hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > طرز تهیه مربای ترب سیاه

طرز تهیه مربای ترب سیاه

جالب است بدانید که با ترب سیاه نیز شما می توانید مربا تهیه کنید. اگر دوست دارید این چاشنی متفاوت و متنوع را برای صبحانه خود درست کنید، امروز با طرز تهیه مربای ترب سیاه همراه محله ما باشید.
انواع مرباها نظیر مربا پوست انبه و مربای گل زرد و … خوراکی های شیرینی هستند که جایگاه خاصی در وعده های صبحانه ی ما دارند. شما می توانید انواع متفاوتی از مرباها را به صورت خانگی درست کنید. یکی از انواع این مرباها که مربای سنتی استان همدان می باشد، مربای ترب سیاه است. خواص ترب سیاه بسیار زیاد می باشد و برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است. در ادامه با طرز تهیه مربای ترب سیاه پرخاصیت همراه ما باشید.
دستور تهیه مربا ترب سیاه

مواد لازم

  • آهک: ۱ پیمانه
  • شکر: ۱/۵ نیم کیلو گرم
  • ترب سیاه: ۱ کیلو گرم
  • نمک: ۱ قاشق سوپ خوری
  • آب برای آهک: ۱۰ پیمانه
  • جوهر لیمو:۱/۴ قاشق مربا خوری
  • آب: ۴ پیمانه
  • وانیل: ۱ قاشق مربا خوری
  • آب برای شربت: ۴ پیمانه
مربای ترب سیاه پرخاصیت

طرز تهیه مربای ترب سیاه خوش طعم

برای درست کردن این مربا در ابتدا پس از شستن ترب ها آن ها با پوست به شکل حلقه هایی نازک برش بزنید. ظرفی تهیه کنید و آن را با چهار پیمانه آب پر کنید و سپس ۱ قاشق سوپ خوری داخل آن نمک بریزید. حالا ترب ها را داخل این ظرف قرار دهید. اجازه دهید یک ربع در آب و نمک بمانند.
پس از اینکه ترب ها را از داخل ظرف بیرون آوردید، آن ها را با آب سرد بشویید. قالب گرد در اندازه کوچک تهیه کنید. وسط ترب ها را قالب بزنید تا به شکل حلقه در بیاید. در ادامه یک سمت از ترب ها را برش زده و آن را به صورت یک گل رول کنید. به کمک نخ و سوزن و یا  خلال ترب های پیچیده شده را محکم کنید.


کاسه ای تهیه کنید و آهک را داخل کاسه ریخته و آب داخل آن بریزید. مهلت دهید تا آهک ته نشین شود. ترب ها داخل ظرف حاوی آب و آهک بریزید. ۴ ساعت مهلت دهید تا ترب ها داخل آن بماند.
بعد از گذشت این زمان آن ها را از داخل کاسه خارج کرده و داخل ظرفی که حاوی آب سرد است، به مدت ۲ ساعت بگذارید. طی این فاصله زمانی لازم است آب  آن را دو الی سه مرتبه تعویض کنید.
قابلمه ای آماده کرده و داخل آن آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. بعد از جوشیدن ترب ها را داخل آن ریخته و هم چنین مقدار خیلی کمی وانیل اضافه کنید. پس از جوشیدن، ۵ الی ۶ دقیقه که گذشت، مواد را آبکش کنید. تا زمانی که بوی ترب ها از بین رفت و پخته شد، اینکار را تکرار کنید.
حالا در این مرحله داخل ظرفی آب سرد بریزید و ترب ها را داخل آن قرار دهید. نوک قاشق مربا خوری وانیل به  آن ها بیفزاید و اجازه دهید ۵ ساعت ترب ها داخل آب بمانند.
داخل قابلمه ای ۴ پیمانه آب ریخته و شکر را نیز به آن اضافه کنید پس از گذشت ۱۰ دقیقه قابلمه را روی شعله با حرارت  نسبتا متوسط بگذارید. هر از گاهی آن را هم بزنید. منتظر بمانید تا بجوشد و شکر در آب حل شود.
در این مرحله از کار باید جوهر لیمو را با یک قاشق مربا خوری آب سرد مخلوط کنید تا حل شود و سپس به مایع شربت اضافه کنید. هم چنین ترب های پخته شده را نیز به قابلمه بیفزایید. اجازه دهید تا مواد با هم دیگر مجددا بجوش بیایند. حالا وانیل را به آن اضافه کنید و شعله را کم کرده تا شربت قوام آید.
پس از اینکه شربت شما قوام آمد، قابلمه را از روی شعله بردارید. برای اینکه قسمت سیاه پوست ترب به بخش سفید رنگ آن ، رنگ پس ندهد، سطلی را با آب سرد پر کنید و سپس کف قابلمه مربا را داخل آن قرار بدهید تا سریع سرد و خنک شود. مربا شما آماده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد