hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > جواد ظریف استعفا کرد

جواد ظریف استعفا کرد

در چند ماه  گذشته زمزمه استعفای تعدادی از وزرا در قالب شایعه و شنیده‌های پشت پرده به گوش می‌رسد. شنیده‌هایی که برخی پس از چندین بار تکذیب آرام آرام رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. از استعفای وزیر صمت گرفته تا استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
رویداد ایران- در چند ماه  گذشته زمزمه استعفای تعدادی از وزرا در قالب شایعه و شنیده‌های پشت پرده به گوش می‌رسد. شنیده‌هایی که برخی پس از چندین بار تکذیب، آرام آرام رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. از استعفای وزیر صمت گرفته تا استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.
اما فرآیند اعلام، انتشار و تایید نهایی این اخبار امشب با یک استثنای شوکه کننده شکسته شد.
جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی، پس از 67 ماه پرچم داری دیپلماسی ایران با انتشار پستی کوتاه در حساب اینستاگرام خود استعفا داد. استعفایی که بدون هیچ خبر یا حاشیه قبلی و این بار به طور مستقیم با مردم در میان گذاشته شد.
او نوشته است:« با عرض تبریک به مناسبت میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز مادر و روز زن، 
استعفا ظریف اینستاگرام ظریفاز بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در 67 ماه گذشته بسیار سپاسگزارم.
از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت، صمیمانه پوزش می‌خواهم.
شاد و سربلند باشید»
با این شیوه اعلام استعفا به نظر می‌رسد پیاده شدن ظریف از قطار دولت یازدهم قطعی باشد، چرا که برخی مقامات برای تحت فشار قرار دادن مسئولان ارشد، ابتدا زمزمه استعفا را مطرح می‌کنند تا از این طریق امکان مذاکره و تعیین شرایط ادامه همکاری را برای خود فراهم کنند.
اما جواد ظریف همانطور که پیش از این هم نشان داده بود، استاد دیپلماسی عمومی هم هست و با شناخت ابزار شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام از هرکدام در جهت انتشار و اشاعه نظر و دیدگاه‌های خود بهره می‌برد.
تا این لحظه هیچ واکنش و توضیح بیشتری غیر از پست اینستاگرام ظریف اعلام نشده است.
ظریف از وزرای اصلی دولت روحانی بود که با حضور در وزارت خارجه، موافقت نظام را برای انتقال پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به این وزارت خانه جلب کرد. پس از آن و با مذاکرات سخت و چند جانبه‌ای که به برجام منتهی شد، عملا بزرگترین دستاورد داخلی و خارجی دولت تدبیر و امید را رقم زد. این موفقیت همانقدر که در بین موافقان سبب محبوبیت او شد، به همان اندازه او را آماج حمله‌های جناح مقابل قرار داد و مجلس و سایر نهادها بارها از او به صورت رسمی و غیر رسمی توضیح خواسته و یا او را تهدید کرده بودند.
اکنون دولت روحانی در کنار مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این روزها، ناچار است دست به تغییر دیگری در ترکیب کابینه بزند. تغییری که با توجه به سابقه طولانی رئیس دفتر او در حوزه وزارت خارجه و روند انتخاب وزرای جدید از بین حلقه اول نزدیک به روحانی، احتمالا سرانجام واعظی را از نهاد ریاست جمهوری به مهمانی وزارت خارجه بفرستند.
حالا که تابوی استعفا در بین وزرای کلیدی شکسته است، آیا این آخرین استعفا خواهد بود؟
باید به انتظار واکنش روحانی و تدبیر او برای گذر از این شرایط نشست.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد