جستجو
رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خراسان رضوی جزو چند استان اول کشور در ابتلا، بستری و فوتی‌های‌ کرونا

خراسان رضوی جزو چند استان اول کشور در ابتلا، بستری و فوتی‌های‌ کرونا

خراسان رضوی جزو چند استان اول کشور در ابتلا، بستری و فوتی‌های‌ کرونا
جانشین مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خراسان رضوی در چند هفته اخیر جزو چند استان اول کشور به لحاظ میزان ابتلا، بستری و فوتی کرونایی بوده و در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم شهرستان‌های کوهسرخ، خلیل‌آباد و کاشمر بالاترین آمار را دارند و احتمال شروع رنگ‌بندی قرمز کرونایی در این شهرها بیشتر از سایر شهرهای استان است.
دکتر مریم سالاری در اجلاس برنامه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی برای مقابله با موج ششم بحران کرونا، اظهار کرد: تعداد ۱۲۸ بستری در شبانه‌روز گذشته داشتیم و مجموع بستری‌ها ۵۲۸ نفر هستند که از این تعداد ۱۴۸ نفر آن در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.
جانشین مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در آستانه موج ششم بحران کرونا درصد موارد مثبت رپیدها از PCRها بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: همچنین در خصوص میزان بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان در هفته اول آبان ماه هم افزایش ۲۳ درصدی را شاهد بودیم و تداوم این روند افزایشی را برای هفته‌ آینده هم پیش‌بینی کرده‌ایم.
خراسان رضوی در چند هفته اخیر جزو چند استان اول کشور به لحاظ میزان ابتلا، بستری و فوتی کرونایی بوده و در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم شهرستان‌های کوهسرخ، خلیل‌آباد و کاشمر بالاترین آمار را دارند و احتمال شروع رنگ‌بندی قرمز کرونایی در این شهرها بیشتر از سایر شهرهای استان است.
به دنبال اقناع‌سازی مردم در واکسیناسیون کرونا هستیم
یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این برنامه بیان کرد: در خراسان رضوی آمادگی کامل برای مبارزه با موج ششم بحران کرونا وجود دارد و از تمامی فرمانداران خواسته‌ایم که امکانات خود را به طور کامل در اختیار حوزه بهداشت و درمان قرار دهند.
وی تصریح کرد: گرچه امیدواریم که موج ششم بحران کرونا از راه نرسد، اما قرارگاه‌های شهرستانی را فعال کرده‌ایم تا با آمادگی کامل اقدامات لازم را صورت دهند.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه همه ما به دنبال اقناع‌سازی مردم در واکسیناسیون کرونا هستیم، خاطرنشان کرد: گرچه واکسیناسیون کرونا اجباری نیست، اما به طور قطع وظیفه‌ای شرعی بوده، زیرا ممکن است که با نرفتن هر یک از ما به مراکز واکسیناسیون کرونا، ناخواسته موجب ابتلاء خود و دیگران به کووید ۱۹ شویم که این موضوع به نوعی حق‌الناس است.
وی اضافه کرد: از بخش خصوصی می‌خواهیم در حوزه سلامت به‌خوبی یاری‌رسان مردم در ایام موج ششم بحران کرونا باشد و از سازمان نظام پزشکی می‌خواهیم که پشتیبانی خوبی در رابطه با حضور بخش خصوصی در خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس کرونا داشته باشد.
نظری گفت: این آمادگی را داریم تا با استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر مجموعه‌های کشوری، استانی و شهری تمامی نیازهای دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی را تامین نماییم تا مشکلی در امر خدمت‌رسانی شایسته مردم به عنوان بزرگترین سرمایه‌های کشور شاهد نباشیم.
موج اول ۳۶ روز  و موج پنجم ۸۶ روز طول کشید
همچنین دکتر محمدعلی کیانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مراسم اظهار کرد: بنا به تحلیل وضعیت آمارها آن چیز که محتمل بوده وقوع موج ششم بحران کروناست که از مناطق غرب کشور آغاز شده و به‌زودی به خراسان جنوبی و پس از آن به خراسان رضوی خواهد رسید.
وی بیان کرد: تعداد روزهای هر موج کرونایی از روزهای موج قبل از آن به مراتب بیشتر بوده و ۳۶ روز موج اول به ۸۶ روز در موج پنجم رسید.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در خصوص واکسیناسیون کرونا در کشور ۷۹ درصد دوز اول و ۳۹ درصد دوز دوم را دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این عدد در خراسان رضوی و حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با یک درصد جزئی بالاتر از میانگین کشوری بوده است.
کیانی افزود: دغدغه این روزها اکسیژن‌ها و اکسیژن‌سازها بوده و نباید جان بیماری به دلیل کمبود اکسیژن به‌ خطر بیفتد، همچنین می‌خواهیم که به بیماران بدحال با روش "پزشکی از راه دور" کمک شده و از ظرفیت‌های موجود به‌خوبی استفاده شود.
وی گفت: در موج پنجم بحران کرونا داشتیم شبی را که ۸۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری شدند که عدد بسیار بالایی بوده و باید بیش از پیش روی موضوعات پیشگیری و واکسیناسیون کار کنیم که شاهد آمارهای بالای ابتلا، بستری و فوتی کرونایی نباشیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: از استاندار خراسان رضوی می‌خواهیم که نگاهی ویژه به تخصیص اعتبارات حوزه سلامت در موج ششم بحران کرونا داشته باشند تا بتوانیم شایسته‌ترین نوع خدمت را به بیماران کرونایی داشته باشیم.
مراجعه مردم به بیمارستان‌ها در موج پنجم ۲.۵ تا ۳ برابر موج چهارم بود
در بخش دیگری ا ز این مراسم دکتر شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: موج اول بحران کرونا ۳۶ روز به‌طول انجامید و این عدد در موج‌های بعدی روند افزایشی داشت و اوج آن در موج پنجم با ۸۶ روز بود.
وی تصریح کرد: تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها در موج چهارم به اندازه ۳ موج قبل از آن و در موج پنجم ۲.۵ تا ۳ برابر موج چهارم بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در موج پنجم کرونا، راه‌اندازی کلینیک‌های رمدسیویر کمک‌ بزرگی به بیش از ۱۶ هزار بیمار سرپایی نیازمند این دارو نمود.
وی بیان کرد: مسیر ارجاع در سطوح ۱ و ۲ به‌خوبی مشخص شده و با همکاری روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نرم‌افزاری طراحی شده که به‌زودی فعال می‌شود و در آن نزدیکترین مراکز جهت مراجعه به‌موقع بیماران کرونایی قابل مشاهده است.
بدیعی با ذکر این نکته که پلاک‌گذاری تخت‌های بیمارستانی اقدام دیگری بوده که صورت پذیرفته است، تاکید کرد: از ۵۷۷۰ تخت عادی مشهد ۲۴۰۰ مورد آن مناسب بیماران کرونایی است و برخی تخت‌ها به علت عدم امکانات کافی و برخی دیگر به‌جهت اختصاص داشتن به بیماران خاص قابل استفاده برای بیماران مبتلا به کرونا نیست.
وی خاطرنشان کرد: هرگاه ۸۰ درصد تخت‌های کرونایی تکمیل شود وارد فاز ۲ خواهیم شد و اطلاعات آن توسط مسئول مربوطه در آن بیمارستان باید به‌موقع و بدون تاخیر در سامانه HIS ثبت شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: موضوع کنترل و پایش اکسیژن در بیمارستان‌ها، تیوپ سی‌تی‌اسکن‌ها، ونتیلاتورها، مراقبت در منزل و غیره به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته و با مواردی که ثبت نامنظمی داشته باشند طبق ماده ۲۰ قانون برخورد می‌شود.
بدیعی افزود: ستاد حوزه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمادگی کامل و ۲۴ ساعته برای حمایت‌های لجستیکی در ایام موج ششم بحران کرونا دارد، هرچند که امیدواریم موج ششمی در راه نباشد.
اختلاف آمار بین دوز اول و دوم ۴۰ درصد است
دکتر محمود شبستری، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی نیز در این برنامه عنوان کرد: کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تربت‌ حیدریه، تربت جام، گناباد، نیشابور و سبزوار از سال گذشته فعال شده و ۱۲۵ استاد دانشگاه‌های علوم پزشکی استان در ۸ کارگروه فعالیت دارند.
وی افزود: در برخی از کارگروه‌ها ۲۵ تا ۳۰ جلسه برگزار شده و بیشترین جلسات مربوط به کارگروه آسیب‌های ناشی از فوت‌های کرونایی با مدیریت دکتر کیانی بود.
شبستری تاکید کرد: کمیته‌های آموزش و استانداردسازی سلامت تاثیرات خوبی در موضوعات پیشگیری، درمان‌های سرپایی، مدیریت مصرف انواع داروها از جمله رمدسیویر، مراقبت‌های پس از درمان و غیره داشت.
وی با تاکید بر اینکه کارگروه پژوهش یکی از فعال‌ترین کارگروه‌ها بوده که توانسته طرح‌های خوبی در مسیر مبارزه با کرونا ارائه نماید، گفت: فعالیت‌های این کارگروه در کنار دیگر کارگروه‌ها کماکان و تا زمان پایان بحران کرونا با قوت ادامه دارد.
شبستری تصریح کرد: درصد ایمنی واکسیناسیون ۸۰ درصد بوده و ۲۰ درصد دیگر در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده و نباید تصور کنیم که با دریافت واکسن ۱۰۰ درصد ایمن شدیم.
وی اضافه کرد: متاسفانه باید بگوییم که نگرانی دیگرمان در خصوص واکسن‌هراسی بوده و نباید وقتی ۸۰ درصد دُز اول دریافت کرداند، آمار دُز دوم ۴۰ درصد باشد، آن هم در حالی که در دیگر کشورها این اختلاف بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است.
شبستری خواستار همکاری بیش از پیش مجموعه‌های غیردانشگاهی با دانشگاهی شد و گفت: دست یاری به سمت تمامی افرادی که در حوزه غیردانشگاهی فعالیت دارند دراز می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم که یاری‌گر بیمارستان‌های امام رضا(ع)، قائم(عج) و دیگر مراکز درمانی دانشگاهی باشند.
تمامی بیماران  مبتلا به کرونا، نیازمند دریافت داروی رمدسیویر نیستند
در بخش دیگری از مراسم دکتر ناصر وحدتی، سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: گرچه قیمت رمدسیویر به زیر ۵۰ درصد رسیده، اما با توجه به میزان زیاد مصرف این دارو هزینه بالایی برای فرد بیمار دارد و از پزشکان می‌خواهیم در مواردی که نیاز نیست این دارو را تجویز نکنند، زیرا تمامی بیماران کرونایی نیازمند داروی مذکور نیستند.
سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها در موج ششم باید مدیریت خوبی در خصوص تامین و مصرف سرم و داروی رمدسیویر داشته باشند، تصریح کرد: همچنین تجویز بی‌مورد کورتن هم نباید صورت پذیرد، زیرا عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد بیمار به همراه دارد.
وحدتی خاطرنشان کرد: وقتی میزان تجویز دارو ۳ تا ۴ برابر افزایش می‌یابد مشکلاتی در تهیه و تامین آن به‌وجود می‌آید، اما با این وجود پیش‌بینی لازم شده تا در موج ششم با مشکل جدی در خصوص دارو مواجه نشویم.
بیمارستان ولایت مشهد تا پایان آبان‌ماه افتتاح می‌شود
به گزارش وبدا، دکتر محمد وجدانی، سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این برنامه اظهار کرد: اعتبارات عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۴۰۰، ۴۸۰۰ میلیارد تومان بوده و با حرکت جهادی تمامی مسئولان مربوطه اجازه ندادیم خللی در اجرای برنامه‌ها به دلیل مسائل مالی وارد شود.
وی افزود: برای تامین اعتبارات موردنیاز، نیازمند حمایت استانداری، فرمانداری، شورای شهر، شهرداری، آستان قدس رضوی و دیگر مجموعه‌ها هستیم.
وجدانی با بیان اینکه در ایام بحران کرونا ۷۰۰ نیروی جدید از محل درآمدها به‌کارگیری شدند، بیان کرد: در راستای ایجاد انگیزه برنامه شارژ بن کارت‌ها  را برای مدافعان سلامت در نظر گرفته‌ایم که ۳۰۰ میلیارد تومان مجموع رقم آن است.
وجدانی در خصوص زمان راه‌اندازی بیمارستان جدید مشهد، گفت: بیمارستان ولایت مشهد در پایان آبان ماه امسال افتتاح می‌شود و ۶۱۱ نیرو با برآورد ماهانه ۸ میلیارد تومان برای این مرکز درمانی نیاز است.
سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها و الکترونیکی عمده فعالیت‌ها مهمترین اقدامات پیش‌روی‌مان خواهد بود و امیدواریم که در انجام این کارها عملکرد خوبی داشته باشیم.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب