hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > درمان طبیعی بوی بد دهان با روش خانگی

درمان طبیعی بوی بد دهان با روش خانگی

امروزه ابتلا به بوی بد دهان بسیار شایع شده است و این مسئله موجب ناراحتی و رنجش دیگران در اجتماع و خانواده می شود. در این مطلب به معرفی چند راهکار موثر که به درمان بوی بد دهان و رفع باکتری های آن کمک می کنند، می پردازیم .
مراقبت کردن از دهان و دندان جزء موارد بهداشت فردی می باشد که این امر موجب حفظ سلامتی آن ها می شود. ولی در مواردی با وجود رعایت بهداشت، شخص باز هم به بوی بد دهان دچار می شود و برای حضور در اجتماع با مشکلاتی رو به رو می شود. در ادامه این مطلب به روش های طبیعی در جهت رفع  بوی بد دهان می پردازیم.

علت ابتلا به بوی بد دهان و درمان طبیعی آن

ابتلا به بوی بد دهان علل مختلفی دارد. بایستی ابتدا علت را پیدا کرد سپس درمان را شروع کرد. در غیر این صورت هر درمانی بدون دانستن علت این امر موقتی خواهد بود. در مرحله اول با مراجعه به دندانپزشک و معاینه دهان و دندان علت بوی بد دهان مشخص می شود.
راهکار رفع بوی بد دهان و نفس
بیشترین عللی که منجر به بوی بد دهان می شوند معمولا به حفره دهان مربوط می شوند. مثل دندان پوسیده، عدم ترمیم مناسب دندان، باقی ماندن غذا در بین دندان ها، التهاب لثه ها ( به دلیل وجود جرم بر روی دندان ها و مسواک زدن نادرست) و مسواک نزدن زبان لذا پرزهای روی آن از مواد غذایی تمیز نمی شوند.


اگر علت بوی بد به فضای دهان و دندان مربوط نشود به عوامل دیگری مثل سینوزیت، عفونت لوزه، کم آبی بدن، مشکلات و ناراحتی های دستگاه گوارش، بیماری های بینی،ریه و سینوس ها، سرماخوردگی، نارسایی کبد، عفونت ابتلا به دیابت، مصرف بعضی از مواد غذایی مثل پیاز و سیر و کشیدن سیگار مربوط می شود که البته تمامی موارد گفته شده قابل درمان هستند.

روش های خانگی موثر برای درمان بوی بد دهان

با مصرف بعضی از مواد عذایی مثل جویدن گشنیز، چای زنجبیل و… به بهبود و درمان بوی بد دهان کمک می کنند. در ادامه بیشتر به این نوع مواد غذایی می پردازیم.
علل و درمان گیاهی بوی بد دهان

جویدن جعفری و کرفس

جویدن سبزیجاتی مثل کرفس و جعفری بوی بد دهان که ناشی از نخوردن غذا می باشد را برطرف می کنند. البته بهتر است ابتدا غذا بخورید و بعد از این سبزیجات مصرف کنید تا بازدم شما خوشبو گردد. این سبزیجات حاوی کلروفیل می باشند و مثل یک خنک کننده عمل کرده و فضای دهان را تازه و تمیز می کنند. اگر بعد از مصرف این سبزیجات از سیب هم استفاده کنید کمک شایانی به رفع بوی بد دهان خود کرده اید. مصرف کرفس و ترکیب شدن آن با مواد غذایی موجود در معده، از ایجاد بوی بد دهان پیشگیری می کند.

مسواک کردن با جوش شیرین

مقداری جوش شیرین، نمک دریا و آبلیموی طبیعی را مخلوط کرده و با این محلول هم مسواک بزنید (زبان و دندان ها) و هم غرغره کنید. این روش برای رفع بوی بد دهان کاملا موثر و مفید می باشد چراکه جوش شیرین، نمک و آبلیمو هر سه خاصیت ضد میکروبی دارند. این محلول قوی تمام باکتری های دهان و دندان را از بین می برد.

مسواک جوش شیرین درمان بوی بد دهان

مصرف چاشنی ها و مواد معطر

مصرف چاشنی های معطری مثل دانه های میخک، هل و رازیانه بعد از هر وعده غذایی در درمان طبیعی و رفع بوی بد دهان بسیار موثر هستند. این نوع چاشنی ها خاصیت آنتی باکتریالی دارند و به بهداشت دهان و دندان کمک می کنند.

مصرف پونه

پونه هم جزء خانواده نعناع می باشد و از جمله روش های درمان گیاهی بوی بد دهان محسوب می شود همچنین سکسکه و سرفه را رفع و به هضم غذا هم کمک می کند. گیاه پونه خاصیت ضد عفونی و ضد میکروبی دارد. همچنین تولید صفرا را تحریک و از ناراحتی های دستگاه گوارش مثل ترش کردن هم جلوگیری می کند.

عرق نعناع

مصرف عصاره یا عرق نعناع در رفع بوی بد دهان کمک می کند. از این عصاره یک استکان بعد از هر وعده غذایی و همچنین بعد از خواب استفاده کنید بدین ترتیب مشکلات و ناراحتی های گوارشی هم بهبود می یابند.
درمان بوی بد دهان با عرق نعناع

مصرف انجیر تازه و خشک

تحقیقات نشان داده که انجیر در درمان طبیعی بوی بد دهان موثر است. همچنین مصرف انجیر و عسل به تسکین و بهبود زخم معده هم کمک می کند.

قهوه

نوشیدن قهوه میزان باکتری هایی که موجب بوی بد دهان می شوند را به طور چشمگیری کاهش می دهد. البته در مصرف این نوشیدنی زیاده روی کنید تا اثر سوء نداشته باشد. می توانید به هنگام صبح یک فنجان قهوه بنوشید.

نوشیدن آب

اگر بدن کم آب شود این امر منجر به بوی بد دهان می شود. بنابراین با نوشیدن آب کافی در روز از بروز این مشکل پیش گیری کنید. آب دهان و دندان ها را تمیز و از خشکی دهان و پوسیدگی دندان ها هم جلوگیری می کند.
روش های درمان طبیعی بوی بد دهان

شربت سکنجبین عسل

عدم هضم غذا و ماندن مواد غذایی در داخل معده منجر به بوی بد دهان می شود. خوابیدن در طی روز یا بلافاصله بعد از غذا خوردن موجب تشدید بوی بد دهان می شود. به چنین اشخاصی توصیه می شود که شربت سکنجبین میل کنند. معمولا سکنجبین از شکر و سرکه تهیه می شود ولی بهتر است که در تهیه آن به جای شکر از عسل استفاده کنید. زیرا مشکلات گوارشی شما هم درمان می شود.

ترکیب نمک دریا و کف دریا

اگر علت بوی بد دهان ناشی از خرابی و پوسیدگی دندان ها باشد ابتدا باید مشکل را با مراجعه به دندانپزشک برطرف کرد. همچنین می توان با ترکیب نمک دریا و کف دریا مسواک زد. این ترکیب به کمتر شدن مشکلات دندان ها کمک می کند بدین ترتیب بوی بد دهان هم کمتر می شود.

سرکه سیب و آبلیموی ترش

ممکن است بوی بد دهان به لثه ها مربوط باشد. در چنین مواردی لثه ها شل و ملتهب هستند در نتیجه مکانی برای تجمع میکروب ها می شوند. چنین اشخاصی با مسواک زدن به طور صحیح هم دچار خونریزی از لثه ها می شوند. راه حل طب سنتی به چنین افرادی حجامت کردن در فصول بهار و پاییز می باشد.
علاوه براین می توان با سرکه سیب و یا آبلیموی تازه بعد از هر وعده غذایی و یا مسواک زدن غرغره کرد. ترکیب گیاه مورد با سرکه هم روش دیگری برای رفع بوی بد دهان می باشد. ( مقداری از گیاه مورد را در سرکه بجوشانید، محلول را صاف کنید و از آن به عنوان شوینده دهان استفاده کنید.)
سرکه درمان کننده بوی بد دهان

میوه زردآلو

اگر بوی بد دهان مربوط به ناراحتی های معده و حرارت آن (ممکن است زیاد و یا کم باشد) شود، خوردن میوه زردآلو مشکل را برطرف می کند. به هنگام شب ۸ عدد زردآلو را در مقداری آب بخیسانید صبح روز بعد هم آب و هم زردآلوها را مصرف کنید. اگر زردآلوی تازه در دسترس نبود می توان از برگه های آن هم به روشی که گفته شد استفاده کرد.

ذغال چوبی

به منظور استفاده از ذغال چوبی برای رفع بوی بد دهان می توانید با نصف قاشق چای خوری زغال چوب فعال، دهان تان را بشویید و بعد دهانتان را آبکشی کنید، استفاده از این روش ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار شود.

روغن نارگیل

یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل خالص را در دهان تان بریزید و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه در دهان خود گردانیده و سپس آن را بیرون بریزید و با آب ولرم دهانتان را شست و شو دهید، تکرار این کار به صورت روزانه می تواند به درمان طبیعی بوی بد دهان کمک کند.
بهترین درمان طبیعی بوی بد دهان
این روش خانگی برای از بین بردن باکتری ها بسیار موثر است، زیرا روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است.

نمک اسپوم

برای این منظور یک قاشق چای خوری نمک اپسوم را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و محلول حاصل را غرغره کنید، لازم است در ابتدا این کار را هر روز انجام دهید و بعد از مدتی آن را یک روز در میان تکرار کنید.
نمک اپسوم روشی مفید برای درمان طبیعی بوی بد دهان می باشد، زیرا دارای خواص ضد میکروبی بوده و از طریق مبارزه با باکتری های دهان می تواند بوی بد را از بین ببرد.

روغن اکالیپتوس

در این روش نیز یک فنجان آب را به همراه ۲ تا ۳ قطره روغن اکالیپتوس با هم ترکیب کرده و محلول حاصل را غرغره کنید و بعد دهان تان را آب بکشید، انجام این کار به صورت روزانه می تواند شما را به نتیجه مطلوب برساند.
درمان گیاهی بوی بد دهان
روغن اکالیپتوس نیز دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد درد است، از این رو علاوه بر مبارزه با باکتری ها می تواند هر گونه درد و تورم داخل دهان را تسکین ببخشد.

آدامس

جویدن آدامس های بدون قند به شکل مداوم می تواند جریان سالم بزاق در دهان و گلو را تقویت و حفظ کرده و بوی بد دهان را از بین ببرد، همچنین اغلب آدامس های بدون قند دارای طعم دهنده های خوشبو کننده دهان (مثلا نعناعی) هستد.
این روش درمان طبیعی بوی بد دهان برای کسانی که مشکل پوسیدگی و تیرگی در دندان ها دارند هم توصیه می شود. وقتی حرارت معده زیاد است خوردن غذا به کم شدن بوی بد دهان هم کمک می کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد