hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > درمان قولنج گردن در خانه

درمان قولنج گردن در خانه

برای درمان قولنج گردن روش هایی ساده و کاربردی وجود دارند. برخی از این روش ها شامل حرکت دادن گردن، بهبود مکان و حالت خواب، بهبود شرایط کار و محل کار، کمک گرفتن از متخصص، تقویت ماهیچه گردن و انجام حرکات کششی می شود.
کارتان را بهتر است در حین دوش گرفتن یا بعد از دوش آب گرم انجام دهید تا نتیجه ای بهتر داشته باشید، حرارت باعث می شود تا ماهیچه ها انعطاف بیشتری داشته باشند.
در حین ایستادن دست راستتان را به پشت گردن خود دراز نمایید تا مچ دست چپ را بگیرد، حال در حالی که گردنتان را خم می نمایید، خیلی آرام بکشید، این روش باید گوش راست شما را به سمت راست هدایت نماید. حدودا ۳۰ ثانیه در همین حالت نگهدارید. این کار را روی دو طرف خود انجام دهید.
مداوا و علاجی برای قولنج گردن

حرکت دادن گردن در تمام جهت

برای بهبود قولنج گردن می توانید گردنتان را در تمان جهت حرکت دهید. اگر گردنتان منقبض باشد، حرکت های ضعیفی خواهید داشت. این موضوع می تواند به خاطر وجود مشکل در ارتباط با مفصل باشد. بجای تلاش نمودن برای شکستن قولنج گردن خود باید تلاش نمایید تا سر خود را به شکل دایره ای حرکت بدهید. شکستن قولنج گردن به دفعات سبب می شود تا مفصل ترک بردارد و شل شود و مفاصل سفت و سخت را به حال خود رها نماید. در طی زمان این موضوع می تواند سبب به وجود آمدن مشکلات زیاد در مفصل ها و به وجود آمدن بی ثباتی گردد.
راهکار علاج قولنج گردن
سرتان را در جهت عقربه های ساعت چرخانده و بعد آن را در جهت مخالف عقربه ها ساعت بچرخانید. این عمل را حدودا ۵ تا ۱۰ دقیقه برای هر طرف انجام دهید. ممکن است قولنج کمی داشته باشید، اما تلاش کنید که در عوض صدا روی حرکت خود متمرکز شوید.
به حرکت اصلی گردن تان توجه نمایید، به جلو خم شوید و به پاهای خود نگاه کنید به کنار خم شوید یعنی به طرف گوش و شانه ها و در امتداد آن به بالا نگاه کنید. تا جایی که برایتان امکان دارد هر یک از چهار طرف را ۱۰ مرتبه در روز انجام دهید، بعد از یک هفته تا دو هفته دامنه بیشتری در حرکت خواهید داشت.
علاج مشکل قولنج گردن

بهبود و تقویت ماهیچه گردن

چطور می شود قولنج گردن را بدون شکستن آن درمان نمود؟ در جواب باید بگوییم که تقویت ماهیچه های گردن در این مورد بسیار مهم می باشد. ماهیچه های گردن برای حرکت، حفاظت استخوان و ثبات مفصل کمک می نمایند، داشتن ماهیچه هایی ضعیف در گردن می تواند به این معنی باشد که ستون فقرات گردنی ضعیفی خواهید داشت و این نشانه ای برای ترک های مفصل ستون فقرات خواهد بود. با داشتن ماهیچه هایی قوی تر می توانید این موضوع را بهبود داده و قولنج گردن نداشته باشید.
درمان شدن قولنج گردن
می توانید برای تقویت ماهیچه های گردن خود از باندهای ورزش الاستیک برای گره زدن دور سر و یک چیز پایدار استفاده نمایید. چند قدم به جلو بروید و تا وقتی که فشار را حس می کنید ادامه داده و بعد آزاد نمایید. این عمل را برای چهار حرکت گردن یعنی سمت راست، چپ و امتداد انجام دهید. انجام دادن این اعمال ده مرتبه در طول روز سبب بهبود قدرت می شود و پس از گذشت یک تا دو هفته می توانید فشار بیشتری با باند ضخیم تر ایجاد نمایید.
علاوه بر این می توانید از یک درمانگر فیزیکی کمک گرفته تا به شما نشان دهد چه کارهایی را می توانید انجام دهید تا بهتر شوید.
روش های مداوا شدن قولنج گردن

کار روتین خود را جایگزین نمایید

گردن هر فرد می تواند با ورزش کردن تحت فشار قرار گیرد، در این صورت فرد باید استراحت نماید تا موضوعی که باعث وارد آوردن فشار بر گردن او شده است مشخص شود. افرادی که ورزش را به روشی اشتباه انجام می دهند مسلما ناراحتی گردن را خواهند داشت.اگر ورزش وزنه برداری انجام می دهید، دقت داشته باشید که وزنه ها به شکل درست قرار گرفته باشند تا از رگ به رگ شدن ماهیچه گردن و قولنج گردن اجتناب گردد. از سر خود مانند یک اهرم استفاده نکنید. زمانی که رو به شکم تمرین انجام می شود ممکن است گردن دچار مشکل شده و رگ به رگ شود از این رو بر روی حرکات سر مراقب باشید زیرا می توانند باعث صدمه رسیدن به گردن شوند.
راهی برای علاج قولنج گردن

بهبود وضعیت خواب

اگر دچار قولنج گردن شده اید برای درمان آن باید وضعیت خواب خود را بهبود دهید. اگر گردن خشک شده باشد می تواند به این خاطر باشد که در محل خواب بالشت و تشک های خیلی نرم با سفتی وجود دارند که باعث آسیب شده اند. این موارد می تواند باعث بروز مشکلات کمر و گردن شود. بهتر است در زمان خواب رو به شکم نباشید زیرا می تواند باعث پیچ خوردن گردن و سر شود و مفاصلتان را اذیت نماید. برای رهایی از این مشکلات خوابتان را بهبود دهید.
علاج قولنج گردن
بازوهایتان را زیر سر خود قرار داده و زانوها و باسن خود را کمی خم نمایید، این حالت جنینی می باشد که بسیار مفید است می توانید از یک بالشت ارتوپتی برای حمایت نمودن از منحنی های طبیعی گردن استفاده نمایید.

ایجاد تغییر در محیط کار

در برخی موارد انجام دادن حرکات تکراری در حل کار می تواند باعث جراحات جزئی در گردن شود. در صورتی که مشکل گردن شما مربوط به محیط کارتان می شود باید آن را برطرف نمایید، می توانید با رئیس خود در این مورد صحبت نمایید تا فعالیت ها و موقعیت شغلیتان تا حدی تغییر نماید، یا اینکه مکان کامپیوتر و یا صندلی خود را تغییر داده و اصلاح نمایید.
علاج برای قولنج گردن
می توانید در صورت استفاده زیاد از تلفن مهارت تلفنی خود را تغییر داده و عملکرد سخنگو را امتحان نمایید. همچنین اگر زیاد رانندگی می نمایید باید موقعیت صندلی خود را تغییر داده تا بتوانید سرتان را به راحتی تکه دهید و فشار را کاهش دهید.
درمان قولنج گردن به چند روش

ماساژ درمانی

امکان دارد به درد شدید ماهیچه دچار شوید که سبب می شود تا بخواهید قولنج گردن خود را بشکنید. در این صورت برای رفع و بهبود قولنج گردن، ماساژ بافت عمیق می تواند باعث کشش متوسط، کاهش التهاب، انقباض عضلانی و آرامش شود. انجام ماساژ ۳۰ دقیقه ای بر روی شانه و گردن می تواند کمک کننده باشد. تا حدی که می توانید درد را تحمل کنید ماساژ را ادامه دهید اما زیاده روی نکنید. انجام ماساژ سبک و کمک گرفتن از فرد مجرب در این زمینه می تواند گزینه مناسبی در این مورد باشد.
علاج و بهبود قولنج گردن
به خاطر داشته باشید که قبل و بعد از ماساژ دادن آب زیادی بنوشید تا دفع سموم بهتر انجام شود و اسید لاکتیک و … بهتر دفع شوند. در غیر اینصورت امکان دارد دچار تهوع و یا سردرد شوید.

انجام طب سوزنی

در روشی دیگر برای بهبود قولنج گردن خود می توانید از طب سوزنی استفاده نمایید. در این روش از سوزن هایی بسیار نازک استفاده می شود که به نقاط حساسی از بدن وارد می شوند. این روش می تواند برای کاهش تورم، ناراحتی و فشار مفید باشد. طب سوزنی روشی است قدیمی که سالها از آن استفاده شده و نتیجه بخش بوده است. انجام طب سوزنی باید توسط فردی متخصص و مجرب در این زمینه صورت گیرد. برخی پزشکان، فیزیوتراپیست ها، ماساژ درمانی ها این روش را انجام می دهند. اغلب اوقات از این روش با عنوان درمان کمکی استفاده می شود.
روش مداوای قولنج گردن

مراجعه به متخصصین بیماری های استخوان

متخصصین ستون فقرات بر روی کمر و مفاصل جانبی تمرکز کرده و کمک می کنند. این افراد می توانند تنظیماتی را برای قرارگرفتن گردن که به خوبی تراز نمی گردد، ارائه می دهند. این موضوع شاید کمی عجیب باشد ولی می تواند به فرد کمک نماید تا یاد بگیرد چگونه از شکستن قولنج گردن جلوگیری نماید. این موضوع به این خاطر است که پزشک می تواند مفصل های سفت را مشخص نماید و به بیمار کمک کند تا به جای سفت کردن مفاصل دیگر، آن ها را آزاد نماید. تنظیمات واحد شاید بتواند تا حدی گردن را بهبود دهد، ولی برای بهبود کامل به درمان نیاز است تا بهترین نتیجه حاصل شود.
راهی برای مداوای قولنج گردن

دلایل بروز قولنج گردن

برای بروز قولنج گردن سه دلیل اصلی وجود دارد، این دلایل شامل موارد زیر می شوند:
  • خارج شدن گاز:

مایع مخصوصی در مفصل ها یافت می شود که یه استخوان و بافت کمک می نماید تا به آرامی حرکت نمایند. این مایع دارای اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن می باشد. در گردن مفصل های جفت شده با عنوان مفصل های مهره ای شناخته می شوند که در هر سمت وجود دارند و بالا و پایین می شوند. هر کدام از این مفصل ها دارای کپسولی در اطراف می باشند که پر از مایع و گاز می باشد. وقتی که کپسول مفصل کشیده می گردد، گاز خیلی سریع به شکل حباب هایی آزاد می گردد، در نتیجه این انتشار گاز صدایی شبیه به ترکیدن با شکستن به وجود می آید. این فرایند را جوش یا حباب زایی می گویند.
روش درمان قولنج گردن
  • حرکت:

وقتی که مفصل ها حرکت می نمایند، بر روی تاندون و رباط ها تاثیر گذار خواهد بود. تاندون ها و رباط ها فیبرها و ماهیچه ها را در مفاصل به هم متصل می نمایند. در صورتی که تاندون ها کمی به طرف خارج حرکت نمایند، زمانیکه بخواهند به موقعیت اولیه خود برگردند، سرو صدا به وجود می آید. به شکلی مشابه رباط ها می توانند وقتی که مفصل جابجا می گردد صدای شکستن یا همان قولنج را به وجود آورند که اغلب در زانو یا قوزک اتفاق می افتد.
روش های درمان قولنج گردن
  • ورم مفاصل:

در صورتی که فرد دچار ورم مفاصل شود، غضروف می تواند یکنواختی خود را از دست بدهد. زمانی که سطح مفصل خشن تر می گردد یا وقتی که حرکت می کند می تواند ایجاد سر و صدا نماید.
مداوا کردن قولنج گردن
از دیگر دلایل ایجاد کننده قولنج گردن می توان به بالا رفتن سن، تورم یا سفتی، حرکت های ناگهانی و ناشیانه، آسیب رسیدن به بافت نرم، کشش بیش از اندازه روی رباط ها یا تاندون ها و همچنین تغییرات به وجود آمده از جراحی اشاره کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد