hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > ضرورت توجه به بهداشت روان کودکان پل‌دختری

ضرورت توجه به بهداشت روان کودکان پل‌دختری

نگاه سرد معصومانه‌اش حکایت از دردهای سوزناک دارد؛ در گوشه‌ای از بوستان بی‌رمق شهر که زیر بار سیل مهیب خمیده است، کودکان پل‌دختری غرق در رؤیاهای غریب و تاریک سرگرم بازی هستند.

نگاه سرد معصومانه‌اش حکایت از دردهای سوزناک دارد؛ در گوشه‌ای از بوستان بی‌رمق شهر که زیر بار سیل مهیب خمیده است، کودکان پل‌دختری غرق در رؤیاهای غریب و تاریک سرگرم بازی هستند.
اسب سرکش غرور کودکانه در برهوت نگاهشان دیدنی است که با تلخ‌اند در هیاهو ازدحام جمعیت این‌سو آن‌سو می‌دوند.
انگار منتظرند تا دستان مهربان و نوازشگر گره‌گشای سردی فاجعه و بی‌رحمی طبیعت شود، شاید که گرمای مهر و نوع‌دوستی انسان‌های نیکوکار خاطرات سیاه سیل را از ذهنشان پاک کند.
مائده، کودک هفت‌ساله پل‌دختری که خانه‌اش در سیل اخیر ویران‌شده و مختصر اسباب‌بازی‌اش را آب برده دیگر وسیله‌ای برای بازی و سرگرمی ندارد.
او چند روز است بی‌قرار عروسک، دلش هوای بازی می‌کند و برای فراموشی غم‌های درونش به بوستان ولایت تنها مکان تفریحی در امان مانده از سیل شهرپناه می‌آورد.
بوستان ولایت پل‌دختر هرروز عصر تا پاسی از شب محل حضور نوباوگان و نوجوانانی است که سیل اخیر شادی و نشاط کودکانه‌شان را خود برده و غم و‌ آلام روحی سراسر وجودشان را فراگرفته است.
سیل در کنار زیان‌های اقتصادی و مالی و آسیب بسیار به بخش‌های گوناگون شهری و روستایی پل‌دختر پیامدهای ناگوار اجتماعی و عوارض روحی و ذهنی فراوان به دنبال داشته است.
بر پایه پژوهش‌های علمی و مطالعات میدانی، پس از وقوع حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله موضوع بهداشت روانی آسیب دیدگان و تأثیرات روحی حوادث این‌چنینی در کودکان‌ حتی بزرگ‌سالان موضوعی است که از اهمیت بسزا و خاص برخوردار است.
در بسیاری از موارد، آسیب‌های روحی ناشی از حوادث طبیعی آن‌چنان عمیق، گسترده و دامنه‌دار است که برای محو آنها و بازگشت افراد به شرایط روحی و ذهنی پیش از بحران به سال‌ها زمان و برنامه‌های روان‌درمانی و بهداشتی نیاز است.
با وجود بسیج امکانات دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور حتی به‌کارگیری توان انسانی، فنی و تجهیزاتی نیروهای مسلح در امدادرسانی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی بویژه سیل استان‌های مختلف در حوزه مدیریت بحران و بازسازی ویرانی‌ها، در مقابل
به برنامه‌های روان‌شناختی و بهداشت روانی آسیب دیدگان پرداخته نشده یا اگر اقدامی شده در حد و اندازه بسیار محدود و ناچیز بوده است.
این یعنی آنکه سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی در مواجهه و برخورد با حوادث و بلایای طبیعی کشور تنها منحصر و معطوف به پیامدهای جسمانی و عوارض مالی آنها بوده است.
در سیل گذشته پل‌دختر به‌عنوان یکی از مناطقی که بیشترین خسارت اقتصادی و مالی متحمل شد در کنار خرابی‌های مالی و جنبه عینی قضیه، مردم بویژه کودکان و خردسالان به علت شرایط سنی و عدم درک، تجربه و باور سختی‌های این حادثه شدید هنوز در شوک و بحران روحی بسر می‌برند که برای کاهش آلام آنان نیاز به مداخله بیشتر و بهتر روان‌پزشکی و خدمات بهداشت و سلامت روان است.
کودکان به‌عنوان آسیب‌پذیرترین گروه جامعه در برابر بحران‌های روحی ناشی از حوادث طبیعی محتاج حمایت‌های ویژه بهداشتی روانی‌اند که به این منظور لازم است مراکز حمایت پزشکی و بهداشت روانی، خدمات مشاوره‌ای و مداخله در بحران‌های طبیعی به آنان ارائه شود.
سیل اخیر پل‌دختر به‌عنوان یکی از بلایا و حوادث طبیعی که خسارت‌های مادی و معنوی هنگفت و سنگین بر جا گذاشت در کنار خرابی‌های بسیار در حوزه‌های زیرساختی و مسکونی و امکانات مالی از لحاظ روانی نیز بیشترین آسیب‌های روحی و اجتماعی را متوجه کودکان و نوجوانان کرده است.
کودکان و نوجوانان پل‌دختر در شرایط کنونی پس از بحران بیش از هر کمک دیگری نیازمند خدمات سلامت روان هستند.
برای تحقق و دریافت این خدمات حضور و تقویت استقرار نیروهای متخصص روان‌پزشک، روانشناس و مشاوران توانمند برای مداخله در بحران و راه‌اندازی مراکز سلامت بهداشتی روان‌شناختی در کانون‌های شهری و روستایی بسیار ضروری و لازم است.
همهمه و جیغ‌وداد نوباوگان پل‌دختری که سیل خانه و اسباب زندگی خانواده‌شان را به کام بلعید این روزها سینه خاک گرفته آسمان پر گردوغبار شهر را می‌شکافد و گم می‌شود.
مائده دختربچه نحیف و تکیده پل‌دختری هنوز غرق رؤیاست و به‌روزهایی می‌اندیشد که با پدر، مادر و برادر و خواهر بزرگ‌ترش زیر سقف خانه جدید و آسمان آبی شهرش بدون راحت و بدون دغدغه روحی و فکری زندگی می‌کند.
در سیل نیمه نخست فروردین جاری 11 هزار خانه شهری و روستایی پل‌دختر خسارت کلی و جزئی دید.
سیل پل‌دختر با وجود آسیب‌های کلان به بخش‌های مسکونی، تجاری، کشاورزی، زیرساختی و... به علت هشدارهای قبلی هواشناسی و آمادگی دستگاه اجرایی و مدیریت بحران تنها دو قربانی گرفت.





امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد