hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گلایه‌های دوطرفه نانوایی‌ها و مردم از وضعیت نان در کرمانشاه/ دلیل کاهش ساعت کاری نانوایی‌ها چیست؟

گلایه‌های دوطرفه نانوایی‌ها و مردم از وضعیت نان در کرمانشاه/ دلیل کاهش ساعت کاری نانوایی‌ها چیست؟

وضعیت نان و نانوایی‌ها در استان کرمانشاه به گونه‌ای است که هم نانوایی‌‌ها و هم مردم از آن گلایه دارند.
نان یکی از مهمترین منابع غذایی مردم در کشور ما محسوب می‌شود از همین رو توجه به کیفیت و مرغوبیت و رفع مشکلات در تهیه و توزیع آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
کیفیت نان که همیشه مورد انتقاد مردم بوده اما مدتی است که مشکلات دیگری به آن افزوده شده و مردم از کاهش ساعت کاری برخی نانوایی‌ها و تعطیلی خودسرانه و بی‌برنامه آن‌ها و نانوایی‌ها نیز از کمبود سهمیه آرد گلایه دارند.
هرچند کاهش ساعت کاری نانوایان تخلف است اما نانوایان نیز نسبت به وضع موجود و سهمیه آرد خود و همچنین هزینه‌های دستمزد و آب، برق و گاز معترض هستند.
افزایش هزینه‌های جاری همچون قیمت مخمرها و ثابت ماندن نرخ نان سبب شده برخی نانوایی‌ها به ناچار از مخمرهای مضر و سرطان‌زا استفاده کنند.
از طرف دیگر با توجه به بالا رفتن هزینه های پخت نان و قیمت پایین نان، دلالان از موقعیت سوءاستفاده کرده و آرد را با قیمتی بالاتر از قیمت نان تولیدی خریداری می‌کنند و همین موضوع باز هم سبب کمبود نان می‌شود.
این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد در استان کرمانشاه 2200 واحد نانوایی وجود دارد و بررسی‌ها مهر تأییدی بر این ادعا می‌زند که تعداد نانوایی‌ها از سرانه جمعیت استان هم بیشتر است و از طرف دیگر بنابر گفته مسئولان کمبود آرد هم وجود ندارد. اما بازهم می‌بینیم خباز و خریدار هر دو از وضعیت موضوع گلایه دارند!
ارویسی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه نیز با تأیید این موضوع می‌گوید: ذخایر استراتژیک گندم در استان کرمانشاه رضایت‌بخش است و حتی بیشتر از مصرف سالیانه استان به سایر استان‌های نیازمند و کم‌برخوردار صادر می‌شود.
گروهی نیز معتقدند نارضایتی از دستمزدها نانوایی‌ها را با چالش روبرو کرده و کمبود کارگر باعث شده تا بعضاً چه نانوایی‌ها مجبور به تعطیلی واحد صنفی خود باشند یا ساعت کاری را کاهش دهند و از طرف دیگر فراری بودن نیروهای متخصص از پخت نان با پایین آمدن کیفیت نان می‌تواند سلامت مردم را به خطر اندازد.
لطفی رئیس هیئت مدیره کارگران نانوایی‌های استان گفت: یکی از مشکلات نانواداران نبود مکانی برای تمرکز کارگران است که کارفرما سرگردان نشود.
پایین بودن کیفیت نان، کمبود سهمیه آرد و وجود مشکلات بهداشتی در میان ضعف نظارت از دیگر مشکلاتی است که در برخی نانوایی‌های سطح شهر دیده و شنیده می‌شود که انتظارات مردم از اتحادیه خبازان را بیش از پیش کرده است.
علیزاده رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه گفت: انتظار مردم بحق و بجا است اما اشکالاتی در قانون وجود دارد که باید اصلاح شود و سهمیه واحد‌های خبازی تغییر کند.
از طرف دیگر کیفیت پایین نان نیز به مشکلی مضاعف تبدیل شده به طوری که در برخی نانوایی‌ها به ویژه نانوایی‌های بربری از جوش شیرین و جوهرقند استفاده می‌شود و براساس گفته کارشناسان این برای سلامتی خطرناک است.
مستوفی مدیرکل نظارت بر بازار مواد مصرفی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: خوشبختانه امسال سند راهبردی ارتقای سلامت نان با حضور تمام دستگاه‌های متولی تدوین شد که در این سند یکی از اقدامات مهم پیش‌بینی شده برخورد با واحدهایی است که از جوش‌شیرین یا بلانکیت استفاده می‌کنند.
وی افزود: امسال 388 نمونه‌برداری از نانوایی‌ها انجام شد و موارد تخلفی در برخی از نانوایی‌ها شناسایی شد و علاوه بر این در قالب گشت‌های مشترک مواردی از استفاده از جوش شیرین کشف و برخورد شد.
با توجه به اهمیت موضوع و اینکه نان قوت غالب مردم به ویژه قشرهای متوسط و ضعیف شناخته می‌شود، باید به نحوه تهیه و توزیع آن نظارت و دقت بیشتری صورت گیرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد