hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بعد از تزریق واکسن کرونا دارو بخوریم؟

بعد از تزریق واکسن کرونا دارو بخوریم؟

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص عوارض رایج واکسیناسیون کرونا و اینکه آیا باید بعد از دریافت واکسن، دارو مصرف شود یا نه، پاسخ داد.
مهشید طهماسبی، دکتر داروساز، گفت: بر اساس اطلاعات موجود در منابع علمی معتبر نظیر CDC، دیتابیس UpToDate و آخرین یافته های علمی روز دنیا، عوارض جانبی موضعی و سیستمیک (مربوط به کل بدن) بعد از دریافت واکسن امری شایع بوده و نشانگر آنست که بدن در حال ایجاد ایمنی است.
به گزارش ایسنا به نقل از علوم پزشکی شیراز، این دکتر داروساز ادامه داد: عوارض موضعی و عمومی تزریق واکسن می‌تواند شامل مواردی مانند درد در محل تزریق، بزرگ‌ شدن غدد لنفاوی زیر بغل در همان سمتی که واکسن تزریق شده، تب، خستگی و سردرد است.
طهماسبی خاطرنشان کرد که این موارد ممکن است بر توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد، اما باید ظرف چند روز برطرف شود. اگرچه برخی از افراد امکان دارد عوارض جانبی را بعد از دریافت واکسن نشان ندهند.
او با بیان اینکه درد، قرمزی و تورم در محل تزریق واکسن به عنوان علائم موضعی، در همه افراد دیده نمی‌شود، گفت: خستگی، سردرد، دردهای عضلانی، لرز، تب، حالت تهوع و .. جزو علائم سیستماتیک است، اما باز هم این نشانه‌ها در همه افراد عمومیت ندارد.
این دکتر داروساز گفت: مسکن‌ها و داروهای ضدتب، اعم از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند «ایبوپروفن»، «ناپروکسن»، «دیکلوفناک» یا «استامینوفن» می‌تواند برای کنترل عوارض جانبی موضعی مانند درد در محل تزریق یا سیستمیک، بعد از تزریق واکسن مصرف شود.
طهماسبی در عین حال خاطرنشان کرد: استفاده از این داروها با هدف «پیشگیری» و «قبل از واکسیناسیون»، به دلیل اثرات نامشخص بر پاسخ ایمنی میزبان به واکسن، توصیه نمی‌شود.
او در خصوص راهکارهای کمک به بهبود عوارض تزریق واکسن، گفت: برای کاهش درد و ناراحتی در محل تزریق، می‌توان یک دستمال تمیز، خنک و مرطوب روی محل تزریق گذاشته و بازو را به آرامی نرمش داد.
طهماسبی گفت: برای کاهش تب، نوشیدن مقادیر زیاد مایعات، خصوصا آب، پوشیدن لباس مناسب، به افراد توصیه می‌شود.
این کارشناس مسائل داروئی در عین حال خاطرنشان که افراد در صورت مواجهه با برخی علائم پس از تزریق واکسن حتما با پزشک تماس و از او مشورد بگیرند.
طهماسبی این علائم را شامل، افزایش قرمزی یا حساسیت در محل تزریق بعد از 24 ساعت که از زمان دریافت واکسن گذشته است، تداوم عوارض عمومی به مدت چند روز یا تشدید این علائم، دانست.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد