hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > درد تخمدان در اوایل بارداری: علل و درمان های خانگی

درد تخمدان در اوایل بارداری: علل و درمان های خانگی

تشخیص درد تخمدان در بارداری معمولا کار سختی است به خصوص اگر اولین بارداری شما باشد ولی در صورت بروز هر نوع درد ناگهانی که بهبود پیدا نمی کند یا مشاهده لکه بینی باید فورا به اورژانس مراجعه کنید. 

درد تخمدان در دوران بارداری ممکن است برخی زنان را درگیر کند و تشخیص درد تخمدان نسبت به سایر دردهای شکمی در بارداری کار دشوارتری است به خصوص اگر اولین تجربه بارداری شما باشد و با علایم این دوره آشنایی نداشته باشید.
 

علت درد تخمدان در بارداری

در صورتی که هنگام بارداری درد شدید و ناگهانی در سمت راست یا چپ شکم خود احساس کردید که مرور کم نمی شود باید بلافاصله به اورژانس مراجعه نمایید. علت درد تخمدان در بارداری می تواند موارد زیر باشد :
 

بزرگی رحم

تغییرات هورمونی بزرگ شدن رحم باعث ایجاد فشار بر تخمدان ها می شود  که در این حالت شما درد زیر شکم یا درد پهلوها را تجربه خواهید کرد. 
 

اندومتریوز

معمولا دیواره رحم در چرخه قاعدگی  شروع به تولید موکوس و خون بیشتر می کند تا آماده لانه گزینی تخمک در صورت لقاح شود، زنی که مبتلا به آندومتریوز باشد ممکن است با رشد دیواره رحم خارج از رحم روبرو شود این بیماری با قاعدگی دردناک ، دخول دردناک ، جریان خون سنگین و ناباروری همراه است که تشخیص آن نیاز به MRI یا لاپاروسکوپی دارد. 
 
معمولا این بافت های اضافه در زمان قاعدگی از طریق واژن از بدن خارج می شوند ولی بافتی که خارج از رحم تشکیل شده باشد دفع نشده و روی هم انباشته می شود و می تواند منجر به احساس درد و ورم بویژه در اطراف تخمدان ها شود. 
 
درد رحم در اوایل بارداری, درد تخمدان راست در اوایل بارداری, درد تخمدان در بارداریعلت درد تخمدان در بارداری
 

کیست تخمدان 

کیست ها به شکل کیسه های کوچک و حاوی مایع هستند که روی سطح تخمدان وجود دارند که تعداد آن ها در زمان بارداری بیشتر می شود. در صورتی که یک تخمک به صورت کامل آزاد نشود در کیسه ای با قی می ماند و تبدیل به کیست تخمدان می شود. کیست های تخمدان معمولا بعد از مدتی به صورت خود به خود از بین می روند ولی گاهی اوقات ترکیدن آن ها باعث ایجاد احساس درد می شود. 
 
در صورتی که هنگام دخول یا مدفوع کردن احساس درد دارید ممکن است به  دلیل وجود کیست تخمدان باشد. سایر علایم کیست تخمدان ، حالت تهوع و استفراغ ، نفخ و احساس سنگینی بعد از هر وعده غذایی است. برای تشخیص کیست تخمدان نیاز به معاینه لگنی و سونوگرافی دارید. 
 
در صورتی که تعداد کیست ها در تخمدان زیاد شده باشد فرد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود که بیشتر در زنان چاق مشاهده می شود. این بیماری همراه با اختلال هورمونی و تولید بیش از حد تستسترون است که افزایش موهای زائد میتواند یکی از نشانه های آن باشد. 
 

پاره شدن تخمدان

در موارد نادر ممکن است تخمدان به دور لوله های رحم یا عروق خونی خود بپیچند و بسته شدن مسیر جریان خون در تخمدان ها منجر به ترکیدن تخمدان شود. 
یکی از عوامل خطر پاره شدن تخمدان زمانی است که با داروهای باروری تعداد تخمک های رسیده را افزایش میدهند و باعث سنگین شدن و ورم تخمدان می شوند. 
 
احتمال پاره شدن تخمدان در زمان باروری خارج از رحم بیشتر می شود. 
ورزش های سنگین مانند کاردو شدید ، وزنه برداری یا کرانچ شکم زیاد میتوانند از عوامل پارگی تخمدان باشد. 
پارگی تخمدان با درد شدید و ناگهانی همراه است که باید سریعات برای درمان آن به اورژانس مراجه شود. 
 
درد رحم در اوایل بارداری, تشخیص درد تخمدان در بارداری, درد تخمدان در دوران بارداریبارداری خارج از رحم و درد تخمدان در بارداری
 

بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم زمانی است که تخمک بارور شده در جایی غیر از رحم لانه گزینی کند. اگر تخمک بارور شده به رحم نرسد و در لوله فالوپ باردرا شود ممکن است به همان لوله فالوپ بچسبد که محیط مناسبی برای رشد جنین نیست.
بارداری خارج از رحم ممکن است باعث ترکیدن لوله فالوپ و احساس درد ناگهانی همراه با خونریزی واژینال شود. 
سرگیجه و حالت تهوع از سایر علایم باردرای خارج از رحم است.
 

سقط جنین اوایل بارداری

احتمال سقط جنین در 3 ماهه اول بارداری زیاد است . هنگام سقط جنین ممکن است درد تخمدان را احساس کنید و سپس تلاش رحم برای دفع جنین سقط شده یاعث می شود با دل درد شدید و خونریزی روبرو شوید. 
 

فیبروم

فیبروم ها توده های خوش خیم و غیرسرطانی اطراف رحم هستند که در اغلب موارد خطر جدی ندارند ولی میتوانند باعث خونریزی های سنگین قاعدگی ، کمر درد و درد تخمدان و تکرر ادرار شوند.  فیبروم های بزرگ می تواند باعث ایجد درد تخمدان در زمان بارداری شده و نیاز به جراحی برای برداشتن آن ها ، داشته باشید.
 

جدا شدن جفت

در اواخر باردرای خطر جدا شدن جفت بیشتر است.  بسته به این که درصد جداشدگی و محل جدا شدن جفت کجا باشد با علایمی از جمله لکه بینی ناگهانی یا خونریزی وازن همراه است. در این شرایط فشایر که به تخمدان ها وارد می شود باعث ایجاد درد شدید خواهد شد. 
در صورتی که دچار احساس کشیدگی و خونریزی ناگهانی شدید باید بلافاصله به اورژانس زنان و زایمان مراجعه نمایید. 
 
درد تخمدان در اوایل بارداری, علت درد تخمدان, درد رحم در اوایل بارداریروش های خانگی درمان درد تخمدان در بارداری
 

روشهای خانگی درمان درد تخمدان در بارداری

در صورتی که هنگام بارداری درد شدید و ناگهانی در شکم احساس کردید با درد همراه با خونریزی و سرگیجه داشتید باید فورا به پزشک مراجعه کنید. 
ولی در مواردی که درد شدید نباشد و خونریزی یا لکه بینی واژینال نداشته باشید در برخی از موارد درد تخمدان را می توانید با روش های خانگی کاهش دهید مثلا : 
- قرار دادن پارچه ای داغ روی محل درد 
- استراحت به صورتی که بخشی از بدن از زمین فاصله داشته باشد 
- دراز کشیدن 
- حمام اب گرم 
- استفاده از شکم بند مخصوص بارداری

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد