hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آشنایی با روش های درمان خانگی لثه سیاه

آشنایی با روش های درمان خانگی لثه سیاه

زیبایی دهان و دندان با سلامتی ان رابطه مستقیمی دارد که در نهایت به ایجاد و عدم اعتماد به نفس تاثیر موثری قائل می گردد. در ادامه این مطلب باروش های درمان خانگی لثه سیاه و علت به وجود آمدن آن آشنا خواهید شد.
هر فرد به دلیل ژنتیک متفاوت رنگ لثه خاص خود را دارد. گاهی اوقات رنگ سیاه لثه می تواند نشانه هایی از بیماری، مصرف داروهای خاص، سیگار کشیدن و استفاده از مواد مختلف و دیگر عوامل باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با روش های درمان خانگی لثه سیاه آشنا شوید.

آشنایی با روش های درمان خانگی لثه سیاه

لثه ها به دلیل داشتن بافت سخت می‌توانند دندان هارا در جای مناسب خود ثابت نگه دارند، و رنگ آن ها در افراد متفاوت است مانند قرمز، صورتی، قهوه ای یا سیاه است. گاهی اوقات تغییرات در رنگ لثه می‌تواند باعث مشکلات بزرگ در سلامت بدن باشند که حتما باید به پزشک مراجعه کنید. البته در طب سنتی نیز روش های طبیعی برای درمان لثه سیاه توصیه شده است که پیش از استفاده از این روش ها می توانید با پزشک یا متخصص طب سنتی مشورت نمایید.
درمان خانگی لثه سیاه چگونه است
  • روغن گردانی

روغن گردانی یکی از روش های قدیمی برای داشتن لثه های صورتی است. از این روش می توان برای از بین بردن بیماری های دهان و کرم خوردگی دندان استفاده کرد. چرا که به دلیل ضد باکتری بودن روغن نارگیل سموم دهان به طور کامل پاکسازی می شوند.

روش انجام:

  1. ۱ الی ۲ قاشق چای خوری از روغن نارگیل را در دهان خود بریزید، حتما از روغن بکر استفاده کنید، همچنین می توانید از روغن کنجد هم مصرف کنید.
    ۲۰
  2. دقیقه زمان بگذارید که روغن در دهانتان باقی بماند.
  3. روغن را در دهانتان بگردانید.
  4. با این‌کار شما میکروب های داخل دهانتان را از بین می‌برید و حتی از بوی بدن دهان هم خلاص می شوید. این روش برای درمان انواع اختلالات لثه اثر گذار است.
  • روغن اوکالیپتوس

این روغن به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی و ضد التهابی می‌تواند در از بین بردن میکروب ها، بیماری های دهان، رفع پوسیدگی دندان و از بین بردن تورم لثه بسیار موثر عمل کند.


روش انجام:

  1. ۵ تا ۸ قطره از روغن را با آب یا روغن کنجد یا روغن نارگیل رقیق کنید و خوب با هم مخلوط کنید، حالا ترکیب به دست آمده را بر روی لثه ها ماساژ دهید و اجازه دهید بر روی لثه هایتان بماند که اینکار باعث زشد بهتر بافت های لثه می‌شود.
  2. پس از گذشت چند دقیقه دهانتان را بشویید.
  3. شما می‌توانید از این روش درمان روزی ۲ مرتبه استفاده کنید تا زمانی که درمان شما کامل شود.
آشنایی با خواص چایی سبز
  • چای سبز

از دیگر خواص چای سبز می توان به آنتی اکسیدان اشاره کرد که تاثیر به سزایی در درمان خانگی لثه سیاه خواهد داشت. همچنین  چای سبز بسیاری از مشکلات زیبایی و بیماری ها را درمان می‌کند. در نهایت نیز چایی سبز برای درمان لثه سیاه بسیار مفید است چرا که به راحتی می‌تواند تمامی ناخالصی ها و باکتری های موجود در دهان را از بین ببرد.

روش انجام:

  1. روزانه حداقل ۲ یا ۳ بار از دمنوش چایی سبز استفاده کنید.
  2. شما می‌توانید با نوشیدن همیشگی و روزانه چایی سبز لثه هایی صورتی و زیبا داشته باشید.
  3. همچنین چایی سبز در تسکین درد و کاهش التهابات لثه بسیار موثر عمل می‌کند. این دمنوش حتی موجب قوی تر شدن دندان ها می‌شود.
  • روغن لیمو

روغن لیمو یک خاصیت ضد باکتریایی قوی دارد که به راحتی می‌تواند عفونت های باکتریایی را از بین ببرد. این روغن لیمو موجب پاکسازی دندان ها و لثه ها می‌شود. به دلیل داشتن خواص ضد عفونی و ضد باکتریایی، باعث ساخت بافت های جدید و تازه در لثه می‌شود و آن را جایگزین بافت های فرسوده و آسیب دیده می کند.

روش انجام:

  1. آب یک لیمو تازه را بگیرید و با چند قطره از روغن زیتون مرغوب رقیق کنید، حداقل باید این ترکیب به مدت ۱ یا ۲ هفته بماند تا این روغن شما آماده شود.
  2. پس از گذشته این زمان شما از این روغن می‌توانید مانند دهانشویه مصرف کنید.
  3. به طور مستقیم از این روغن برای مراقبت از دهان همیشه استفاده نکنید چون ممکن است باعث سست شدن مینای دندان های شما شود.
آشنایی با خواص ژل آلوئه ورا
  • آلوئه ورا

از خواص ژل آلوئه ورا می توان به منابع قوی ضد باکتریایی و ضد التهابی اشاره کرد که در نهایت از تحلیل رفتن لثه ها جلوگیری می‌کند و به راحتی می‌تواند میکروب ها را از بین ببرد و عفونت لثه را درمان کند و برای درمان خانگی لثه سیاه یک روش کاملا به صرفه است.

روش انجام:

  1. ژل را از برگ جدا کنید و بر روی دندان ها لثه هایتان بگذارید.
  2. بعد از گذشت چند دقیقه دندان هایتان را بشویید و دوباره با آن ژل لثه هایتان را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه ماساژ دهید، و بعد دهانتان را آبکشی کنید.
  3. از این روش می‌تواند ۲ یا ۳ بار در هفته استفاده کنید.
  • برگ مریم گلی

برگ مریم گلی در پاکسازی غشای مخاطی لثه ها نقش موثری دارد. این گیاه دارویی پرخواص از دندان ها و لثه های شما به خوبی محافظت می‌کند و در ارتقاء سلامت آنها کمک شایانی می‌کند. یکی دیگر از روش ها برای درمان لثه سیاه، استفاده از گیاه دارویی مریم گلی است.

روش انجام:

  1. آب برگ تازه مریم گلی را بگیرید یا می‌توانید دمنوش آن را درست کنید.
  2. وقتی دمنوش شما به طور کامل خنک شد آن را به طور کاملا مستقیم بر روی لثه ها و دندان هایتان بمالید و چند دقیقه صبر کنید، حالا می‌توانید دهان خود را آبکشی کنید.
  3. همچنین شما می‌توانید از گیاه مریم گلی به صورت دمنوش استفاده کنید.
آشنایی با خواص میخک
  • میخک

میخک یک گیاه پر خواص و خوشبو و ضد عفونی کننده است. و یک ماده کاملا ضد میکروبی و ضد باکتریایی است و در سالم بودن بهداشت دهان کمک بزرگی می‌کند.
میخک می‌تواند باعث رشد و بهبود بافت های آسیب دیده لثه بشود و آن ها را به راحتی درمان کند. همچنین برای درمان آبسه لثه می توانید از روغن پر خاصیت میخک استفاده کنید.

روش انجام:

  1. ۵ الی ۱۰ قطره روغن میخک را به لثه هایتان بمالید و به خوبی آن‌ها را ماساژ دهید.
  2. به مدت زمان حداقل ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا روغن بر روی لثه هایتان بماند و سپس دهانتان را آبکشی کنید.
  3. برای خلاصی از لثه سیاه به طور مداوم این درمان را ادامه دهید.
  • سرکه ی رز

برای قوی کردن لثه ها و سلامتی و صورتی نگه داشتن رنگ آن ها می توانید از سرکه ی رز استفاده کنید.

روش انجام:

  1. چند عدد گلبرگ گل رز را در سرکه قرمز بگذارید و یک هفته اجازه بدهید که گلبرگ ها در سرکه بمانند و سپس آن ها را با یک پارچه صاف کنید.۱
  2. ۱ قاشق خوری از سرکه رز به دست آمده را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و خوب آن را هم بزنید و مانند دهانشویه از آن استفاده کنید.
  3. این روش درمان خانگی لثه سیاه بسیار به سرعت عمل می‌کند.
  • نمک دریایی با روغن نارگیل

با استفاده از نمک می‌توانید تمامی بیماری های لثه خود را از بین ببرید و لثه های زیبا تری برای خود به ارمغان آورید، و از درد های لثه و دندان ها جلوگیری کنید.
نمک دریایی و روغن نارگیل خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد قارچی را دارا هستند.

روش انجام:

  1. ۲ قاشق غذا خوری از نمک دریایی را با ۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل مخلوط کنید و ترکیب بدست آمده را روی لثه هایتان پخش کنید، و حداقل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه فرصت دهید تا این ترکیب بر روی لثه هایتان بماند و سپس با آب گرم دهانتان را آبکشی کنید.
  2. این روش درمانی را می‌توانید در روز یک بار انجام دهید و از روشن شدن رنگ لثه های خود لذت ببرید.
آشایی با خواص روغن درخت چای
  • روغن درخت چای

از خواص روغن درخت چای برای درمان خانگی لثه سیاه می توان به ضد عفونی کننده، ضد التهاب، ضد باکتریایی بودن آن اشاره کرد. با استفاده از این روغن می‌توانید پلاک روی دندان و میکروب های لثه را از بین ببرید تا از تیره شدن آن ها جلوگیری کنید.

روش انجام:

  1. چند قطره از روغن چای را با آب رقیق کنید و خوب با هم مخلوط کنید و ترکیب بدست آمده را غرغره کنید.
  2. از این روش درمان خانگی لثه سیاه می توانید روزانه استفاده کنید.

معرفی علت به وجود آمدن لثه سیاه

سیاه شدن لثه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به معرفی هر یک از این دلایل پرداخته ایم.
  • کمبود ملانین

اگر لثه های فردی همیشه تیره بوده است، دلیلی برای نگرانی نیست. اما اگر رنگ لثه در یک دوره کوتاه تغییر کرد و لکه های سیاه بر روی آن پدیدار شد شاید به دلیل ملانین باشد و باید به دکتر مراجعه کنید.
  • استعمال سیگار

نیکوتین موجود در تنباکو باعث می‌شود که ملانوسیت ها ملانین زیادی تولید کنند، و باعث تغییر رنگ لثه بشوند.
  • مصرف دارو

داروی مینوسیکلین که برای درمان عفونت ها مثل کلامیدیا و آکنه ها تجویز می‌شود، می تواند باعث تغییر رنگ در لثه ها و دهان بشود.
معرفی درمان خانگی لثه سیاه
  • لثه نکروزه

به وجود آمدن لثه می‌تواند باعث درد، بوی بد دهان و تب بشود. اگر لایه مرده روی لثه ها به وجود بیاید، می تواند باعث به وجود آمدن لثه سیاه و خاکستری بشود. با استفاده از دهانشویه و تمیز کردن دندان ها می توانید از بروز این عفونت جلوگیری کنید.
  • کیست خون آب

زمانی که دندان ها رشد می‌کنند، کیستی پر از مایع ایجاد می‌شود و با ترکیب شدن آن با خون، تیره رنگ می‌شود. این کیست ها پس از رشد کامل دندان از بین می‌روند اما شما می‌توانید با کمک دندان پزشک آن را جراحی کرده و باز کنید.

نکات پایانی

همچنین در پی آشنایی با درمان خانگی لثه سیاه می توانید با رعایت نکته های زیر سلامت دندان ها، لثه ها و دهان خود را تضمین کنید.
  • شستن دهان با دهانشویه
  • استفاده مداوم از مسواک
  • تعویض مسواک کهنه و قدیمی خود
  • استفاده از نخ دندان
  • دوری از نوشیدن نوشابه و کافئین
  • مصرف نکردن تنباکو
  • ترک کردن سیگار و مواد دخانی
  • مراجعه به موقع و همیشگی به دندان پزشک
  • استفاده از غذای های سالم در تغذیه خود
  • جلوگیری از به وجود آمدن استرس
  • استفاده زیاد از پتاسیم و روی
  •  استفاده از قرص سپتیلین
  • خوردن انگور فرنگی
  • مصرف امگا ۳
  • استفاده سماق
  • اکسیژن درمانی
  • استفاده از دمنوش چای سیاه
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد