hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > بیماری طاعون نشخوارکنندگان قابلیت سرایت به انسان را ندارد

بیماری طاعون نشخوارکنندگان قابلیت سرایت به انسان را ندارد

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه تاکنون موردی از ابتلای نشخوارکنندگان به بیماری طاعون در استان مشاهده و گزارش نشده است گفت: این بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابلیت سرایت به انسان را ندارد.

 به تازگی خبرهایی از ابتلای طاعون بین جمعیت حیوانی نشخوارکنندگان برخی از شهرهای کشور به گوش رسیده که نگرانی‌ها از سرایت این بیماری به حیوانات این استان و تلف شدن حیوانات اهلی و وحشی منطقه به ویژه حیوانات وحشی جنگل های ارسباران افزایش یافته است.

سرایت این بیماری در استان می‌تواند تلفات سنگینی را به دامداری‌های آذربایجان شرقی وارد کند که راه حل آن واکسیناسیون گسترده گروه‌های حیوانی هدف در روستاها و دامداری‌های صنعتی و سنتی است که در این زمینه اداره کل دامپزشکی استان باید آستین‌ها را بالا زده و ضمن شناسایی و جلوگیری از ورود حیوانات بیمار، با واکسیناسیون گسترده از شیوع آن و تحمیل تلفات سنگین به استان جلوگیری کند.

تزریق 5 میلیون دز واکسن طاعون به صورت رایگان به دام‌های سبک 

امیرحسین بهداد مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌ شرقی آخرین شرایط بهداشت عمومی دام‌های استان و احتمال شیوع طاعون نشخوارکنندگان از جمله گوسفند، بز اهلی و وحشی، گوزن، قوچ و غیره را تشریح کرد و با اشاره به اینکه تاکنون موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان آذربایجان شرقی مشاهده نشده است اظهار داشت: خوشبختانه بیماری مشترک یا قابل انتقال بین انسان و دام نبوده و از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی تب، ترشحات از چشم و بینی، بی‌اشتهایی، تورم دهان و زخم در روی لثه‌ها، پایه دندان‌ها، کام، لب‌ها و تنگی نفس و اسهال بد بو را از علایم این بیماری در حیوانات مبتلا به این طاعون عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در ادامه از واکسیناسیون بالغ بر دو میلیون راس دام این استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان خبر داد و گفت: واکسن مورد نیاز کل جمعیت دامی استان به صورت رایگان تامین شده است و می‌توانیم تا 5 میلیون دز واکسن طواعون به صورت رایگان در استان به حیوانات اهلی و وحشی نشخوارکننده کوچک تزریق کنیم.

بهداد ادامه داد: تنها راه مقابله با این نوع بیماری در بین حیوانات واکسیناسیون است و در این راستا از عموم دامداران استان تقاضا داریم در طرح واکسیناسیون رایگان دام نهایت همکاری را داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری رصد و پایش جمعیت دامی استان با جدیت ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی عنوان کرد: دامداران در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به بیماری شامل ترشحات از چشم و بینی، زخم دهانی، تنگی نفس و اسهال بدبو، موضوع را در اسرع وقت برای اقدامات پیشگیرانه به نزدیک‌ترین اداره‌دامپزشکی اطلاع دهند.

سم پاشی و گندزدایی آبشخورهای مشترک حیوانات نشخوارکننده

داود غنی‌پور معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک، سالانه تلفات چشمگیری بر دام‌های اهلی و گونه‌های نشخوارکننده در زیستگاه‌های طبیعی کشور وارد می‌کند افزود: با شناسایی کانون‌های پرخطر که عموماً  آبشخورهای مشترک حیات وحش و دام‌های اهلی است برای کنترل این بیماری در آذربایجان شرقی اقدام کردیم.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: سم پاشی و گندزدایی آبشخورهای این مناطق قبل از شروع فصل پر خطر از سوی اداره کل دامپزشکی در دستور کار قرار گرفته است که نتیجه این اقدامات به رغم مشاهده بیماری در برخی نقاط کشور، عدم اپیدمی ویروس در زیستگاه‌های طبیعی استان بوده است.
به گزارش تسنیم منشا بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که به نام "طاعون بز" نیز شناخته می‌شود، ویروس است که نشخوارکنندگان کوچک مانند گوسفند و بز اهلی و وحشی را درگیر می‌کند و قابلیت سرایت به انسان را ندارد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام اهلی با روش‌های واکسیناسیون، قرنطینه، معدوم‌سازی دام آلوده و گاهی همه دام‌های یک گله کنترل می‌شود اما به دلیل نبود امکان زنده‌گیری و واکسیناسیون جانوران وحشی، درمان این بیماری در حیات وحش میسر نیست.

 بنابر اعلام مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری مواردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در برخی استان‌های کشور مشاهده شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد