hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ایلام| دردسر رانش زمین در چوار

ایلام| دردسر رانش زمین در چوار

روستا چگا بخش چوار در 10 کیلومتری مرکز شهرستان ایلام واقع‌شده است؛ زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان سال 96 در 11 کیلومتری بخش ازگله استان کرمانشاه به تعداد زیادی از سازه‌های استان ایلام نیز آسیب وارد کرد که ازجمله اینکه براثر بروز پدیده رانش زمین در بخش چوار از توابع شهرستان ایلام شش واحد مسکونی روستای چگا تخریب کامل شد و شماری هم در معرض فرورفت و ریزش قرار گرفت.

به گزارش فارس ،مسئولان مربوطه پس از وقوع رانش بخشی از شهر چوار در سال 96 وعده‌هایی در خصوص پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به حادثه دیدگان دادند که این وعده‌ها پس از گذشت بیش از یک سال از این حادثه تاکنون محقق نشده است.

تکلیف کسانی که منازل خود را ازدست‌داده‌اند مشخص نیست

روح‌الله آذرخش یکی از ساکنین منطقه چگا گفت: رانش زمین سبب از بین رفتن ۶ واحد مسکونی در این منطقه شد و هم‌اکنون تکلیف کسانی که منازل خود را ازدست‌داده‌اند مشخص نیست.

او افزود: همچنین این رانش سبب تلف شدن تعداد بسیاری از دام‌های این منطقه شد و خسارات فراوانی را برای مردم به دنبال داشت.

آذرخش با بیان اینکه قول‌هایی از سوی بنیاد مسکن جهت پرداخت تسهیلات داده شد اما تاکنون عملی نشده است، افزود: از سوی شهرداری زمین‌هایی برای کسانی که واحدهای مسکونی خود را ازدست‌داده‌اند در نظر گرفته شد که این زمین‌ها مشکل معارض دارند.

او با بیان اینکه امید است مسئولان در خصوص واگذار کردن زمین‌های معارض، تجدیدنظر کنند، گفت: خسارت دیدگان خواهان واگذاری زمین بدون معارض از سوی مسئولان هستند تا بتوانند به‌راحتی به ساخت‌وساز اقدام کنند.

مشکلات تملک زمین‌های واگذارشده

در این راستا حبیب‌الله محبی مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام گفت: با توجه به‌احتمال رانش مجدد در منطقه، امکان ساخت‌وساز در مناطق نزدیک زمین‌های قبلی برای ساکنین ممکن نیست و باید در مکانی به‌دوراز مکان قبلی که در معرض رانش نباشد ساخت‌وساز صورت گیرد.

او افزود: با توجه به اینکه زمین‌هایی که در اختیار این افراد قرارگرفته مشکل سند و مالکیت دارند امکان پرداخت تسهیلات تا زمان رفع مشکل و تملک زمین توسط افراد ممکن نیست.

مدیرکل بنیاد مسکن در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت رفع مشکل ما آمادگی پرداخت تسهیلات به متقاضیان راداریم.

تلاش برای رفع مشکل معارضان زمین

عباس خانمحمدی عضو شورای شهر چوار نیز دراین‌باره گفت: شدت زلزله در استان کرمانشاه سبب رانش در منطقه نام چگا در شهر چوار شد که در اثر این رانش ۶ منزل مسکونی به‌طور کامل تخریب شد.

او افزود: با توجه به پیش‌بینی وقوع رانش در این منطقه و اینکه از سوی اعضای شورا، شهردار، بخشدار و مسئولان ذی‌ربط هشدارهای لازم در این خصوص داده‌شده بود، خوشبختانه هیچ تلفات جانی در منطقه گزارش نشد. خانمحمدی با بیان اینکه شدت رانش‌ها خسارات مالی از قبیل تخریب منازل، تلفات دامی و... را در پی داشت، افزود: هم‌اکنون زمین به‌منظور ساخت مسکن برای آسیب دیدگان در نظر گرفته‌شده اما متأسفانه این زمین‌ها معارض دارند که از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری و تلاش برای رفع این مشکل هستیم.

این مسئول ادامه داد: آسیب دیدگان این حادثه ازلحاظ روحی و روانی تحت‌فشار هستند و نیاز است مسئولان مربوطه نگاه مساعدی جهت پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به این عزیزان داشته باشند.

عضو شورای شهر چوار با بیان اینکه رسی بودن خاک منطقه سبب شده این منطقه مستعد بروز رانش‌های دیگری نیز باشد، به‌طوری‌که چندی پیش شاهد رانش در ۵۰ متری محل رانش قبل بودیم اظهار کرد: نیاز است نهادهای مسئول نقاط حادثه‌خیز را مشخص و با نظر کارشناسان نسبت به تثبیت آن‌ها اقدام کنند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد