسن دیگر را تزریق کنند. همچینن مادران باردار می توانند با شماره گیری ۴۴۰۱ راهنمایی های لازم را دریافت کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد