hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آشنایی با دارو مبورین

آشنایی با دارو مبورین

توجه داشته باشید که داروی مبورین در واقع نمونه ای بارز از داروهای مفید در زمینه درمان مشکلات روده می باشد که در این مقاله سعی داریم به بیان موارد مصرف و خصوصیات منحصر به فرد آن بپردازیم با ما همراه شوید.
در واقع مبورین یک داروی آنتی اسپاسمودیک محسوب می شود که مستقیما بر روی عضلات صاف مجرای گوارشی تاثیر می گذارد و به خاطر اینکه این فعالیت از طریق سیستم عصبی خودکار کنترل نمی شود عوارض جانبی معمول در مصرف داروهای آنتی کولینرژیک با مصرف این دارو دیده نخواهد شد.

آشنایی با دارو مبورین

بهتر است بدانید مبورین که در زبان انگلیسی آن را MEBEVERIN می خوانند عمدتا برای درمان سندرم روده تحریک پذیر، گرفتگی و قولنج مربوط آن مصرف خواهد شد. در واقع مبورین یک نوع داروی آنتی کولینرژیک سنتتیک محسوب می شود که با اثر مستقیم بر روی عضلات صاف دستگاه گارش بدون اثر گذاشتن بر حرکات طبیعی دستگاه گوارش باعث رفع اسپاسم های گوارشی خواهد شد.
خصوصیات بارز داروی مبورین
به صراحت می توان گفت که مکانیسم اصلی داروی مبورین تاکنون ناشناخته مانده اما با مکانیسم های متفاوتی مانند کاهش نفوذپذیری کانال های یونی، بی حس کنندگی موضعی، بلاک بازجذب نورآدرنالین و تغییر در میزان جذب آب به اندازه سایر داروهای با اثر آنتی موسکارینی و مهارکننده های فسفودی استراژ اثرات مثبتی بر روی دستگاه گوارش اعمال خواهد کرد و همچنین اثرات جانبی آنتی کولینرژیک در سایر بخش های بدن نخواهد داشت.

موارد مصرف مبورین:

در واقع مبورین را می توان یک داروی آنتی اسپاسمودیک دانست که جهت علامت درمانی در سندرم روده تحریک پذیر و موقعیت های مشابه دیگر مانند کولون تحریک پذیر مزمن، کولیت ها و یبوست های اسپاستیک کاربرد خواهد داشت.


به طور کلی مبورین به صورت موثر در درمان علائم مختلفی مانند کرامپ ها و دردهای شکمی مداوم، اسهال های غیر عفونی دارای منشا عصبی که ممکن است به همراه یبوست های دوره ای نیز باشند، اثر مثبتی خواهد داشت.

موارد منع مصرف:

دقت داشته باشید که معمولا در افرادی دارای سابقه واکنش های حساسیتی به سایر اشکال دارویی دارای مبورین هیدروکلراید و در صورت ابتلا به فلج عضلات گوارشی مصرف دارو در بارداری و شیردهی به خاطر نداشتن اطلاعات علمی در این زمینه مصرف داروی مبورین در طول دوران بارداری و شیردهی توصیه نخواهد شد.
موارد مصرف مبورین

مقدار و نحوه مصرف:

توصیه می شود که پیش از شروع درمان با مبورین حتما بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه نمایید. در واقع این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامع دارویی را در مورد مبورین به دست بیاورید و همچنین از عوارض جانبی و احتمالی آن مطلع شوید.
معمولا تجویز پزشک به این صورت است که بزرگسالان ۲۰۰ میلی گرم و دو مرتبه در طول مبورین را مصرف کنند. اما در مورد کودکان به خاطر نبود اطلاعات کافی در زمینه ایمنی و اثر بخشی دارو، مصرف مبورین در کودکان پایین تر از ۱۰ سال توصیه نمی شود.
توجه داشته باشید که کپسول مبورین بایستی به صورت کامل و همراه با یک لیوان آب بلعیده شود. همچنین باید از جویدن، شکستن و یا حتی بازکردن آن جلوگیری نمایید. مبورین را حداقل بیست دقیقه پیش از هر وعده غذایی مصرف نمایید.
اگر دارو را در چندین وعده مصرف می کنید و یک دوز آن را فراموش کردید بهتر است به محض یادآوری استفاده کنید اما اگر زمان نوبت بعدی فرا رسیده بود، دوز فراموش شده را کنار بگذارید و طبق برنامه مصرف دارو را ادامه دهید. دقت داشته باشید که نباید به هیچ وجه میزان دوز مصرفی دارو را دو برابر کنید.
اصول مصرف داروی مبورین

تداخلات دارویی با مبورین:

بهتر است بدانید که تداخل دارویی معمولا ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را به شدت افزایش دهد. به همین خاطر توصیه می شود یک لیست از تمامی داروهای با نسخه و بدون نسخه تهیه کرده و آن ها را در اختیار دکتر یا داروساز خود قرار دهید.

عوارض جانبی دارو:

به صراحت می توان گفت که هر دارو با وجود تمام اثرات درمانی که دارد گاهی اوقات ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود. با وجود اینکه تمامی این عوارض در فرد دیده نمی شود اما در صورت مشاهده هر گونه از مواردی که در برگه راهنما قید شده بهتر است با پزشک معالج خود مشورت نمایید. با این حال در ادامه نیز برخی از عوارض رایج مصرف داروی مبورین را شرح داده ایم که در صورت بروز آن ها حتما مصرف دارو را قطع و به پزشک متخصص مراجعه نمایید:
عوارض جانبی ناشی از مصرف مبورین
  • سختی در تنفس
  • متورم شدن صورت، لب ها و صورت
  • راش های پوستی
  • کهیر و خارش شدید پوست
  • قرمزی بیش از حد پوست
  • مسمومیت
همچنین در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده و بروز واکنش های حساسیتی سریعا به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.

توصیه های دارویی مهم:

توجه داشته باشید که برخی از داروها را نمی توان در برخی شرایز تجویز کرد و همچنین برخی داروهای دیگر نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز خواهد شد. به همین خاطر بهتر است پیش از مصرف دارو پزشک تان را از این مسئله آگاه کنید:
نکات مهم در مصرف دارو
اگر باردار یا شیرده هستید بایستی در این دوران تنها داروهایی را مصرف کنید که توسط پزشک تجویز شده باشند.
چنانچه داروی خاصی را مصرف می کنید که کاملا در دسترس هستند و به راحتی چه تجویز شده و چه بدون تجویز پزشک مانند داروهای مکمل و داروهای گیاهی قابل دسترسی هستند بایستی با پزشک خود مصورت نمایید.
اگر یبوست بسیار شدید دارید و یا به مشکل روده دچار هستید بهتر است پزشکتان را در جریان بگذارید.
اگر سابقه ابتلا به آلرژیک دارید بدون نسخه پزشک مبورین را مصرف نکنید.
به طور کلی مصرف مبورین در دوران بارداری بایستی بر اساس نظر پزشک و سنجیدن منافع آن در مقابل عوارض آن باشد.
توصیه می شود در صورتی که مصرف یک دوز مبورین هیدروکلراید را فراموش کردید از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کرده و نوبت بعدی را در زمان تعیین شده مصرف نمایید.
دقت داشته باشید که به هیچ وجه نباید برای جبران دوز فراموش شده دوز مصرفی را دو برابر نمایید.
با وجود اینکه مصرف مقدار زیاد مبورین هیدروکلراید به صورت تصادفی آسیبی به بدن بیمار نمی رساند اما با این حال بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که از دوبرابر کردن دوز دارو اجتناب نمایید. همچنین در صورت نگرانی در این مورد می توانید با پزشک متخصص یا داروساز خود صحبت کنید.
مقدار و نحوه مصرف دارو
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد