hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > خواص مهم روغن رازیانه و شناخت عوارض احتمالی آن

خواص مهم روغن رازیانه و شناخت عوارض احتمالی آن

روغن رازیانه از دیگر روغن های گیاهی بسیار موثر برای بهبود و درمان بسیاری از عملکردهای بدن به شمار می‌آید که از این رو در ادامه این مطلب به معرفی خواص روغن رازیانه و عواقبی که در طی مصرف برای برخی از افراد قائل می باشد، پرداختیم.
رازیانه از گیاهان بسیار موثر برای درمان بسیاری از عارضه ها به شمار می‌آید و افراد متخصص در طب سنتی بر این باورند که با بهره گیری از خواص روغن رازیانه می‌توانند بسیاری از بیماری ها را درمان نمایند.

روغن رازیانه چیست

آشنایی با روغن رازیانه

به طور کلی رازیانه از متعدد ترین روغن‌های ضروری به شمار می‌آید که کاربرد های دارویی فراوانی به مانند ادرارآور، بی حس کننده، ضد اسپاسم، ضد عفونی کننده معرفی می گردد. روغن روغن اسانس رازیانه با انجام تقطیر بخار گیاه دانه رازیانه خرد شده به دست خواهد آمد. از دانه‌های رازیانه برای افزودن طعم بیشتر و بهتر بسیاری از غذاها نیز استفاده می نمایند. قابل به ذکر می باشد که این گیاه دارای خواص بسیار متعدد دارویی می باشد که از این رو در این مطلب به معرفی آن ها برای شما عزیزان پرداخته ایم.
  • چگونگی مصرف

به طور کلی این روغن را می‌تواند به شکل موضعی و یا مقدار کمی به مانند خوراکی مصرف نمایید. برخی از راه های خوب و مناسب برای استفاده از خواص روغن رازیانه به شرح زیر است؛
  1. روغن را به طور مستقیم از بطری بو نمایید و یا چند قطره از آن را در دستگاه دیفیوزر اضافه نمایید.
  2. این روغن را به صورت موضعی استفاده نمایید و آن را در نواحی آسیب دیده به مانند شکم ماساژ دهید تا مشکلات گوارشی را بهبود ببخشد.
  3. چند قطره از روغن آن را در حمام به وان آب خود اضافه نمایید و برای چند دقیقه ای به درون وان بنشینید.
معرفی روغن رازیانه

آشنایی با خواص روغن رازیانه

در ابتدای معرفی خواص روغن رازیانه قابل به ذکر می باشد که باید قبل از اعمال هر گونه ماسک یا روغن آن به روی نواحی حساس بدن، بایستی آن را از قبل تست کرده و با مالیدن مقدار کمی از آن به روی پوست دست خود به مدت ۲۰ دقیقه صبر نمایید تا از عدم حساسیت به این روغن اطمینان حاصل نمایید.

  • جوان سازی پوست

روغن رازیانه غنی از مقادیر بالا آنتی اکسیدان است که در نهایت درمان چین و چروک و جوانسازی پوست صورت می‌پردازد.
  • سفید شدن پوست

به طور کلی روغن رازیانه با کاهش چربی پوست سبب روشن شدن رنگ پوست صورت می گردد.
  • رفع آفتاب سوختگی

طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص است که استفاده از روغن رازیانه رقیق شده به همراه روغن نارگیل می تواند از تاثیر مضر اشعه ماورا بنفش روی پوست جلوگیری کرده و در نهایت خطر بروز آفتاب سوختگی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
  • درمان فوری زخم ها

همچنین در پی انجام این مطالعات در ایتالیا این چنین مشخص شد که روغن رازیانه غنی از مواد ضد عفونی کننده قوی می باشد که در نهایت به بهبود سریع زخم منجر شده و از بروز عفونت نیز پیشگیری می نماید.
رفع شوره سر با روغن رازیانه
  • رفع شوره سر

همچنین برای درمان شوره سر می توان از خواص روغن رازیانه که شامل مواد ضد قارچی نیز می باشد، استفاده نمود.
  • رفع موهای زائد بدن

همچنین در پی انجام این تحقیقات، محققین به این نتیجه رسیدند که با استفاده از روغن رازیانه رقیق شده و به همراه روغن حامل در دوازده هفته می توانند موهای زائد بدن زنان را رفع نمایند.
  • تناسب اندام

همچنین از دیگر خواص روغن رازیانه می توان به بالا رفتن سوخت و ساز بدن اشاره کرد که با افزایش چربی سوزی می توان به لاغری و تناسب اندام در افراد چاق منجر شد .همچنین در ادامه با سم زدایی روده ها به کاهش جذب چربی می پردازد که در نهایت لاغری شکم و کاهش وزن در شما پدید می آورد.
  • چاقی صورت

همچنین بسیاری از افراد متخصص در طب سنتی بر این باورند که با استفاده از یک قطره روغن رازیانه و ترکیب آن با روغن حامل می‌تواند چاقی صورت را در خود به وجود آورند، که تنها این کار با ماساژ چند دقیقه صورت با روغن پدید می آید.
  • خانم های شیر ده

همچنین برخی از افراد بر این باورند که روغن رازیانه با بالا بردن مقدار هورمون استروژن در بدن خانم ها سبب افزایش شیر مادران خواهد شد.
تاثیر روغن رازیانه در هورمون مردانه
  • هورمون مردانه

همچنین این روغن تاثیر موثری در افزایش سطح هورمون تستسترون و بالا رفتن میل جنسی مردان خواهد داشت.
  • ارتقای سیستم ایمنی بدن

همانطور که در ابتدا مطالعه کرده روغن ‌رازیانه دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان و فلاونوئیدها است که در نهایت سبب ارتقاء سیستم ایمنی بدن شده و به دلیل خواص ضد میکروبی و قارچی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری عفونی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.
همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کرده و کاهش اختلال تنفسی به درمان سرفه می‌انجامد.
  • اختلال معده و سیستم گوارشی

این روغن از موثرترین روش‌های طبیعی برای بهبود هضم می باشد که می تواند نف شکم را کاهش داده و علائم سندروم روده تحریک پذیر را درمان نماید. همچنین طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد که روغن رازیانه به علت تاثیرات آرام بخش طبیعی می‌تواند سکسکه را درمان کرده و از احتباس گاز در روده جلوگیری نماید که در نهایت درمان گرفتگی روده را در پی خواهد داشت.
  • درمان یبوست

از دیگر خواص روغن رازیانه می‌توان به ملین بودن آن اشاره داشت چرا که با افزایش حرکات روده می تواند به درمان یبوست و اسهال منجر گردد.
همچنین در این روش درمان پیشنهاد می شود که دو قطره روغن رازیانه را به همراه یک فنجان دمتوش نعناع ترکیب کرده و میل نمایید.
بهداشت دهان و دندان با روغن رازیانه
  • بهداشت دهان و دندان

همچنین این روغن دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده قوی می باشد که باکتری های مسبب ایجاد بوی بد دهان را از بین می‌برد و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را هم کم می نماید.
از این رو یک قطره روغن رازیانه را برای دندان های خود بمالید و سپس با مسواک به روی آن ها بکشید.
  • کلیه

روغن رازیانه به عنوان ادرار آور موثر نیز معرفی می‌شود که به سم زدایی کلیه ها با حذف آب اضافی، سدیم، اسید اوریک و نمک های صفراوی از طریق کلیه ها سبب کاهش فشار خون بالا شد و در نهایت خطر ابتلا به بیماری کلیوی را هم کاهش می دهد.
  • بهبود اختلالات پریودی

همانطور که مطالعه کردید این روغن با بالا بردن هورمون استروژن یکی از موثرترین داروهای گیاهی برای بهبود پریودی معرفی می‌گردد. همچنین روغن ‌رازیانه دارای خواص آرام بخش طبیعی بوده که به درمان سر دل  دل و کمر درد نیز منجر می گردد.
قابل ذکر می‌باشد که از دیگر خواص روغن رازیانه کاهش ابتلا به یائسگی زودرس می باشد.
  • پاکسازی خون

این روغن از بهترین راه های طبیعی برای پاکسازی و سم زدایی خون معرفی می شود.
آشنایی با نقرس
  • نقرس

همانطور که مطالعه کردید روغن رازیانه نوعی ادار آور طبیعی است که با حذف اسید اوریک اضافی خون به پیشگیری و درمان نقرس کمک به سزایی می نماید.
  • فشار خون

همانطور که گفته شد این روغن به دلیل خواص ادرار آور طبیعی سبب حذف سدیم اضافی خون و در نهایت درمان فشار خون بالا می شود.
  • بهبود روحیه

این روغن از خواص  آرام بخش برخوردار گردیده است که بهترین روش درمان برای استرس، اضطراب و افسردگی به شمار می آید.
  • طبع این روغن

همچنین قابل ذکر است که این روغن از طبع گرم و خشک برخوردار است که از این رو دارای ویتامین گفته شده در ادامه مطلب می باشد.
  1. ویتامین c
  2. ویتامین a
  3. ویتامین b6
  4. پتاسیم
  5. فولات
  6. آهن
  7. کلسیم
  8. مس
  9. روی
  10. سلنیوم
  11. ویتامین k
رفع کرم معده با روغن رازیانه
  • رفع کرم معده

همچنین روغن رازیانه در درمان موثر برای رفع کرم باشد. این روغن کرم ها را از بین خواهد بود به طور که درمانی موثر برای کودکانی که پیوسته از کرم های انگلی رنج می برند، به شمار می آید.
  • تقویت بدن

به طور کلی روغن رازیانه در ارتقاء سلامت عملکردهای بدن تاثیری موثری قائل است. دستگاه تنفسی، گوارشی، عصبی از جمله سیستم های هستند که با مصرف این نوع روغن بهبود می یابند. همچنین در ادامه به راحتی در جذب مواد مغذی در بدن و بالا رفتن قدرت تقویت ایمنی منجر می‌ گردد.

آشنایی با عوارضی که در پی دارد

  • خانم های حامله

بسیاری از متخصصان بر این باورند که خانم ها در طی دوران حاملگی بایستی از روغن رازیانه به صورت خوراکی و موضعی اجتناب پذیرند چراکه با بالا بردن مقدار سطح استروژن در بدن می‌تواند به سقط جنین در طی این دوران منجر گردد. همچنین بالا رفتن هورمون استروژن در زنان می تواند سبب تشدید علائم سرطان پستان و رحم، فیبروئید رحمی و آندومتریوزیس گردد.
عوارض روغن رازیانه نوزادان و کودکان
  • نوزادان و کودکان

به طور کلی توصیه می کردند که نوزادان و کودکان به هیچ وجه نباید از این روغن به هر صورتی استفاده نمایند.
  • افراد مبتلا به صرع

همچنین مبتلایان به بیماری صرع باید از مصرف این روغن به هر صورتی اجتناب پذیرند چرا که می‌تواند به تشدید علائم این بیماری منجر گردد.
  • واکنش های آلرژیکی

همچنین در برخی از افراد می‌توانند به واکنش آلرژیک و حساسیت منجر گردد. زیاده روی در مصرف روغن رازیانه می تواند به بروز تشنج  توهم و از بین رفتن تعادل روانی بپردازد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد