hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علت خشکی پوست در زمستان

علت خشکی پوست در زمستان

در این مطلب شما را با روش های درمان پوست خشک در زمستان آشنا می کنیم و عواملی که باعث این مشکل می شوند را بررسی خواهیم کرد. برای یافتن راه حل مناسب درمان خشکی پوست در خانه تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
یکی از مشکلاتی که در فصل سرما برای افراد ایجاد می شود خشکی پوست می باشد. معمولا در فصل پاییز و زمستان افراد بسیار زیادی دچار خشکی پوست می شوند و مشکلات بسیار زیادی برایشان ایجاد می شود. در ادامه شما را با علت ایجاد این نوع خشک شدن ها و روش های درمانی آشنا خواهیم کرد.
خشکی پوست در زمستان

علت خشکی پوست در زمستان

مراقبت از پوست در زمان سرد شدن هوا یکی از کار های ضروری می باشد که بسیاری از افراد نسبت به آن بی اطلاع می باشند. با سرد شدن هوا در فصل پاییز و زمستان رطوبت پوست کاهش می یابد و در نتیجه خشکی صورت را بیش تر از هر زمان دیگری احساس خواهید کرد. عوامل بسیار زیادی منجر به این نوع خشک شدن می شوند که عبارت اند از :
  • استفاده از صابون و آب بسیار گرم برای شستشوی صورت
  • قرار گیری در معرض مواد شیمیایی
  • بیماری های مختلف پوستی مانند اگزما و پسوریازیس
  • افزایش سن

اهمیت خشکی پوست

خشک شدن پوست به تنهایی مشکل بسیار بزرگی نمی باشد ولی این مشکل می تواند مسائل دیگری را برای پوست ایجاد کند و در نهایت شما را از داشتن پوستی شاداب و سالم دور می کند. بیماری ها و مشکلات پوستی دیگر که با خشکی پوست در زمستان ایجاد می شوند عبارت اند از :


  • خارش های شدید پوستی
  • ضخیم شدن پوست
  • ایجاد ترک در نواحی مختلف
  • التهاب و قرمزی پوست
  • اگزما
  • ایجاد لکه های گرد
  • عفونت باکتریایی
اهمیت خشک شدن پوست

درمان خشکی پوست در زمستان

درمان خشکی پوست می تواند باعث کاهش مشکلاتی شود که در آینده به واسطه همین مشکل ایجاد می شود. یکی از سریع ترین راه هایی که می توانید برای درمان از آن استفاده کنید این است که علت خشک شدن پوست خود را شناسایی کرده و آن را از زندگی روزانه خود حذف کنید. برخی از افراد ممکن است در اثر استفاده بیش از حد از مواد آرایشی و یا استفاده بیش از حد از صابون پوستشان خشک شود و با حذف عامل اصلی دوباره پوستی شاداب و شفاف خواهند داشت. در ادامه روش های دیگری را برای این مشکل مطرح می کنیم که با استفاده از آن ها به راحتی می توانید خشکی پوست خود را درمان کنید.

کاهش استفاده از آب داغ

اگر شما هم از آن دسته از افرادی می باشید که با آب بسیار داغ پوست خود را می شویید و از این کار لذت می برید باید بدانید که یکی از اصلی ترین دلایل خشک شدن پوست آب داغ می باشد. آب داغ می تواند مضرات بسیار زیادی برای پوست داشته و بعد از مدتی حتی باعث ایجاد ملانوم شود بنابراین بهتر است این سبک غلط زندگی خود را اصلاح کنید زیرا استفاده بیش از حد از آب داغ می تواند چربی های مفید پوست را از بین برده و در نهایت منجر به خشک شدن پوستتان شود. بهتر است از آب ولرم و یا گرم برای شستشوی بدن خود استفاده کنید و استفاده از آب داغ را برای همیشه کنار بگذارید.
عدم استفاده از آب داغ برای پوست مفید است.

کاهش استفاده از صابون و مواد شوینده

اگر پوست شما خشک شده است بهتر است استفاده از صابون و مواد شوینده بدن را کنار بگذارید و برای مدتی کم تر از آن ها استفاده کنید. لازم نیست برای همه بدن خود هر روز از صابون استفاده کنید برای مثال تنها برای زیر بغل، کشاله ران و روی پای خود را صابون بزنید. صابون های ملایمی در بازار وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها علاوه بر درمان خشکی پوست سلامت پوست خود را نیز بدست آورید.

مرطوب کردن پوست خود

یکی از روش های بسیار ساده ای که می توانید با استفاده از آن از خشک شدن پوست خود پیشگیری کرده و یا آن را درمان کنید این است که در فصول خشک سال بیش تر از هر زمان دیگری از مرطوب کننده ها استفاده کنید. انواع مختلفی از مرطوب کننده ها در بازار موجود می باشد که بهترین آن ها را برای درمان خشکی پوست در زمستان به شما معرفی  خواهیم کرد.

پماد مرطوب کننده

این پماد ها را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. این پماد ها کارایی بیش تری نسبت به کرم ها و یا سایر مرطوب کننده ها دارند و می توانند رطوبت بیش تری را در پوست نگه دارند. یکی از مهم ترین مرطوب کننده های پمادی شکل وازلین می باشد.

روغن مرطوب کننده

این روغن ها برای پوست های خشک بسیار مناسب می باشند و می توانند آسیب دیدگی ها را سریعا درمان کنند. روغن بچه، روغن معدنی و روغن حمام از جمله روغن هایی می باشند که می توانید به راحتی و بدون نسخه از داروخانه آن ها را تهیه کنید.
درمان خشکی پوست با مرطوب کننده

کرم مرطوب کننده

این نوع کرم ها معمولا در همه خانه ها پیدا می شود. یادتان باشد که در زمستان باید بیش تر از قبل از ن ها استفاده کنید. این کرم ها در بین خانم ها و آقایانی که به پوست خود اهمیت می دهند محبوبیت بیش تری دارد و معمولا می توانید آن ها را از فروشگاه های لوازم آرایشی و یا داروخانه ها تهیه کنید.

لوسیون مرطوب کننده

تفاوت فاحشی که این لوسیون ها با کرم ها و سایر مواد مرطوب کننده دارد این است که چربی بسیار کمی دارد و برای پوست های چرب مناسب می باشد. برای استفاده از این لوسیون ها ابتدا باید پوست خود را شسته و با یک دستمال تمیز خشک کنید و بعد از آن لوسیون را بر روی پوست زده و برای ۲ دقیقه پوستتان را ماساژ دهید.

استفاده از کرم های ضد آفتاب

بیش ترین ناحیه ای از بدن که مورد خشکی قرار می گیرد پوست صورت می باشد. شاید جالب باشد که بدانید در زمستان و روز های برفی نیز باید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید تا آسیب های پوستی را به حداقل برسانید.

استفاده از دستگاه بخور

یکی از ساده ترین کار های دیگری که می توانید برای درمان خشکی پوست در زمستان انجام دهید این است که با استفاده از یک دستگاه بخور هوای خانه را مرطوب کنید. البته بهتر است خودتان را زیاد نزدیک بخار های دستگاه قرار ندهید زیرا ممکن است مشکلات دیگری برایتان ایجاد شود و همین که این دستگاه را روزی دو ساعت در خانه روشن کنید فواید آن به پوستتان می رسد.
نوشیدن آب و درمان خشکی پوست

آب

نوشیدن آب باعث می شود که بدن شما هیدراته بماند و از خشکی پوستتان جلوگیری می شود. البته بسیاری از افراد دوست دارند در روز های سرد زمستان چای و یا سایر نوشیدنی های گرم را بنوشند و جالب است بدانید که این نوشیدنی ها نیز برای بدن مفید اند و هیچ وقت به شما پیشنهاد نمی شود که مصرف آن ها را کنار بگذارید. اگر به مصرف چای علاقه دارید می توانید از مقداری لیمو استفاده کنید تا بتوانید به شاداب بودن پوستتان نیز کمک کنید.

مرطوب سازی شبانه

دست ها و بخش هایی که خشک شدن در آن ها مشهود می باشد را باید شب ها قبل از خواب مرطوب کنید و این کار را بهتر است با استفاده از پماد های مرطوب کننده انجام دهید. دلیل این که باید آن ها را قبل از خواب مرطوب کنید این است که تا مدتی این مواد روی پوست می ماند و آب و مواد شوینده ای آن ها را از بین نمی برد.

لایه برداری و پاکسازی پوست

اگر پوست شما بیش از حد خشک شده است می توانید از روش های لایه برداری و پاکسازی پوست در خانه استفاده کنید. با این کار می توانید سلول های مرده پوست را بردارید و لایه جدیدی از پوست خود را نمایان کنید که لطافت بیش تری دارد. یادتان باشد که بعد از این کار باید حتما زانی که بیرون از خانه قرار دارید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.
خشکی پوست در زمستان

پرهیز از مواد سمی و تحریک کننده

بیماری های پوستی معمولا در اثر حساسیت نسبت به آلرژن ها ایجاد می شود و شما باید برای پیشگیری از مشکلات پوستی و خشک شدن آن از این مواد حساسیت زا دوری کنید. پوست در زمستان بیش تر از هر زمان دیگری آسیب پذیر می باشد و بهتر است در این فصل از مواد شوینده کم تری استفاده کنید تا رطوبت پوست از بین نرود و بتوانید لطافت و شادابی آن را حفظ کنید.

استفاده از ماسک های خانگی

ماسک هایی که در خانه تهیه می کنید خطر بسیار کم تری برای پوست دارند و می تواند به درمان خشک شدن پوست شما در زمستان کمک کند. بهترین ماسک ها برای این نوع پوست ها ماسک عسل، آووکادو، روغن بادام و روغن زیتون می باشد و می تواند دوباره لطافت و شادابی را به پوست شما باز گرداند. ماسک هایی که برای رفع خشکی پوست استفاده می شوند باید حدودا ۳۰ الی ۴۵ دقیقه بر روی پوست بماند و بعد صورت خود را با آب خنک بشویید و با استفاده از یک دستمال نرم و تمیز آن را خشک کنید.

کاهش دمای خانه

زمانی که هوای بیرون از خانه سرد باشد اولین کاری که می کنید این است که لباس مناسبی پوشیده و دمای سیستم های حرارتی را بالا ببرید. یادتان باشد که این کار می تواند باعث خشک شدن بیش از حد هوای خانه شده و پوست شما را تحت تاثیر قرار می دهد. برای داشتن پوستی سالم تر بهتر است دمای خانه را روی ۲۰ الی ۲۲ تنظیم کنید.
کاهش دمای خانه و مراقبت از خشکی پوست

استفاده از پاک کننده های ساده

پاک کننده های ساده تر و بدون رایحه باعث تمیزی سریع پوست شده و آسیب زیادی به آن وارد نمی کند. اگر تا کنون از مواد شوینده قوی برای شستن پوست خود استفاده می کردید بهتر است این کار را کنار گذاشته و از صابون ها و شامپو های بدن ملایم تری برای پوست خود استفاده کنید تا بتوانید به درمان خشکی پوست در زمستان پرداخته و پوستی شاداب تر داشته باشید.

داشتن برنامه های مراقبت از پوست

یکی از کار هایی که  بسیاری از افراد آن را در زمستان فراموش می کنند این است که از پوست خود مراقبت نمی کنند. باید تمامی برنامه هایی که برای مراقبت از پوست خود داشته اید را در زمستان نیز ادامه دهید. اگر پوست شما بیش از حد خشک می باشد بهتر است از مواد آرایشی الکل دار استفاده نکنید زیرا این مواد باعث خشک شدن بیش تر می شود و در نهایت آسیب های بسیاری به شما وارد می شود. در این میان پوست لب های خود را فراموش نکنید و سعی کنید از بالم لب های مناسب استفاده کنید تا ترک ها و پوسته پوسته شدن لب های خود را در زمستان درمان کنید.

پوشیدن لباس های راحت

برخی از لباس ها می تواند باعث حساسیت شما شود و پوست را تحت تاثیر قرار بدهد. برای از بین بردن خشکی پوست در زمستان باید از لباس های راحت استفاده کنید و از زیر لباس های پشمی و زبر خود حتما لباس های نخی داشته باشید تا لباس های نخی مستقیما با پوست شما در تماس نباشد. یکی از ساده ترین روش هایی که می توانید از پوست دستان خود در زمستان مراقبت کنید این است که از دستکش استفاده کرده و جنس این دستکش ها بهتر است پنبه ای باشد تا علاوه بر پیشگیری از ورود سرما به درون جنس نرم و راحتی داشته باشد.
پوشیدن لباس در خانه برای پیشگیری از گرمای زیاد و آسیب دیدگی پوستی

تغذیه خوب

یکی دیگر از مهم ترین عواملی که بر خشک شدن پوست اثر می گذارد تغذیه می باشد. خوردن غذا هایی که دارای امگا ۳ و امگا ۶ می باشد می تواند از بروز بسیاری از مشکلات پوستی جلوگیری کند. روغن ماهی و روغن کتان سرشار از این مواد می باشند و با اضافه کردن آن ها به رژیم غذایی خود می توانید از پوستتان مراقبت کنید.

تعویض لباس های خیس

اگر در زمستان لباس ها و کفش های شما خیس شود باید به سرعت آن ها را تعویض کنید زیرا این مشکل می تواند منجر به خارش پوستی و در نهایت آسیب دیدن آن شود. اگر جوراب ها و یا دستکش هایتان خیس شده اند باید آن ها را تعویض کنید. بهتر است بدانید که نپوشیدن آن ها می تواند از مضراتشان بکاهد.
نکته مهم : اگر بعد از استفاده از این روش ها باز هم پوست شما خشک بود می توانید از پماد هیدروکرتیزون استفاده کنید و در صورت عدم بهبودی باید از یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت بگیرید تا بهترین راه درمانی را به شما پیشنهاد کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد