hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چرا باید دو یا سه دوز واکسن کرونا تزریق کنیم؟

چرا باید دو یا سه دوز واکسن کرونا تزریق کنیم؟

تزریق هر دوز واکسن کرونا عملکردی متفاوت در مقابله با این ویروس و تغییر شکل آن دارد.
 دکتر سید ناصر عمادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دوز اول واکسن کرونا برای بیداری و هوشیاری سیستم ایمنی، دوز دوم برای تقویت و توانمندی سیستم ایمنی و دوز سوم یا بوستر برای استمرار بیداری و توانمندی سیستم ایمنی در ماه‌ها و سال‌های بعد تزریق می‌شود.

او افزود: دوز سوم یا بوستر متفاوت از واکسن دوز اول و دوم است و در مقابل تغییر شکل و جهش ویروس و یا سویه‌های مختلف آن کارآمد و مقاوم خواهد بود.

دکتر سید ناصر عمادی ادامه داد: هر تغییری به منظور توانمندی سیستم ایمنی برای مبارزه با کرونا ممکن و دور از انتظار نیست و همه روش‌های نوین برای تکمیل درمان و پیشگیری از کرونا باید لحاظ شود.

این پزشک بدون مرز مازندرانی با بیان اینکه دریافت کنندگان واکسن کرونا نگران کاهش آنتی بادی بعد از تزریق واکسن نباشند، گفت: ایمنی بدن شامل ایمنی هومورال و ایمنی سلولی است که در ایمنی هومورال آنتی بادی بعد از ابتلا به هر ویروسی از جمله کرونا در بدن تولید می‌کند و ما‌ههای بعد کاهش می‌یابد.

او افزود: ایمنی سلولی با وجود سلول‌های یادآور و یا خاطره نقش مهم تری در مبارزه با کرونا دارد به طوری که معمولاً تا سال‌ها هوشیار و فعال خواهند بود تا در صورت مواجهه و یا ورود ویروس به بدن بلافاصله به سیستم ایمنی هومورال دستور دهند که آنتی بادی علیه کرونا را در بدن ترشح و از بدن محافظت کند.

دکتر عمادی با بیان اینکه این موضوع در خصوص همه واکسن‌ها صادق است، افزود: پایین بودن آنتی بادی به معنای عدم کارایی واکسن و امکان ابتلا به کرونا نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگرچه هنوز همه زوایای چرخه زندگی ویروس کرونا بسیار آشکار نیست، اما معیار‌های دیگر از جمله غیر فعال شدن ایمنی سلولی با توجه به گذشت سال‌ها و یا نقص سیستم ایمنی، ابتلا به بیماری‌های داخلی، افزایش سن، سویه‌های جدید ویروس کرونا، سوءتغذیه و شیمی درمانی نیز می‌تواند از علل موثر دیگر در ابتلای مجدد به این بیماری باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد