hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > گسترش روابط با دنیا شرط توسعه پایدار

گسترش روابط با دنیا شرط توسعه پایدار

رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان  گفت: در کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان در چهار سال اخیر تلاش‌های بسیاری شکل گرفته است. تلاش شد تا واحدهای صنعتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنند و این کار را انجام دادیم، افراد و شرکت‌هایی که توانایی همکاری با فعالان اقتصادی اصفهان داشتند را به اصفهان دعوت کردیم و ارتباطات خوبی با آنها برقرار شد.

 اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین استان صنعتی کشور با جای دادن صنایع بزرگ و مادر در دل خود، فرصت اشتغال تعداد بسیاری را فراهم آورده و هر ساله با صادرات محصولات تولیدی واحدهای صنعتی این استان درآمد ارزی مناسبی عاید کشور می‌شود.

اما این روزها شرایط اقتصاد کشور با گذشته متفاوت است، به‌طورقطع نمی‌توان شخصی را یافت که از نوسانات و بی‌نظمی‌های اقتصادی چند ماه اخیر گلایه‌مند نباشد؛ اما در این میان فعالان اقتصادی به دلیل ماهیت فعالیتشان با گوشت و پوست خود این شرایط دشوار را درک کرده‌اند.

این در حالی است که بخش خصوصی به‌عنوان مهم‌ترین قسمت اقتصاد کشور همواره راه‌هایی برای رهایی از این شرایط ارائه کرده و می‌توان گفت امید دولت نیز این روزها بیش‌ازپیش به «بخش خصوصی» است تا بتواند راه سخت موجود را باز کند و تا حدودی بر فشارهای اقتصادی فائق آید.

این در شرایطی است که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به‌عنوان تریبون و پایگاه اصلی فعالان بخش خصوصی نقش بسیار مهمی در رشد و تعالی اقتصادی دارد و اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین اتاق‌های بازرگانی کشور می‌تواند در این میان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در شرایط کنونی می‌تواند اقتصاد استان و کشور را تحت تأثیر قرار دهد و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است توسعه روابط سازنده اقتصادی با دنیا و جذب سرمایه‌گذاران مختلف است، مبحثی که در چهار سال اخیر به‌خوبی توسط اتاق بازرگانی پیگیری شد و نقش قاسم علی جباری به‌عنوان رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان در این زمینه بسیار مهم و تأثیرگذار بوده است.
 جباری از فعالان اقتصادی خوش‌نام و با تجربه اصفهان است که برای بسیاری از فعالان اقتصادی استان و کشور شناخته شده است، به‌طورقطع خدمات ارزنده او در چهار سال اخیر با هدف توسعه اقتصادی اصفهان بر کسی پوشیده نیست. این فعال اقتصادی فعالیت‌های اقتصادی خود را از سنین بسیار پایین آغاز کرد، در کنار تحصیلات با برنامه‌ریزی توانست در فعالیت‌های اقتصادی خود نیز حرکت کند و امروز به یکی از فعالان اقتصادی صاحب‌نام تبدیل شود.

اتاق بازرگانی اصفهان در چهار سال گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی در مورد گسترش نقش بخش خصوصی در ارکان مختلف اقتصادی و رفع مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی انجام داده که جباری به‌عنوان رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان و عضو هیئت نمایندگان اتاق اصفهان در دوره هشتم در گفتگو با اصفهان امروز به تشریح برخی از این اقدامات پرداخت.

جباری با بیان اینکه اتاق بازرگانی برای هماهنگی، هم‌صدایی و با هم بودن بخش خصوصی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: تمام تلاش‌ها برای این است که بتوانیم کارها را آسان و مشکلات را رفع کنیم. در دوره هشتم تلاش شد مشکلات بخش خصوصی و اقتصاد استان رفع شود و در دوره نهم پیگیری‌ها ادامه یابد، اگر قرار است اصلاحات اقتصادی انجام شود باید پیگیری‌های لازم شکل گیرد و به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط توجه ویژه شود و در کل شرایطی بوجود آید تا این واحدها بتوانند در بهترین شرایط به فعالیت خود ادامه دهند و مشکلات آنها برطرف شود، در این زمینه برنامه‌های بسیاری داریم که امیدواریم بتوانیم تمامی آنها را اجرایی کنیم.

او در خصوص سوابق فعالیت‌های اقتصادی خود گفت: از کودکی شب‌ها درس خواندم و روزها کار کردم، با ملیت‌های مختلف و فرهنگ‌های متنوع دنیا مراودات اقتصادی داشتم. سپس شرکت اقتصادی راه‌اندازی کردیم و واحدهای تولیدی متعددی ایجاد کردیم. در چهار سال اخیر نیز عضو هیئت نمایندگان دوره هشتم بودم و امیدوارم بتوانم در دوره بعدی هم خدمتگزار باشم.

رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: اگر بخواهیم بگوییم چرا از شرایط اقتصادی راضی نیستیم و اینکه بگوییم در این شرایط باید چه کنیم ابتدا به اطلاعات دقیق از محیط اطرافمان و روابط دوستانه با همسایگان و کشورهای منطقه نیاز داریم. باید افراد تأثیرگذار در اقتصاد کشورهای مختلف را شناخت و بعد از آن با استفاده از آموزش‌های لازم شاهد توسعه روابط اقتصادی با کشورهای دیگر باشیم، در این زمینه نیاز است ساختار و شرایط اقتصادی ملت‌ها را بشناسیم و بر اساس آن فعالیت کنیم. تا نتایج موردنظر را به دست آوریم.

او گفت: در کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان در چهار سال اخیر تلاش‌های بسیاری شکل گرفته است. تلاش شد تا واحدهای صنعتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنند و این کار را انجام دادیم، افراد و شرکت‌هایی که توانایی همکاری با فعالان اقتصادی اصفهان داشتند را به اصفهان دعوت کردیم و ارتباطات خوبی با آنها برقرار کردیم، البته باوجود تحریم‌ها در زمینه فعالیت‌های بانکی مشکلاتی ایجاد شد و شرایط همکاری‌ها را تا حدودی دشوار کرد. توانستیم شرکت‌های خارجی را به اصفهان بیاوریم، آنها در اصفهان کار خود را آغاز کردند هرچند در مدت اخیر با مشکلاتی روبرو شدند.

 جباری اضافه کرد: دیدگاه کمیسیون را بر این گذاشتیم که نیاز به ارتباطات خارجی داریم، با همه مسئولان خارجی که به اصفهان سفر کردند مذاکره کردیم و خواستار گسترش ارتباطات بین اصفهان با سایر کشورها شدیم و در همین راستا با رایزنی‌های مختلف موفق شدیم خطوط هوایی بین اصفهان و برخی نقاط دنیا ایجاد کنیم که حرکت بسیار ارزشمندی محسوب می‌شد. پروازهای مستقیمی از اصفهان به چند کشور ایجاد شد اما زیرساخت‌ها برای توسعه این روابط وجود نداشت که خب توسعه این زیرساخت‌ها باید توسط نهادها و سازمان‌های دیگر انجام می‌شد و با سرعت کند پیش رفت، اما اتاق بازرگانی کار خود را به نحو احسن پیش برد، خوشبختانه پایه و اساس همکاری‌ها بنا نهاده شده و آمادگی برای توسعه مراودات اقتصادی وجود دارد و به‌طورقطع با بهبود شرایط اقتصادی این آمادگی از سوی بسیاری از کشورها هست تا تبادلات اقتصادی خود با اصفهان را افزایش دهند.

او تأکید کرد: موفق شدیم شرکت‌های اسپانیایی را برای سرمایه‌گذاری به اصفهان بیاوریم، آنها در زمینه تولید روغن زیتون سرمایه‌گذاری‌های خوبی در اصفهان داشتند و کارهای خوبی شد. با چینی‌ها روابط خوبی ایجاد شد و آمادگی دارند در اصفهان سرمایه‌گذاری کنند، در تلاش بودیم خط هوایی با یکی از شهرهای بزرگ چین ایجاد شود که موضوع همچنان هم در حال پیگیری است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در دوره هشتم، اضافه کرد: اصفهان به‌عنوان نماینده ایران در پروتکل جاده ابریشم قرار گرفت که اقدام بسیار خوبی بود، صحبت‌های زیادی برای این کار شد، توانمندی‌های اصفهان را بیان کردیم و اصفهان به‌عنوان یکی از شهرهای توسعه پایدار جاده ابریشم پذیرفته شد و به‌طورقطع در آینده از کمک‌های فرهنگی و مالی احیای جاده ابریشم بهره‌مند خواهیم شد و سازمان ملل متحد هم پیگیر این موضوع است.

او با بیان اینکه در زمینه بازارهای پول و سرمایه به اعضای اتاق آموزش‌های لازم ارائه شد، گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها به‌صورت صندوق اقدامات خوبی انجام شد، در زمینه بورس و سهام کارهای خوبی شد، در بازارهای مالی فعالیت‌های چشمگیری شکل گرفت، در سرمایه‌گذاری‌های مالی اطلاع‌رسانی‌های سازنده‌ای شد، در توسعه روابط بین‌الملل سعی شد با کشورهای همسایه ارتباطات خوبی برقرار شود و دادوستد بازرگانان را تسهیل کنیم. از افرادی که در کشورهای مختلف تأثیرگذار هستند برای توسعه روابط اقتصادی با اصفهان دعوت کردیم و با آنها همکاری‌های مناسبی داشتیم. در مجموع کارهای بسیاری شکل گرفت اما اقدامات بسیار دیگری وجود دارد که در مورد آنها می‌توان فعالیت کرد.  برنامه‌ریزی‌های این کارها انجام شده و تحقیقات گسترده‌ای شکل گرفته است و امید است در آینده این فعالیت‌ها ادامه یابد.

جباری اضافه کرد: ضعف بزرگی که وجود دارد این است که مراودات ما با کشورهای همسایه پایین است این در صورتی است که باوجود تحریم‌ها باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنیم و عارضه‌یابی شود که چرا در این زمینه ضعیف عمل شده است، باید مسائل بررسی شود، برخی مسائل فرهنگی و شناخت محیط کسب‌وکار کشورهای هدف را باید داشته باشیم. کشورهای توسعه‌یافته مراودات زیاد اقتصادی با همسایگان دارند، ما همسایگان زیادی داریم که باید با انجام مطالعه و فعالیت‌های تحقیقاتی در بازار آنها کار کنیم، بازارهای هدف صادراتی باید به‌خوبی شناسایی شوند. شاید در مواردی به‌صورت مقطعی کارهایی شد اما باید به‌صورت پایدار با همسایه‌ها ارتباط داشته باشیم و کار را پیش ببریم که در این بخش اقدامات خوبی شکل گرفته است.

او گفت: البته برخی کشورهای همسایه ما مشکلاتی دارند که این مسائل باید رفع شود، مسائل امنیتی در برخی کشورهای همسایه وجود دارد که خب از طرف مسئولان باید پیگیری شود، ما باید مراودات اقتصادی را با کشورهای همسایه تسهیل کنیم و در این زمینه هم اقداماتی شکل گرفته است. مهم این است که افرادی که کاندیدای اتاق بازرگانی شدند به‌طورقطع آمادگی خدمت به فضای اقتصادی را دارند، به‌طورقطع باید مشارکت وجود داشته باشد، بخش خصوصی نیاز به تقویت دارد و اگر قرار باشد اقتصاد کشور رشد کند باید به بخش خصوصی توجه شود. باید به بخش خصوصی قدرت داد تا اقتصاد پویاتری ایجاد شود.

رئیس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: باید افرادی به اتاق بیایند که وقت می‌گذارند و عاشق خدمت هستند، باید به اقتصاد کشور کمک کرد و تا جایی پیش رفت که مشکلات رفع شود.
 او گفت: دو نوع عضو در اتاق بازرگانی وجود دارد، یک عده که شاید به‌تازگی هم وارد شدند ولی برخی اعضا از قدیم حضور دارند و شناخت بیشتری از فضای اتاق بازرگانی دارند. اتاق دستورالعمل‌های خود را از کمیته‌ها و کمیسیون‌ها می‌گیرد، کمیته‌ها و کمیسیون‌ها به‌صورت تخصصی مسائل را بررسی می‌کنند و مسائل را منعکس می‌کنند تا شرایط برای مشارکت در تصمیم سازی‌ها فراهم شود. هرچند اختیارات اتاق‌ها همچنان محدود است و تنها نقش مشاوره‌ای دارند، اما اگر قرار باشد قدرت اتاق افزایش یابد به‌طورقطع می‌توانند تأثیرگذار باشند و تصمیمات تأثیرگذار و سازنده‌ای بگیرند.

جباری گفت: مشکل امروز کشور ما مشکل نرخ ارز نیست، مشکل امروز مشکل تورم و عدم کارایی لازم است، در کشور ما مشکلات بودجه‌ای داریم، دولت بزرگ است و هزینه‌ها فراوان؛ پس تورم به وجود می‌آید و از توسعه جلوگیری می‌شود. این تورم تأثیر خود را بر برخی از موارد همچون قیمت سکه و ارز به‌خوبی نشان می‌دهد اما این تأثیر بر سایر بخش‌های اقتصادی حتی قیمت سبزی هم وجود دارد.

او ادامه داد: لذا تولید ناخالص ملی ما با توجه به سرانه با مشکل روبرو است، صادرات ما هم با توجه به سرانه اندک است، درآمدهای صادراتی کشور کم است و با این درآمد نمی‌توان کشور را توسعه داد، از طرفی واردات هم زیاد است و با این وضع شرایط مناسب نخواهد بود، هرچند ممکن است دولت نیز در برخی شرایط یا سیاست‌گذاری‌هایی شرایط را برای مقاطعی کنترل کند اما این برای مدت محدودی است و دوام ندارد لذا باید نسبت به تولید توجه داشته باشیم و با توجه به تولید ناخالص و سرانه برنامه‌ریزی کنیم و کار را با برنامه پیش ببریم. امروز خرج کشور 20 و درآمد 19 است که این موضوع خود باعث ایجاد مشکلات بیشتری است، درهرحال امید است این مشکلات هر چه سریع‌تر برطرف شود. امروز توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز است، باید کار کرد و کار را پیش برد. برنامه‌ریزی شود و کار پیش رود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد