hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ۲۳ درصد از اصفهانی‌ها کامل در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند

۲۳ درصد از اصفهانی‌ها کامل در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند

 هر چند از پیک پنجم عبور کردیم و شرایط بهبود کرونایی استان ملموس است اما فراموش نکنیم که ویروس کرونا همچنان فعال است و ضروری است از ظرفیت عظیم واکسیناسیون ایجاد شده استفاده کنیم تا با رسیدن جامعه به ایمنی از شر این ویروس خلاص شویم.
خوشبختانه تعداد شهرستان‌های زرد در اصفهان افزایش یافته و آمارها حاکی از گذر از پیک بسیار سخت پنجم کروناست، با این وجود اگر از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی غفلت کنیم احتمال شکل گیری پیک‌های جدید دور از انتظار نیست.

 هر چند از پیک پنجم عبور کردیم و رفته رفته شرایط بهبود کرونایی استان ملموس است اما نباید فراموش کنیم که ویروس کرونا همچنان فعال است و ضروری است از ظرفیت عظیم واکسیناسیون ایجاد شده استفاده کنیم تا با رسیدن جامعه به ایمنی از شر این ویروس خلاص شویم. با اینکه تا کنون نیمی از جمعیت استان یک نوبت را دریافت کرده‌اند اما با توجه به تامین مناسب واکسیناسیون این رقم باید بالاتر از این باشد

نتایج یک مطالعه در اصفهان نشان می‌دهد که افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند 18 برابر بیشتر از افراد واکسینه شده به بیماری کرونایی مبتلا شده‌اند این روزها دانش آموزان هم به صف دریافت واکسن اضافه شدند و انتظار می‌رود خانواده‌ها اهتمام بیشتری به این مهم داشته باشند تا درصد ایمنی جمعی بالاتر برود.

 واکسن هست اما استقبال کم

آنطور که مسئولان بهداشت و درمان استان می‌گویند باوجود ظرفیت تزریق 100 هزار دوز واکسن در روز اما استقبال اصفهانی‌ها حدود 60 درصد ظرفیت است.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به آمار واکسیناسیون شهروندان استان اصفهان، اظهار داشت: تاکنون حدود 55 درصد از مردم بالای 15 سال یک نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و حدود 23 درصد دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، بیش از 30 مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان وجود دارد و تعداد زیادی از مرکز بهداشتی معمولی مشغول واکسیناسیون همشهریان هستند.

رضا فدایی افزود: به طور معمول روزانه حدود 60 هزار نفر برای واکسیناسیون به مراکز تجمیعی مراجعه می‌کنند، اما توان سیستم مرکز بهداشت استان برای تزریق واکسیناسیون بیش از 100 هزار نفر در روز است، در حال حاضر بیشتر واکسن سینوفارم را به همشهریان تزریق می‌کنیم و تعدادی محدودی واکسن آسترازنکا هم وارد شده که برای تزریق دوز دوم افراد برای واکسینه شدن مصرف می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: تزریق واکسن کرونا برای گروه‌های سنی 12 سال به بالا نیز در استان اصفهان در حال انجام است، در حال حاضر برای متولدین 1388 و قبل از آن واکسیناسیون کرونا و تزریق واکسن سینوفارم از همه گروه‌های شغلی و تحصیلی انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه واکسن سینوفارم برای تزریق به کودکان دارای مجوز است، گفت: مطابق بررسی‌های انجام شده این واکسن قبل از اینکه در ایران مطرح شود در گروه سنی 17 سال مطالعه و نتایج مطلوب گرفته شده و بر همین اساس در حال حاضر برای نوجوانان تزریق می‌شود.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در مورد پیش بینی شیوع پیک ششم کرونا و شیوع آنفلوانزا در آبان ماه، خاطرنشان کرد: احتمال دارد که با موج جدیدی در پاییز امسال مواجه شویم و تنها با واکسیناسیون گسترده کرونا می‌توانیم جلوی این اتفاق را بگیریم، احتمال شیوع آنفلوانزا در فصل سرما وجود دارد، سال گذشته بیماری آنفلوانزا بسیار ناچیز بود و این اتفاق به دلیل مراعات‌های بهداشتی بود که مردم برای کرونا داشتند.

کاهش آمار مرگ‌و میر کرونایی در استان با روند واکسیناسیون

فدایی در مورد کاهش آمار مرگ ‌و میر کرونایی در استان با روند واکسیناسیون، افزود: در بین گروه‌های شغلی و سنین مختلف این آمار تفاوت دارد از زوایه‌های مختلف و با توجه به اینکه افراد چه نوع واکسنی را در چه مقطع زمانی تزریق کرده باشند، اما آمار مرگ ‌و میر کرونایی را در گروه‌های واکسینه شده نسبت به واکسینه نشده‌ها به یک دهم کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: با رعایت فاصله اجتماعی، پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک، سال گذشته ویروس آنفلوانزا مجال عرضه پیدا نکرد اما برای فصل سرمای امسال نمی‌توانیم مطمئن باشیم و در این مورد نظر بدهیم، به هر حال در فصل سرما ظهور آنفلوانزا را داریم و باید مراقبت‌های لازم را برای پیشگیری از ابتلاء به این عفونت ویروسی داشته باشند.

فروش واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها / اجرای واکسیناسیون سیار و خودرویی

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر در داروخانه‌ها واکسن آنفلوانزا به مردم فروخته می‌شود اما هنوز این واکسن به سیستم دولتی نرسیده است، همچنین برای تزریق واکسن کرونا در استان در مکان‌هایی از شهر و شهرستان‌های اصفهان واکسیناسیون سیار و خودرویی را نیز داشته‌ایم.

فدایی، افزود: تاکنون در پنج الی هفت نقطه استان تیم‌های سیار به شکل اتوبوس در حال حرکت بوده‌اند و تعدادی از شهروندان را واکسینه کردند و خوشبختانه از واکسیناسیون سیار استقبال شده است، در خصوص واردات واکسن‌های فایزر و جانسون به ایران و توزیع بین استان‌ها هم هنوز خبر موثقی در دست نداریم.

واکسیناسیون دانش‌آموزان راهی برای بازگشایی فیزیکی مدارس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تامین واکسن به اندازه کافی، اظهار داشت: ما انتظار داشتیم با توجه به هوشمندی و زیرکی که در اصفهانی‌ها است، آنها از این فرصت استفاده کنند و با توجه با تامین واکسن به اندازه کافی فرصت را برای واکسیناسیون خودشان و افراد بالای 12 سال خانواده از دست ندهند.

طاهره چنگیز افزود: از هفتم مهر در اصفهان واکسیناسیون جمعیت بالای 12 سال آغاز شده و به زودی همه دانش آموزان از 5 سال به بالا مجوز دریافت واکسن را در سامانه خواهند داشت.

وی ادامه داد:  این مجوز در کشورهای دیگر صادر شده و واقعاًً برای کودکان می‌تواند ایمنی خوب ایجاد کند و کمک کند به اینکه مدارس فعالیت خود را دوباره در فضای فیزیکی از سر بگیرند.

کاهش 40 درصدی میزان بیماران بستری کرونایی در استان اصفهان

 سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان با بیان اینکه وضعیت کرونا رو به نزول است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر میزان بیماران بستری کرونایی کاهش 40 درصدی داشته و واکسیناسیون مقابله با کووید 19 هم در مراکز تجمیعی واکسن در حال انجام است.

وی ادامه داد: با توجه به تلاش کادر بهداشت و درمان و همکاری خوب مردم هیچ شهرستانی در استان اصفهان در وضعیت قرمز کرونایی نیستند و 9 شهرستان‌ زرد و سایر شهرستان‌ها نارنجی هستند.

غلامی تصریح کرد: با توجه به امکانات خوبی که برای واکسیناسیون در سطح استان صورت گرفته درخواست همه اعضای ستاد به ویژه بهداشت و درمان این است که افرادی که برای واکسن اقدام نکرده‌اند هر چه زودتر به مراکز تجمیعی مراجعه و واکسن دریافت کنند تا بتوانیم به سرعت به مرز بالای 90 درصد ایمنی جمعیت بالای 15 سال برسیم.

به گزارش تسنیم، متخصصان می‌گویند هر چه دریافت واکسن از سوی مردم سرعت پایین تری داشته باشد احتمال رویارویی با موج‌های بعدی بیماری سرعت بیشتری می‌گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد