hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > راهنمای کاشت لوبیا قرمز و پرورش آن در منزل

راهنمای کاشت لوبیا قرمز و پرورش آن در منزل

لوبیا قرمز از جمله حبوبات پر مصرف و دارای طبع گرم است و نیز از مواد اولیه قورمه سبزی که جزو محبوب ترین غذاهای ایرانی است، می باشد. در این مطلب شما را با روش کاشت لوبیا قرمز آشنا خواهیم کرد.

از انواع مختلف لوبیا در تهیه غذاهای ایرانی، استفاده فراوانی می شود. این ماده غذایی بسیار با ارزش بوده، حاوی مقدار زیادی پروتئین است و از نظر ظاهری بسیار شبیه کلیه می باشد؛ کاشتن لوبیا قرمز به روش های مختلفی صورت می گیرد که برای آگاهی از روش کاشت لوبیا قرمز در ادامه می توانید همراه ما شوید.

در آموزش قبلی به آموزش کاشت لوبیا سبز پرداختیم در این مطلب نحوه کاشتن لوبیا قرمز را آموزش خواهیم داد.

روش کاشت لوبیا قرمز

یک نوع روش ساده کاشت لوبیا در گلدان می باشد که برای این منظور کافی است تا بذر و دانه لوبیا را در داخل خاک قرار داده و آن را آبیاری نمایید. برخی از انواع لوبیا هایی که در مزرعه کاشتن می شوند بالارونده بوده و ممکن است تا ۲ متر بالا روند، از این رو برای نگهداری آنها باید از پایه استفاده کرد. در ادامه این مطلب با کاشتن لوبیا قرمز و پرورش آن در منزل بیشتر آشنا خواهیم شد.

کاشت و پرورش لوبیا قرمز



در ابتدا دانه های لوبیا را به مدت یک شب در آب خیس کرده تا پوسته آن نرم شود، سپس لوبیا ها را در داخل یک دستمال تا شده که قبلا در داخل ظرفی قرار داده ایم، می گذاریم و هر روز به مقدار مناسبی به آن آب می دهیم. توجه داشته باشید که ظرف لوبیا ها را در محلی گرم و به دور از نور مستقیم خورشید قرار داده باشید. بعد از طی چند روز، دانه لوبیا جوانه زده و گیاهک آن از پوسته خارج می شود، در این زمان، شما می توانید لوبیاهای جوانه زده را به درون گلدان مناسبی انتقال دهید؛ فاصله دانه های کاشته شده در گلدان باید رعایت شده و اندازه گلدان حدود ۲۰ سانتی متر باشد. همچنین ته گلدان باید به میزان کافی سوراخ برای خارج شدن آب اضافی داشته باشد. دمای مناسب در هنگام کاشتن لوبیا قرمز، ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد است، لذا از گذاشتن گلدان در فضای بیرون از خانه پرهیز نمایید؛ میزان فاصله دانه ها از هم در داخل گلدان ۱۵ سانتی متر و مقدار عمق لازم برای کاشتن دانه های لوبیا نیز ۲ تا ۳ سانتی متر از سطح خاک می باشد. برای نگهداری بهتر گیاه لوبیا، توجه به نکات زیر ضروری می باشد.

کاشت لوبیا قرمز

مقدار آب مورد نیاز

مراقب باشید تا جوانه لوبیا خشک نشود و هنگامی که گیاه لوبیا، شروع به گل دادن می کند، لازم است آب بیشتری به آن داده تا از خشک شدن آن جلوگیری شود، همینطور توجه داشته باشید که خاک خیس و پرآب نشده و فقط کمی مرطوب شود، همچنین هنگام آب دادن لوبیا از خیس شدن برگ های آن، خودداری نمایید؛ برای آبیاری این گیاه، صبح ها زمان مناسب تری برای انجام این کار است.

کاشت و برداشت لوبیا قرمز

نور مناسب

گلدانی که لوبیا را در آن کاشته اید را باید در یک مکان روشن و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

 میزان دما

دمای لازم برای نگهداری گیاه لوبیا در منزل ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد. همچنین از قرار دادن گلدان در نزدیک بخاری و کنار شوفاز یا در جاهای سرد خانه مثل کنار پنجره خودداری کنید.


 بیشتر بخوانید: 

نحوه کاشت و پرورش گیاه لوبیا سبز

روش های کاشت لوبیا در خانه

کاشت و شرایط نگهداری لوبیا قرمز

خاک

گیاه لوبیا برای رشد نیاز به خاک حاصلخیز داشته، از این رو می توانید از مخلوط خاک برگ و خاک باغچه برای داخل گلدان استفاده نمایید.

کاشتن لوبیا در چه زمانی مناسب است؟

زمان کاشتن لوبیا بسته به رطوبت خاک، نوع رقم و همچنین دمای خاک مناطق متفاوت می باشد و در زمان کاشتن باید دقت داشته باشید دمای منطقه کمتر از ده درجه سانتی گراد نباشد.

نکاتی که در زمان کاشت لولیا باید بدانید

 همانطور که می دانید لوبیا دارای انواع مختلفی دارد و هریک با روش متفاوتی نیر کاشته می شوند اما برای رشد همه آن باید به یک سری نکات توجه داشته باشید که این نکات عبارتند از :

۱. در زمان کاشتن لوبیا دقت داشته باشید که این لوبیا به دلیل اینکه از سیستم ریشه ای کوچکی برخوردار است مالچ پاشی آن سبب خنک و مرطوب ماندن ریشه ها خواهد شد.

۲. جهت کاشتن لوبیا با رشو های مختلف ابتدا بذر لوبیا را به شکل مستقیم در عمیف دو تا گنج سانتی متری خاک کاشته و به منظور جوانه زدن  اقدام به آبیاری آن به صورت منظم نمایید.

۳. از دیگر نکاتی که باید در زمان کاشتن لوبیا به آن توجه کنید آبیاری آن به صورت مرتب و منظم می باشد در غیر اینصورت گلدهی آن متوقف خواهد شد.

نحوه کاشتن لوبیا قرمز

۴. در صورتی که لوبیا رونده را انتخاب کرده اید قبل از کاشتن قیم را سوار کرده و هنگامی که گیاه اندکی شروع به رشد کرد سپس آن را به دور قیم بپیچانید.

۵. اگر لوبیای بوته ای برای کاشتن لوبیا استفاده کرده اید بهترین کار این است بین دانه فضای مناسبی را انتخاب کنید تا بوته زیاد به هم نچسبیده باشند.

۶. در صورتی که تصمیم دارید کار کاشتن لوبیا زودتر انجام شود بهتر است روی لوبیا را با پلاستیک پوشانده  زیرا، سرما منجر به پوسیدگی ریشه گیاه خواهد شد.

۷. زمان رسیدگی این گیاه هشتاد و پنج روز می باشد و وزن صد دانه آن نیز ۴۵ گرم است.

نکاتی که در زمان کاشتن لوبیا باید بدانید


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد