hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اصول نگهداری از میوه انبه

اصول نگهداری از میوه انبه

توجه داشته باشید که مراقبت و نگهداری از میوه انبه چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با اصول نگهداری و حتی مصرف این میوه خوشمزه آشنا شوید.

همانطور که می دانید انبه یکی از میوه هایی است که امروزه توانسته در میان خانواده ها محبوبیت زیادی به دست بیاورد. میوه بیضی شکل انبه اگر به درستی نگهداری شود سرشار از خواص و مزیت خواهد بود که می توانید از آن لذت ببرید.

اصول نگهداری از میوه انبه

به طور کلی انبه یکی از میوه های شیرین و بومی مناطق گرمسیری است که عاشقان و طرفداران زیادی دارد. به همین خاطر اگر شما نیز جزء آن دسته از افراد هستید که علاقه زیادی به این میوه دارند و تمایل دارید در فصول مختلف از آن استفاده نمایید توصیه می شود که اصول نگهداری و مراقبت از میوه انبه را به خوبی یاد بگیرید.

چگونگی نگهداری از میوه انبه

انبه میوه خوشمزه ای است که سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و املاح خواهد بود و به خاطر فیبر فراوان و کالری و سدیم کمی که دارد برای سلامتی و رفع بیماری ها مفید خواهد بود. جالب است بدانید که طعم انبه های رسیده و تازه مشابه ترکیبی از طعم هلو و آناناس است که بسیار آبدار و خوشمزه خواهد بود.

نکات مهم در خرید میوه انبه:

معمولا توصیه می شود زمانی که می خواهید این میوه را تهیه کنید اول خوب به آن نگاه کنید که پوست یکنواختی داشته باشد. البته گاهی اوقات ممکن است قسمت هایی به رنگ سبز تیره، زرد و قرمز بر روی میوه مشاهده شوند که می تواند نشانه نارس بودن میوه باشد و همچنین باید زمانی که میوه را فشار می دهید پوست آن نرم باشد.


اگر میوه ای که خریداری کرده اید به خوبی نرسیده است می توانید آن را در دمای اتاق قرار دهید تا پس از گذشت چندین روز به محض اینکه کاملا رسید آن را به مدت زمان دو هفته درون فضای یخچال قرار دهید. همچنین به منظور سریع تر شدن روند رسیدن میوه می توانید آن ها را درون پاکت کاغذی و در دمای اتاق قرار دهید تا سرعت فرآیند رسیدن شان افزایش یابد.

البته دقت داشته باشید که رنگ میوه لزوما به معنی رسیدگی آن نیست زیرا برخی از میوه ها حتی وقتی که رسیده اند هم با برخی تغییرات سبز باقی می مانند در حالی که دیگر انبه ها طلایی یا قرمز روشن یا ترکیبی از این دو رنگ هستند.

معمولا توصیه می شود میوه هایی که خراب نشده یا علامت سیاهی روی پوست خود ندارند بخرید و همچنین بهترین راه انتخاب میوه ایده آل سفت و معطر بودن آن است.

اصول نگهداری از میوه انبه

نحوه نگهداری میوه انبه:

توجه داشته داشته باشید که یکی از راه های مناسب جهت نگهداری از میوه انبه فریز کردن آن است. برای انجام این روش در ابتدا با استفاده از یک چاقوی تیز شیار های روی میوه ایجاد کنید و با کمک دست آن را به سمت بیرون فشار دهید تا شیارها به خوبی از یکدیگر باز شوند. سپس با استفاده از یک چاقوی کوچک انبه ها را از پوست آزاد کنید.

حال بایستی انبه های خرد شده را درون یک کیسه فریز یا یک ظرف مناسب بریزید و درون فریزر قرار دهید. دقت داشته باشید که مدت زمان نگهداری انبه درون فریزر بین ۸ تا ۱۲ ماه خواهد بود زیرا به خاطر تغییر طعم میوه در فریزر نگهداری طولانی مدت آن توصیه نمی شود.

با این حال برای نگهداری طولانی مدت انبه ها در یخچال می توانید میوه ها را داخل روزنامه ای بپیچید و سپس درون نایلون قرار داده و به صورت در باز داخل یخچال بگذارید. در فضای یخچال نباید انبه ها را در کنار سایر میوه ها مانند هلو یا سیب قرار دهید. همچنین بایستی آن ها را جدا از میوه ها و سبزی های درون یخچال با دمای معمولی نگهداری نمایید.

دستورالعمل مصرف انبه:

بهتر است بدانید که معمولا از انبه ها به منظور تهیه سالاد، درست کردن یخمک ها، بستنی های، آب میوه، انواع مربا، میلک شیک ها، ژله و ترشی استفاده خواهد شد. همچنین از انبه های خشک نیز می توانید به عنوان چاشنی در درست کردن غذاهای خود استفاده نمایید.

فواید میوه انبه برای سلامتی

معمولا پیش از مصرف انبه توصیه می شود پوست آن را با آب و مایع ظرفشویی یا مواد ضدعفونی کنند مخصوص میوه و سبزی به خوبی شسته و سپس آبکشی نمایید. با انجام این کار تمامی آلودگی های محیطی یا قارچی و باکتری های احتمالی سطوح میوه از بین خواهند رفت.

دقت داشته باشید که پوست این میوه حالت گسی دارد و به همین خاطر خوردن آن چندان مطلوب نیست اما اگر به خوبی پوست آن را بشویید می توانید میوه را با همراه پست مصرف نمایید. برای تقسیم و برش انبه می توانید با یک دستتان انبه را نگه داشته و با دست اصلی چاقو را بگیرید.

میوه خود را به سه قسمت شامل دو تکه گوشتی و یک تکه حاوی هسته برش دهید. همانطور که می دانید انبه دارای هسته تختی به اندازه ۲ سانتی متر در وسط خود خواهد بود که نمی توانید آن را برش دهید. بهتر است دو تکه گوشتی میوه را به صورت عمودی و افقی به مربع های ۱.۵ سانتی متری برش دهید. البته نباید پوست آن را برش دهید و تنها تا نزدیکی آن ببرید.

در این روند انگشتان خود را پشت و دور میوه قرار داده و آن را برعکس نمایید. سپس با یک چاقوی تیز به سادگی گوشت میوه را جدا کرده و یا آن را به همان صورت میل نمایید. برای جدا کردن گوشت میوه آرام آرام دور هسته را برش داده و سپس آن را خارج نمایید و گوشتی که در اطراف هسته قرار گرفته را میل نمایید.

دستورالعمل مصرف انبه

خواص میوه انبه:

به طور کلی انبه نیز مانند بسیاری از میوه های دیگری دارای خواص و مزیت های زیادی برای سلامتی است که در ادامه سعی داریم به یبان برخی از خواص انبه بپردازیم:

  • تقویت کننده قوای جنسی
  • تقویت کننده سلامتی بدن
  • درخشندگی پوست
  • خوشبو کنندگی دهان
  • ادرار آوری
  • درمان یبوست
  • پاکسازی خون
  • ضدعفونی سیستم هضم
  • تقویت بافت های عصب عضله، قلب، مغز و سایر قسمت های بدن
  • رفع عطش
  • درمان سینوزیت
  • حذف ضایعات روده بزرگ
  • قلیایی شدن مایعات درون بدن به خاطر داشتن اسید تارتریک، اسید سیتریک و اسید مالیک
  • افزایش وزن بدن
  • درمان اسهال، اسهال خونی مزمن
  • رفع کننده مشکلات مثانه

مزیت مصرف میوه انبه

نکات مهم در مصرف انبه:

با وجود اینکه میوه انبه خواص زیادی را در خود جای داده اما فاقد عوارض هم نیست و در ادامه سعی داریم تا برخی از مضرات مصرف این میوه را بیان کنیم:

هضم این میوه ممکن است برای برخی از افراد سخت باشد و باعث ایجاد خارش و دمل شود. همچنین مصرف انبه با پوست ممکن است در برخی از افراد با حساسیت روبه رو شود.

مصرف انبه با معده خالی باعث بروز ناراحتی معده می شود که به همین خاطر بهتر است آن را پس از غذا و ترشی آن را همراه با غذا میل نمایید. علاوه بر آن زیاده روی در مصرف این میوه برای افراد دارای طبع گرم مضر است.

پوست میوه انبه دارای مقدار زیادی اروشیول است که باعث بروز واکنش های حساسیتی در پوست خواهد شد که اگر پوست حساسی دارید باید از تماس این میوه با پوستتان پرهیز نمایید.

نکات مهم در مصرف انبه

معمولا آن دسته از افرادی که نسبت به لاتکس حساس هستند در برابر انبه های نارس نیز حساسیت زیادی از خود نشان می دهند. به گونه ای که پس از مصرف بلافاصله با واکنش هایی مانند خارش گوشه دهان، لب ها و زبان مواجه می شوند. این واکنش های آلرژیکی که اغلب به عنوان سندرم میوه ای لاتکس شناخته می شوند عمدتا به خاطر وجود اناکاردیک اسید موجود در انبه های نارش ایجاد خواهند شد.

از آنجایی که حساسیت ها و واکنش های آلرژیک در میوه های رسیده رخ نمی دهد بسیاری از مواقع توصیه می شود افراد به دنبال مصرف میوه های کاملا رسیده باشند.

گاهی اوقات ممکن است انبه در اثر قرص های وارفارین که یک داروی رقیق کننده خون است اختلال ایجاد کند. اگر در حال مصرف این دارو هستید توصیه می شود انبه نخورید یا پیش از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید. زیرا انجام این کار از بروز عوارض ناشی از مصرف جلوگیری خواهد کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد