hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بایدها و نبایدهای تداخل دارویی با واکسن کرونا

بایدها و نبایدهای تداخل دارویی با واکسن کرونا

همزمان با تزریق واکسن کرونا بین اقشار مختلف مردم آنچه ضروری به نظر می‌رسد آگاهی از نتیجه تداخل‌های دارویی با این واکسن است .
جبرئیل موفق معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به گسترش ابهاماتی در فضای مجازی در خصوص منع مصرف واکسن‌های کرونا در افراد دارای سابقه آلرژی یا حساسیت دارویی به اطلاع می‌رساند بر اساس مستندات علمی، سابقه آلرژی یا حساسیت‌های دارویی شامل حساسیت به دارو‌های خانواده پنی سیلین و سایر آنتی بیوتیک‌ها مانعی برای تزریق واکسن‌های کرونا محسوب نمی‌شود.
او افزود: بر اساس راهنمای "ملاحظات کلی در خصوص تزریق واکسن کووید ۱۹" که پیش از این به معاونت‌های غذا و دارو ابلاغ شده، افرادی که سابقه حساسیت به غذا، داروها، لاتکس یا سایر واکسن‌های غیر کووید ۱۹ داشته اند نیز می‌توانند واکسن   را دریافت کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماران دچار آلرژی فصلی، آسم و کهیر مزمن نیز می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند ادامه داد: بیماران دارای سابقه آنافیلاکسی به غذا‌ها یا سایر دارو‌ها نیز منعی برای دریافت واکسن کرونا ندارند، این بیماران باید این واکسن را در مراکز درمانی دارای امکانات احیا دریافت کنند و بعد از تزریق واکسن دستکم مدت ۳۰ دقیقه پایش شوند.

موفق بیان کرد: توصیه می‌شود افرادی که دچار واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) و فوری به ترکیبات موجود در یک برند واکسن شده اند دیگر آن برند را تزریق نکنند.

او تصریح کرد: اگر فرد بین ۱۵ تا ۳۰ روز گذشته با فرد مبتلا به کرونا در ارتباط نبوده و علائم بیماری هم ندارد مجاز به دریافت واکسن است، ولی اگر با بیمار کرونایی در ارتباط بوده باید ۳۰ تا ۴۰ روز صبر کند و پس از این مدت اگر فاقد علامت بیماری بود جهت دریافت واکسن اقدام کند.
تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر قابل توجه است

 محمدعلی کیانی یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی نیز گفت: واکسیناسیون تاثیرخوبی در کاهش میزان ابتلا و احتمال بد حالی و مرگ و میر افراد دارد، از همین رو از عموم مردم درخواست می‌کنیم براساس فراخوان اعلام شده به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و واکسن خود را دریافت کنند.
او افزود: واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های مقابله با ویروس کرونا است از همین رو مردم در فرایند تلقیح واکسن تعللی نداشته باشند و در صورت نیاز با سامانه ۱۹۱ تماس بگیرند تا راهنمایی لازم را دریافت کنند.عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی ادامه داد: واگیری کرونا در موج پنجم شیوع آن شدیدتر از موج قبلی است و میزان ابتلا و بستری و مرگ میر بیماران کرونایی در چند روز اخیر نشان می‌دهد متاسفانه آمار‌ها به شدت روبه افزایش است.
کیانی با اشاره به اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد ما هنوز به قله این موج نرسیده ایم بیان کرد: با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود در ۱۰ روز آینده آمار‌ها افزایش یابد.

او تصریح کرد: کنترل وضعیت و شرایط ایجاد شده تنها در صورت قطع زنجیره انتقال ویروس میسر می‌شود که آن هم در سایه رعایت دستورالعمل های   بهداشتی اتفاق می‌افتد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی تاکید کرد: با کمک مردم و ماندن آن‌ها در خانه می‌توان زنجیره انتقال کرونا را قطع کرد و رعایت دستورالعمل های بهداشتی زمانی موثر واقع می‌شود که دستکم ۸۰ درصد مردم نسبت به آن دقت نظر داشته باشند.
کیانی با بیان اینکه میزان سرایت سویه دلتای ویروس کرونا نسبت به سایر سویه‌های آن بیشتر است اظهار کرد: استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از دورهمی و مهمانی‌ها و شستشوی مداوم دست‌ها تاثیر بسیار در قطع زنجیره انتقال این ویروس دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد