hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آشنایی با جراحی زیبایی لثه

آشنایی با جراحی زیبایی لثه

امروزه برای داشتن لبخندی زیباتر، از روش جراحی زیبایی لثه استفاده می شود که توسط دندانپزشک جراح صورت می گیرد. این روش برای اصلاح ناهنجاری های لثه و بافت اطراف آن انجام می شود.
روش جراحی زیبایی لثه یک روش درمانی به منظور اصلاح ناهنجاری های موجود در بافت لثه می باشد. در حال حاضر با بکارگیری ابزارها و روش های جدید، جراحی لثه بسیار کم خطر شده است و نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته است.

آشنایی با جراحی زیبایی لثه

جراحی زیبایی لثه یکی از روش های جراحی برای طراحی لبخند می باشد. یکی از مهمترین موارد زیبایی در صورت دندان ها و لثه ها می باشند که برای بهبود آن ها باید به دندانپزشک زیبایی مراجعه شود. درمان های زیباسازی لثه در حال حاضر بسیار پرطرفدار هستند و افراد بسیاری با مراجعه به دندانپزشک این جراحی ها را انجام می دهند. یک لثه سالم و طبیعی دارای رنگی صورتی و قوام است.
برای زیبایی دندان تناسب لثه با لب ها در زمان لبخند زدن بسیار مهم می باشد. در زمان لبخند زدن دیده شدن مقدار کمی از لثه قابل قبول می باشد، اما اگر این میزان از حد طبیعی بیشتر باشد، لثه باعث کاهش زیبایی دندان ها و لبخند خواهد شد. در زیبایی دندان ها، مقدار دیده شده لثه نباید بیشتر از ۲ میلی متر باشد.
جراحی زیبایی برای لثه و دندان ها

مزایای زیباسازی لثه با جراحی

جراحی زیبایی لثه یا همان لیفت لثه، به وسیله کاهش حجم بافت لثه و متوازن سازی خط لثه، طرح لبخند را بهبود می دهد. این عمل مزایای مختلفی را به دنبال خواهد داشت:


  • افزایش دهنده اعتماد به نفس در فرد:
برخی از اشخاص به خاطر داشتن بافت اضافه لثه و ظاهر ناخوشایندی که به آن ها می دهد، اعتماد به نفس پایینی داشته و میلی به لبخند زدن ندارند. کمتر نمودن بافت اضافه لثه و طراحی خط لثه می تواند طرح لبخند را اصلاح کرده و از این راه باعث افزایش اعتماد به نفس در شخص شود.
انجام جراحی زیباتر شدن لثه
  • افزایش دهنده زیبایی:
با توجه به اینکه لیفت لثه، قسمت های اضافه لثه را حذف می کند و طرح لبخند را اصلاح و بهبود می دهد. تاثیر بسیار زیادی در زیباتر شدن چهره فرد به خصوص در زمان لبخند زدن خواهد داشت.
جراحی برای زیباسازی لثه و دندان ها
  • نتیجه ای دائمی:
باید بدانید که بعد از انجام دادن جراحی زیبایی لثه، نتیجه ای دائمی خواهید داشت و با گذشت زمان نیاز به جراحی مجدد نمی باشد.
جراحی زیبایی و اطلاح لثه
  • اصلاح لثه های نامتقارن:
با انجام عمل جراحی لیفت لثه، نواحی نامتقارن لثه درمان خواهند شد و این تغییر شکل در لثه باعث به وجود آمدن تقارن در قسمت های نامتقارن لثه خواهد شد.
جراحی زیبایی لثه و دندان
  • بهبود در ظاهر دندان ها:
یکی از مهمترین هدف های انجام جراحی لیفت لثه، تغییر دادن ظاهر دندان های کوتاه می باشد. در حقیقت با انجام لیفت لثه و بیشتر شدن طول تاج دندان ها، ظاهر دندان ها نیز بهبود خواهد یافت.
بررسی جراحی زیبایی لثه
  • درمان بیماری های لثه:
انجام لیفت لثه می تواند به منظور درمان بعضی از بیماری های پویودنتال مثل بلند نمودن تاج، کاهش حجم بافت لثه و درمان های ترمیمی نیز انجام شود که بسیار کارامد است.
جراحی زیبا نمودن لثه و دندان

تشخیص مشکل

در صورتی که دارای لبخند لثه ای هستید و به دنبال روش هایی برای بهتر نمودن آن می باشید. برای تشخیص بهتر و دقیق تر این ناهنجاری و درمان لبخند لثه ای خود باید به کلینیک های دندانپزشکی زیبایی مراجعه نمایید. درمان این مشکل محدودیت سنی خاصی نداشته و تمام گروه های سنی می توانند این درمان را انجام دهند تا لبخندی زیباتر داشته باشند.
پس از مراجعه فرد به دندانپزشک، در ابتدا ایشان، دندان ها و لثه او را معاینه کرده و میزان کوتاه بودن دندان ها و بزرگی بافت لثه در زمان خندیدن را بررسی نی نماید. در ادامه برای شروع درمان قالب گیری می شود. قالب گیری ممکن است به روش سنتی و یا دیجیتالی از دندان ها و لثه ها صورت گیرد. همچنین در صورت نیاز با توجه به صلاحدید دندانپزشک ممکن است از دندان ها عکس برداری نیز صورت گیرد.
جراحی برای نشان دادن زیبایی لثه
با استفاده از تصویر برداری اشعه ایکس، امکان بودن مشکل به شکل کامل بررسی می شود و همچنین ارائه برنامه مناسب برای درمان و اصلاح طرح لبخند لثه ای صورت می پذیرد. بعد درباره انجام روش های درمانی مختلف مانند ارتودنسی دندان یا جراحی لثه یا ترکیبی از دو روش صحبت می شود. هر کدام از روش های درمانی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که جراح در مورد آن ها با بیمار گفت و گو می کند و اطلاعات لازم را در اختیار بیمار قرار می دهد تا در مورد شروع فرایند و نحوه درمان به توافق برسند.
در اولین جلسه معاینه، در مورد تمایل فرد برای داشتن لبخند زیبا گفت و گو می شود تا برنامه ای مناسب برای درمان داشته باشند. بعد از اولین جلسه مراحل درمان آغاز خواهد شد و در طول آن بیمار می تواند هر نوع موضوعی را درباره درمان جراحی زیبایی لثه با دندانپزشک در میان گذاشته و کمک بگیرد.
انجام جراحی زیبایی لثه

مراحل جراحی لثه

به منظور انجام جراحی زیبایی لثه، باید در آغاز دهان بیمار با کمک مواد بی حسی موضعی کاملا بی حس و سر شود تا دردی حس نشود. بعد دندانپزشک با استفاده از یکی از دو روش جراحی لثه و لب یا لیزر درمانی، برشی را در بافت لثه به وجود می آورد و با حذف آن، خط لثه را متناسب و متوازن خواهد نمود. در روش درمانی لیزر، برای برش، بافت لثه را می سوزانند، از این رو نسبت به روش سنتی خونریزی کمتری خواهد داشت و از سوی دیگر احتمال بروز عفونت بعد از جراحی به شکل قابل ملاحظه ای کمتر خواهد شد. فرایند جراحی زیبایی لثه در یک جلسه قابل انجام می باشد.
جراحی زیبا نمودن لثه چیست؟

روش های درمانی لبخند لثه ای

همانطور که گفته شد جراحی لبخند لثه ای، یک روش درمانی برای اصلاح نمودن ناهنجاری های موجود در بافت لثه می باشد. این جراحی در ۲۰ سال اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته و روش های نوینی برای آن ارائه شده اند. در حال حاضر با استفاده از تکنیک ها و روش ها و ابزارهای جدید، جراحی بسیار کم خطر شده است و از طرفی نتایج مطلوبی را به دنبال دارد.
جراحی زیبایی لثه با کمک بی حسی موضعی با کمترین درد و ناراحتی برای بیمار انجام می شود، البته برای کاهش درد همچنین می توان از مسکن های موضعی استفاده کرد. انجام روش های جراحی نوین علاوه بر ساده تر شدن درمان، مشکلات حین و بعد از جراحی مثل ناراحتی و خونریزی و دوره نقاهت را به کمترین حد خود رسانده است. در ادامه مطلب با جزئیات هر کدام از روش های درمان آشنا خواهیم شد:
جراحی زیبا کردن لثه چیست؟
  • درمان لبخند لثه ای با استفاده از لیزر:
دندانپزشک در این روش درمانی از لیزر دندانپزشکی استفاده می کند. با کمک لیزر لیفت لثه انجام می شود. لیفت روشی است درمانی برای کوچک نمودن بافت لثه که با به وجود آوردن برش هایی سطحی و محدود بر روی لثه انجام می پذیرد. این برش ها در حقیقت برای تعیین خط لثه و به وجود آوردن تناسب بین دندان ها و لثه در زمان لبخند زدن و صحبت نمودن، صورت می گیرد.
لیزر درمانی در حقیقت روشی درمانی کم تنش و ساده و بدون درد می باشد، با اینکه برش و دستکاری لثه دردناک به نظر خواهد رسید، ولی برش با کمک لیزر این درمان را برای بیمار و پزشک بسیار ساده تر خواهد کرد. از این رو در حین انجام جراحی، حس درد وجود ندارد و روند بهبود بیمار بسیار سریعتر نسبت به روش های سنتی خواهد بود. نتیجه به دست آمده از این عمل، توازن و تناسب بین دندان ها و لثه، تقارن خط لثه در زمان لبخند و زیبایی طرح لبخند خواهد بود.
جراحی زیبایی برای لثه
  • جراحی بازسازی لثه و لب:
این نوع از جراحی برای اشخاصی مناسب می باشد که عضله لب بالای آن ها حرکت زیادی داشته باشد و در زمان خندیدن بیش از اندازه به طرف بالا حرکت می نماید. از این رو قسمت زیادی از لثه بالایی دندان نمایان می گردد. به منظور برطرف نمودن این مشکل و پیشگیری از فعالیت زیاد عضله های لب بالا، یک جراحی کوچ انجام می شود که در آن قسمتی از عضلاتی که لب بالا را نگه داشته اند، جدا می شود و در نتیجه فعالیت و میزان بالا رفتن لب بهبود خواهد یافت. انجام این عمل برگشتی ندارد و نمی توانید به قبل از آن برگردید.
جراحی زیبایی لثه و انواع آن
  • بهبود لبخند لثه ای با ارتودنسی:

با استفاده از روش درمانی ارتودنسی، براکت هایی مخصوص به دندان ها فشار وارد می آورند تا دندان ها در موقعیتی قرار گیرند که تناسب بهتری با لثه داشته باشند. ارتودنسی باعث می شود تا مشکل نامرتب بودن دندان ها و تناسب دندان و لثه حل شود. درمان به روش ارتودنسی می تواند طولانی مدت باشد و بیش از چند ماه تا دو سال به طول بیانجامد.

جراحی برای زیبا شدن و اطلاح لثه

  • جراحی پیوند لثه:
جراحی پیوند لثه یک روش جراحی برای زیباتر شدن لثه می باشد. در برخی موارد به خاطر تحلیل رفتن لثه در طول زمان، وقتی لبخند زده می شود ریشه دندان ها دیده می شوند. این موضوع باعث می شود تا دندان ها بلندتر از حد معمول خود دیده شود و فرد را مسن تر از سن اصلی خود نشان خواهد داد. تحلیل لثه می تواند به دلیل بیماری های پریودنتال ایجاد شود.
در این حالت جراحی پیوند لثه و روش هایی که باعث پوشش دهی ریشه دندان شوند، انجام می شود. انجام این روش به منظور پوشاندن ریشه دندان های در معرض دید، کاهش روند تحلیل لثه در آینده و حفظ ریشه دندان ها در برابر پوسیدگی را به همراه دارد.
جراحی زیبا کردن لثه
  • افزایش دادن طول تاج دندان ها:
برخی از افراد دارای دندان هایی کوتاه می باشند. در این حالت به منظور بالا بردن خط لثه و حذف میزان اضافه آن، دندانپزشک برای افزایش طول تاج دندان اقداماتی انجام می دهد. با این روش برای بهبود ظاهر لثه، مقداری از بافت لثه برداشته می گردد و استخوان زیرین آن تا حدی تغییر شکل داده می شود. بعد خط لثه جدید و لبخند طبیعی و زیباتری ایجاد می شود. این جراحی با بی حسی موضعی صورت می گیرد و در طی آن بافت اضافه لثه کاملا برداشته خواهد شد.
جراحی زیباسازی لثه
قبل از انجام این روش نیاز است تا تصویر برداری کامل و سه بعدی از فضای دهان صورت گیرد، تا جراح بتواند جراحی دقیقی را برنامه ریزی نماید و نتیجه مطلوبی بگیرد. با استفاده از تکنیک عکس های دیجیتالی این امکان ایجاد می شود تا بیمار بتواند قبل از انجام جراحی، نتیجه عمل را کاملا مشاهده نماید. باید بدانید که اگر مشکلات مربوط به لبخند لثه ای، به فک مربوط شود باید جراحی فک انجام شود.
انجام جراحی زیباسازی لثه
  • اصلاح فرورفتگی لثه و استخوان فک:
در صورتی که یکی از دندان ها کشیده شده است، جای خالی آن می تواند فرورفتگی در لثه و استخوان فک در محل قبل دندان ایجاد نماید. فرورفتگی به وجود آمده باعث ایجاد ظاهر ناخوشایندی خواهد شد، علاوه بر این اگر کاشت یکپلنت انجام شود، باعث بلندتر دیده شدن دندان ایمپلنت خواهد شد. تقویت بافت لثه می تواند فرورفتگی ها را پر نماید و ظاهری طبیعی به فک و لثه بدهد، بعد از آن کاشت ایمپلنت می تواند جایگزین مناسبی برای دندان از دست رفته شود.
جراحی زیبا نمودن لثه
  • بستن گپ یا فاصله بین دندان ها:
در برخی از اشخاص، فاصله هایی بین دندان ها در ردیف جلویی ایجاد می شود. این فاصله ی می تواند علاوه بر دادن ظاهری ناخوشایند به فرد، مشکلاتی در زمان جویدن غذا نیز برای فرد ایجاد نماید. جراحی زیبایی لثه می تواند این مشکل را حل کند و فاصله بین دندان ها را بردارد. در نهایت در این روش فاصله بین دندان ها را بسته خواهد شد.
بررسی جراحی زیبا شدن لثه
  • جراحی فک و صورت:
در برخی از افراد زیبا سازی لبخند باید با جراحی فک و صورت انجام شود که در اتاق عمل و با بیهوشی انجام می پذیرد. این روش بسیار کارامد است و در سال های اخیر پیشرفت زیادی داشته است. بعلاوه عوارض این روش جراحی تا حد بالایی کمتر شده اند. این جراحی به وسیله دندانپزشکان جراح فک و صورت انجام می پذیرد و در مواردی که نمایش لثه بیشتر از شش تا ۸ میلیمتر باشد، تنها روش درمانی محسوب خواهد شد. جراحی فک در انواع مختلفی انجام می شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد