hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > افزایش چشمگیر نقش جوانان در اتاق بازرگانی اصفهان

افزایش چشمگیر نقش جوانان در اتاق بازرگانی اصفهان

رئیس شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: از جمله فعالیت‌های شورای عالی جوانان در دوره هشتم اتاق بازرگانی اصفهان می‌توان از برگزاری ۲۰ دوره رویداد «در مسیر موفقیت» در جهت آشنایی بیش از ۶۰۰ نفر از جوانان با ۲۰ کارآفرین و بهره‌گیری از پنل‌های حضوری، برگزاری چهار دوره سمپوزیوم جوانان و ثروت آفرینی با هدف توانمندسازی و بالا بردن همکاری اعضای جوان اتاق بازرگانی، برگزاری دوره آموزشی بازرگانان کوچک و ارائه راهبردهای برای افزایش سطح دانش اقتصادی تاجران آینده، عضویت در اتاق بین‌المللی جوانان و اخذ نمایندگی آن پس از صد سال در اتاق بازرگانی اصفهان، معرفی و تقدیر از جوانان برتر کارآفرین به‌منظور ایجاد انگیزه در بین آن‌ها نام برد.
 اتاق بازرگانی از دیرباز محلی برای حضور بازرگانان و تجار مختلف بوده تا گرد هم آیند و مسائل و مشکلات خود را برطرف کرده و ضمن آشنایی با یکدیگر بتوانند کسب‌وکار و تجارت خود را با همکاری و فراگیری آموزش‌های لازم گسترش دهند.
امروز بر کسی پوشیده نیست که نقش اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد دنیا چقدر تأثیرگذار است، این نقش زمانی پررنگ‌تر می‌شود که اتاق بازرگانی جایگاهی امن و مستحکم برای فعالان اقتصادی جوان باشد، امروزه در تمام اتاق‌های بازرگانی معتبر دنیا به موضوع جوانان اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود و این در حالی است که طی ادوار گذشته به حضور جوانان در فضای اقتصادی کشور ما کمتر توجه می‌شد اما شاید بتوان گفت اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتاق‌های بازرگانی کشور موفق شد در چهار سال اخیر مسیری جدید برای حضور جوانان خوش‌فکر، خلاق و با استعداد برای حضور در بزرگ‌ترین پارلمان بخش خصوصی فراهم آورد.
این مهم زمانی اتفاق افتاد که امیر کشانی به‌عنوان جوان‌ترین عضو هیئت نمایندگان تاریخ اتاق بازرگانی اصفهان از طرف اعضای اتاق مورد اعتماد قرار گرفت و توانست در میان 15 عضو هیئت نمایندگان اتاق اصفهان قرار گیرد.
 این موضوع مقدمات حضور پررنگ جوانان در اتاق بازرگانی اصفهان را فراهم آورد به‌گونه‌ای که امروز جوانان بسیاری با علاقه و شورونشاط وصف‌ناپذیری در اتاق بازرگانی رفت‌وآمد دارند و در حال کسب تجربه و فنون مختلف تجارت برای حضور پرقدرت در فضای اقتصادی و بازارهای بین‌المللی هستند. جوانانی که بسیاری از آنها امروز جزو تجار و فعالان اقتصادی بزرگ کشور محسوب می‌شوند.
با توجه به اهمیت موضوع به گفتگو با امیر کشانی رئیس کمیسیون آموزش و رئیس شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان نشستیم، جوانی که با اعلام کاندیداتوری خود برای حضور در انتخابات این دوره اتاق بازرگانی می‌خواهد جمعی توانمند و خلاق از فعالان اقتصادی جوان با تکیه‌بر دانش و تجربه بزرگان و پیشکسوتان حاضر در اتاق بازرگانی به اصفهان تحویل دهد.
کشانی اظهار کرد: شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان تالار گفت‌وگوی فعالان اقتصادی جوان جایگاه تجلی خرد جمعی جوانان است، جوانان تنها زمانی خواهند توانست نقش خود را در توسعه اقتصادی استان ایفا کنند که زمینه مشارکت حداکثری اعضا در تصمیم‌گیری‌ها فراهم باشد.
او ادامه داد: از افتخارات و دستاوردهای شورای عالی جوانان، عضویت در اتاق بین‌المللی جوانان (JCI) و اخذ نمایندگی آن بعد از صد سال در اتاق بازرگانی اصفهان است و از نتایج این عضویت هم راستا کردن جوانان بازرگان ایران و اصفهان با جوانان بیش از ۱۴۰ کشور در جهان و ایجاد تعاملات سازنده است.
رئیس شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: از جمله فعالیت‌های شورای عالی جوانان در دوره هشتم اتاق بازرگانی اصفهان می‌توان از برگزاری ۲۰ دوره رویداد «در مسیر موفقیت» در جهت آشنایی بیش از ۶۰۰ نفر از جوانان با ۲۰ کارآفرین و بهره‌گیری از پنل‌های حضوری، برگزاری چهار دوره سمپوزیوم جوانان و ثروت آفرینی با هدف توانمندسازی و بالا بردن همکاری اعضای جوان اتاق بازرگانی، برگزاری دوره آموزشی بازرگانان کوچک و ارائه راهبردهای برای افزایش سطح دانش اقتصادی تاجران آینده، عضویت در اتاق بین‌المللی جوانان و اخذ نمایندگی آن پس از صد سال در اتاق بازرگانی اصفهان، معرفی و تقدیر از جوانان برتر کارآفرین به‌منظور ایجاد انگیزه در بین آن‌ها نام برد.
او تاکید کرد: اتاق‌های بازرگانی در دنیا دو وظیفه مهم از جمله آموزش و توسعه روابط تجاری را بر عهده دارند. اتاق بازرگانی اصفهان چهار سال پیاپی است که رتبه اول آموزش را در بین اتاق‌های بازرگانی کشور به خود اختصاص داده است و از این حیث حرف اول را در بخش آموزش در بین اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور می‌زند. اتاق بازرگانی برای اینکه بتواند پژوهش‌های انجام شده در اتاق را بر اساس نیازهای بازار منطبق کند و از تکراری بودن  تعدادی از آن‌ها جلوگیری کند، یک آیین‌نامه پژوهشی تنظیم کرد که بر اساس این آیین‌نامه به تمام مراکز آموزشی که حاضر به انجام پژوهش‌ها مطابق با این آیین‌نامه بودند فراخوان داده شد. گام بعدی که در این حوزه برداشته شد مبحث نیازسنجی آموزشی بود، در همین ارتباط با تمام کمیسیون‌ها و تشکل‌ها، مصاحبه‌هایی انجام گرفت و نیازهای آن‌ها برای آموزش احصا شد.
کشانی ادامه داد: کتابچه نیازسنجی اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان یک کار پژوهشی بسیار خوب در بین اتاق‌های بازرگانی کشور مطرح شد و مورداستفاده قرار گرفت. بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده، اتاق بازرگانی اصفهان موفق به برگزاری بیش از 100 دوره آموزشی متناسب با نیازهای کمیسیون‌های تخصصی شد. به‌منظور جلوگیری از آموزش‌های تکراری، همانند دانشگاه‌ها عمل نکردیم و اتاق بازرگانی از همان ابتدا به توسعه موضوعات آموزشی در جهت توسعه صادرات پرداخت.
 رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: برای متناسب ساختن پژوهش‌ها بر اساس نیازهای بازارهای صادراتی استان، جوانان عضو اتاق بازرگانی طرحی را با نام طرح تحقیقات بازار انجام دادند. بر اساس تحقیقات انجام شده در این طرح، ۲۰ کالای اصلی صادراتی استان به همراه ۲۰ کشور مورد هدف اصلی صادراتی استان شناسایی شدند و بر این اساس کالاهایی که دارای ارزش‌افزوده زیاد بودند انتخاب شدند و به‌عنوان نتیجه کار از تمامی اعضای اتاق بازرگانی دعوت شد تا درخواست‌های خود را بر اساس کالاهای موردنیاز و کشورهای موردنیاز صادراتی برای انجام تحقیقات به ما ارائه دهند.
او افزود: این تحقیقات بازار لزوما توسط دانشگاهیان انجام نمی‌شود  بلکه جوانان عضو اتاق این تحقیقات را در شرکت‌های مدیریت صادرات انجام داده و نتایج را به اتاق بازرگانی ارائه می‌دهند. این طرح باعث شده است تا پژوهش‌های انجام گرفته  به‌صورت کاربردی و تجاری انجام گیرد و این همان فعالیتی است که در تمام اتاق بازرگانی‌های دنیا انجام می‌شود.
کشانی تاکید کرد: فعالیت دیگر اتاق بازرگانی در حوزه آموزش، تأسیس مرکز توسعه سرمایه انسانی بود. متأسفانه تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور بسیار زیاد است و آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسیار بیش‌تر از تحصیل نکرده‌ها است؛ دلیل بیکاری فارغ‌التحصیلان به خاطر آموزش‌های نامتناسب با نیازهای بخش صنعت و کسب‌وکار است، به همین جهت آمار بیکاری  فارغ‌التحصیلان تا این حد زیاد شده است. کاری که در این مرکز انجام می‌گیرد این است که نیروی انسانی موردنیاز صاحبان کسب‌وکار و صنعت از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تربیت شوند و تاکنون نیز اتاق بازرگانی در این امر موفق عمل کرده است.
او اضافه کرد: در اتاق بازرگانی، افراد بر اساس استعدادهای درونی آموزش می‌بینند؛ در همین ارتباط افرادی که در مرکز توسعه سرمایه انسانی اتاق بازرگانی ثبت‌نام می‌کنند پس از استعدادیابی،  آموزش‌های لازم را می‌بینند و پس از گذراندن یک دوره تخصصی در واحدهای صنعتی و تجاری توسط کمیته جوانان اتاق بازرگانی به واحدهای صنعتی و تجاری  معرفی می‌شوند.
مدیر مرکز توسعه سرمایه انسانی اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با اشاره به لزوم افزایش صادرات اظهار کرد: در کشور ما هیچ راهی به‌جز صادرات وجود ندارد. اکنون بهترین زمان برای صادرات است. اگر خواهان بالا رفتن سطح رفاه اقتصادی مردم هستیم  باید توسعه صادرات به نحو شایسته انجام شود و در همین جهت دولت باید در امر صادرات  دخالت نکند و فضای کسب‌وکار را با بخشنامه‌های متعدد نامساعد نسازد. اگر صادرات به کشورهای هدف، توسعه پیدا کند مطمئناً ظرف یک یا دو سال آینده مردم به رفاه نسبی خواهند رسید.
 او گفت: فکر می‌کنم هیچ راهی جز صادرات برای اتاق بازرگانی باقی نمانده، اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان برای دوره بعد و چهار سال آینده باید یک هدف داشته باشد و آن هم تسهیل تجارت و به‌ویژه صادرات است. هیچ راهی برای توسعه اصفهان جز صادرات وجود ندارد و باید صادرات اصفهان را به نحو شایسته توسعه داد. به‌طورقطع اگر سعادت خدمت در دوره بعدی را داشته باشم، تمام تلاش خود را برای توسعه صادرات اصفهان انجام خواهم داد و برای تحقق این کار از تیمی جوان استفاده می‌کنم و زنجیره‌های صادراتی را در این شهر با حضور جوانان خواهیم ساخت. همه ما باید دست‌به‌دست یکدیگر دهیم تا بتوان شرایط رشد و توسعه اقتصادی اصفهان را فراهم کرد و استان اصفهان جایگاه خود را پیدا کند.
این جوان کارآفرین بیان کرد: اگر بخواهیم اقتصاد ایران را نجات دهیم تنها راه‌حل موجود برای این کار این است که اصفهان توسعه اقتصادی پیدا کند زیرا راه توسعه ایران از اصفهان می‌گذرد.
او در پاسخ به این سؤال که  تا چه میزان اتاق بازرگانی به شعار دوره هشتم خود یعنی «اتاق برای همه» دست یافت، گفت: این شعار دو قسمت دارد، اتاق در بخش نخست آن یعنی  «اتاق برای همه» و اینکه همه باید در آن حضور داشته باشند در چهار سال گذشته موفق عمل کرد. اتاق بازرگانی برای تمام اقشار از جمله خردسالان و نوجوانان، جوانان، بانوان و پیشکسوتان دوره آموزشی برگزار کرد و اکنون اتاق بازرگانی محلی برای حضور همگان و ارائه دغدغه‌ها در زمینه‌های اقتصادی و همچنین معرفی استارتاپ‌ها است؛ اما قسمت بعدی شعار «اتاق برای همه» این است که اتاق برای همه و همگان باید بیایند که یک اتفاق ایجاد کنند، در این قسمت هنوز نیازمند یاری هستیم.
وقتی گفته می‌شود اتاق برای همه به همین جهت است که همه باید یک اتفاق بزرگ را رقم بزنند و همه باید کار را به‌صورت مشارکتی انجام دهند.
او در ادامه بیان کرد: اتاق بازرگانی  در زمینه شورای گفت‌وگو طی چهار سال اخیر رتبه نخست شورای گفت‌وگوی کشور را به خود اختصاص داده است و اقتدار این شورا به حدی رسیده است که استاندار اصفهان تمام جلسات خود را در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌کند. همین برگزاری جلسات در اتاق بازرگانی باعث شده تا مشکلات اقتصادی به‌صورت جدی‌تری بررسی شود. اصفهان یکی از معدود استان‌هایی است  که در شورای گفتگوی ملی نماینده دارد، رئیس اتاق اصفهان در شورای گفتگو ملی حضور دارد  و مصوبات نهایی جلسات استانی را به شورای گفت‌وگوی ملی برده و در آنجا به نتیجه می‌رساند.
کشانی افزود: سال‌ها تلاش شده بود تا اتاق ایران عضو جامعه بین‌المللی جوانان در سراسر جهان شود که این کار توسط جوانان اتاق بازرگانی اصفهان صورت گرفت و اکنون اتاق بازرگانی اصفهان نمایندگی رسمی جامعه بین‌المللی جوانان سراسر جهان را در ایران برعهده دارد. اتاق اصفهان محل دائمی اتاق بین‌المللی جوانان در ایران است و هر اتاق بازرگانی برای دریافت مجوز تأسیس اتاق جوانان باید از اتاق اصفهان مجوز بگیرد.
او در ادامه در خصوص ویژگی‌های هیئت نمایندگان در دوره بعدی اتاق بازرگانی گفت: افرادی که برای دوره بعد انتخاب می‌شوند باید دو ویژگی بارز را با خود به همراه داشته باشند. ابتدا باید خلاق باشند و باید ایده‌های خلاقانه برای توسعه کسب‌وکار و صنعت بدهند؛ زیرا به روش‌های قدیمی و سنتی اقتصاد این کشور توسعه پیدا نمی‌کند، سپس باید احساس وظیفه نسبت به مسئولیت خود در اتاق و حس نوع‌دوستی به افراد داشته باشند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد