hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > معرفی اسپری سالبوتامول

معرفی اسپری سالبوتامول

اسپری سالبوتامول یک داروی استنشاقی برای کمک به درمان و تسکین علائم مربوط به آسم و بیماری های مزمن ریه می باشد که در صورت استفاده درست بدون عارضه جدی بوده و مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی بدون مشکل می باشد.
اغلب در بیمارستان ها از نیولایزر برای استنشاق اسپری استفاده می شود، اما با کمک یک دستگاه خانگی می توان شرایط را در منزل تحت کنترل داشت. باید بدانید که تهیه این دارو فقط با تجویز و دستور پزشک ممکن می باشد.
اسپری سالبوتامول و روش مصرف آن

موارد منع مصرف دارو

مصرف این اسپری استنشاقی برای برخی از اشخاص که به برخی بیماری های مبتلا باشند مناسب نمی باشد. اگر یکی از شرایط زیر را دارید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایید:
  • دارا بودن سابقه حساسیت نسبت به هر نوع دارو به ویژه به سالبوتامول
  • استفاده نمودن از داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی و انواع مکمل ها
  • مبتلا بودن به اختلال گوارشی نادر و ارثی به اسم عدم تحمل لاکتوز یا سوء جذب گلوکز گالاکتوز، به این خاطر که اغلب محصولات سالبوتامول دارای لاکتوز می باشند. در این صورت در کنار این دارو بهتر است لاکتوز مصرف نشود.
با توجه به این که مقدار لاکتوز در این محصول بسیار اندک می باشد، اغلب مشکلی برای بیمار ایجاد نخواهد کرد، اما بهتر است با پزشک مشورت شود.
بهبود مشکلات تنفسی با اسپری سالبوتامول

زمان و دستور مصرف اسپری

باید بدانید که فقط در زمان نیاز می توانید از اسپری استفاده نمایید. این زمان نیاز می تواند در مواردی مانند ایجاد علائم مختلف مثل سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و تنگی قفسه سینه به منظور تسکین آن ها باشد. همچنین در زمان انجام فعالیت هایی که سبب تنگی نفس می شوند مثل بالا رفتن از پله یا ورزش نمودن می توان با تجویز پزشک این دارو را مصرف نمود.
این نیاز همچنین شامل فعالیت هایی است که باعث تنگی نفس می شوند، مانند بالا رفتن از پله یا ورزش. در صورت استفاده از سالبوتامول طی چند دقیقه تفاوت آن را مشاهده خواهید کرد.
سالبوتامول و کاربرد این اسپری
در حالت کلی کودکان و بزرگسالان به شکل زیر می توانند این دارو را مصرف نمایند:
  • در صوت نیاز به مصرف ۱ یا ۲ پاف از سالبوتامول
  • حداکثر در هر ۲۴ ساعت تا ۴ مرتبه می توان استفاده نمود.
همانطور که گفته شد از این اسپری در برخی موارد برای پیشگیری از بروز علائم تنفسی استفاده می گردد. این موضوع می تواند مربوط به تحریک هایی مثل ورزش یا قرار گرفتن در کنار حیوانات خانگی باشد که مقدار مصرف همان ۱ تا ۲ پاف می باشد.
اگر فردی مجبور باشد در هر ۲۴ ساعت بیشتر از ۴ بار از این دارو استفاده نماید؛ ممکن است به این دلیل باشد که مشکل او در حال بدتر شدن است و نیاز به درمانی متفاوت وجود دارد و ممکن است فرد عوارض جانبی مثل افزایش ضربان قلب، لرزش، عصبی شدن و سردرد را تجربه نماید.
اگر نیاز به استفاده از این داروی استنشاقی به شکل زیر می باشید باید پزشک خود را در جریان قرار دارید:
  • بیشتر از ۴ بار در ۲۴ ساعت
  • بیشتر از ۲ روز در هفته
  • در نیمه شب و حداقل هفته ای یکبار

استفاده از اسپری در زمان حمله آسم

در زمان یک حمله ناگهانی آسم بیمار می تواند از اسپری خود بیش از قبل و حداکثر تا ۱۰ پاف مصرف نماید.بین هر پاف ۳۰ ثانیه باید صبر شود و قبل از هر دوز دستگاه تکان داده شود. این دوز را می توان ۱۰ دقیقه بعد نیز تکرار نمود. هر صورت بروز هر یک از موارد زیر باید فورا با اورژانس تماس گرفته شود:
  • تلاش برای نفس کشیدن
  • بروز علائم اسم که بهتر نمی شوند
  • حملات آسم که خیلی سریع بدتر شوند
به منظور بهتر درمان شدن حملات آسم می توان سالبوتامول را از طریق نیولایزر استفاده نمود.
کاربرد دارویی سالبوتامول

استفاده بیش از حد از سالبوتامول

در صورتی که بیش از اندازه از اسپری سالبوتامول استفاده شود امکان دارد فرد دچار ضربان قلب سریعتر از حد معمول و لرزش شود. بروز این مشکلات به شرط اینکه در قفسه سینه دردی وجود نداشته باشد خطری ندارد و اغلب بعد از ۳۰ دقیقه و حداکثر تا چند ساعت از بین خواهند رفت.
داروی استنشاقی سالبوتامول

نحوه استفاده از اسپری

همانطور که گفته شد اسپری سالبوتامول بعد از مصرف خیلی سریع عمل کرده و باعث می شود تا فرد بتواند بهتر نفس بکشد. اما باید بدانید که روش مصرف آن چندان ساده نیست و مصرف اشتباه اسپری های استنشاقی می تواند باعث شود تا فرد به داروهای دیگری برای ریه نیاز پیدا کند.
قبل از استفاده از این اسپری برای اطلاع کامل از دارو باید بروشور موجود در بسته را به دقت مطالعه نمایید و اطلاعات لازم را کسب کنید. در بروشور اطلاعات و نمودارهایی در مورد نحوه درست مصرف اسپری و همچنین تمیز نگه داشتن آن و مدت زمان استفاده از آن قبل از جایگزینی وجود دارد.
خیلی مهم است که از این اسپری به شکل درست استفاده شود. اهمیت این موضوع به این خاطر است که ریه ها دریافت مناسبی از سالبوتامول را داشته باشند و به خوبی از آن بهره مند شوند.
در هر صورت اگر نتوانستید به خوبی از این اسپری استفاده نماید، باید از پزشک یا داروساز روش درست مصرف از آن را سوال کرده تا بتوانید استفاده از آن را به خوبی کنترل نمایید.
نحوه مصرف اسپری سالبوتامول

استفاده از اسپیسر با دستگاه استنشاقی

در برخی اوقات استفاده از دستگاه استنشاقی می تواند برای بیمار و به ویژه کودکان بیمار دشوار شود، از این رو پزشک استفاده از اسپیسر را توصیه می نماید. اسپیسر یک نوع ظرف پلاستیکی یا فلزی با دهانه و حفره ای مخصوص استنشاق می باشد. زمانیکه از اسپیسر به همراه دستگاه استنشاقی استفاده می گردد، وارد نمودن مقدار مناسب سالبوتامول به ریه آسان تر می شود.
استفاده از اسپیسر ها به خصوص برای خردسالان بسیار مفید می باشد و مقدار مناسب سالبوتامول را به آن ها می رساند. پزشک می تواند روش درست استفاده از اسپیسر را به بیمار نشان دهد.
عملکرد اسپری سالبوتامول

عوارض جانبی شایع اسپری

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد با هنگام استفاده درست از از اسپری، این دارو بسیار ایمن و موثر می باشد و عوارض جانبی مصرف آن بسیار کم می باشد. در هر صورت می تواند برخی از عوارض جانبی شایع را به همراه داشته باشد، ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر ممکن است بعد از مصرف ۱ یا ۲ پاف از اسپری دچار عوارض جانبی زیر گردند:
  • حس لرزش
  • ضربان قلب سریع بدون درد قفسه سینه
  • سردرد
  • گرفتگی عضلات
البته این عوارض خطری ندارد و با عادت نمودن به مصرف دارو کم کم بهتر خواهند شد. در صورتی که عوارض جانبی عنوان شده آزار دهنده شود و یا از بین نرود و یا دیگر عوارضی مشاهده شود باید یا پزشک مشورت شود.

عوارض جانبی جدی سالبوتامول

عوارض جانبی جدی بسیار کم اتفاق می افتد، برخی از بیماران با مصرف اسپری سالبوتامول ممکن است دچار عوارض جانبی بسیار جدی شوند. در اینصورت باید خیلی سریع به پزشک مراجعه شود:
  • بروز درد یا ضعف عضلانی، گرفتگی عضله ها یا ضربان قلب که طبیعی نباشد، این موارد می تواند نشان از سطح پایین کلسیم در بدن باشد.
  • بروز سرگیجه بسیار بد با غش نمودن
  • درد در قفسه سینه به خصوص اگر ضربان قلب سریع یا طبیعی نباشد
  • سردرد بسیار شدید
داروی اسپری سالبوتامول

واکنش آلرژیک شدید

در برخی موارد امکان دارد استفاده از اسپری سالبوتامول سبب واکنشی آلرژیک و جدی مثل آنافیلاکسی در بیمار گردد.
در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید خیلی سریع با اورژانس تماس گرفته شود یا به پزشک مراجعه شود:
  • به وجود آمدن بثورات پوستی که می تواند به شکل خارش، قرمزی پوست، تورم، تاول و یا لایه لایه شدن پوست دیده شود.
  • به وجود آمدن مشکل در نفس کشیدن با صحبت نمودن
  • به وجود آمدن تورم در دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو
کاربرد اسپری سالبوتامول
اگر هر یک از واکنش های آلرژیک برای بیمار به وجود آید باید سریعا در بیمارستان بستری و درمان شود.
عوارض عنوان شده در این مطلب تمام عوارض جانبی این محصول نمی باشند و ممکن است برخی از موارد دیگر به وجود آید از این رو بروشور داخل بسته را مطالعه نمایید.
اسپری دارویی سالبوتامول

روش های کنار آمدن با عوارض جانبی

در زمان بروز عوارض جانبی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
  • حس لرزش:

در این صورت بررسی نمایید که به منظور تسکین علائم آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه مثل سرفه به ۱ یا ۲ پاف اسپری سالبوتامول نیاز است. در صورت نیاز بودن به ۲ پاف مطمئن شوید که لرزش به وجود آمده بعد از مدت کمی از بین خواهد رفت.
بررسی اسپری سالبوتامول
  • ضربان قلب سریع بدون درد در قفسه سینه برای مدت کوتاه:

مطمئن شوید که بیشتر از دوز تجویز شده مصرف نمی کنید. اگر این شرایط به شکل منظم ایجاد شد باید با پزشک مشورت نمایید زیرا می تواند به درمان نیاز داشته باشد و نیازی به استفاده از سالبوتامول به دفعات زیاد نباشد.
شرایط مصرف اسپری سالبوتامول
  • سردرد:

در صورت بروز سردرد باید بیشتر استراحت شود و مایعات فراوان میل شود. از مصرف الکل پیشگیری نمایید. اغلب موارد سردردها بعد از یک هفته از شروع مصرف سالبوتامول برطرف خواهد شد. اما اگر کمتر نشود و یا بیشتر شود باید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • گرفتگی عضلات:

اگر دچار درد عضلانی غیر معمولی شوید که به خاطر ورزش و یا کار نباشد باید با پزشک مشورت نمایید.
شیوه استفاده از سالبوتامول

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

در حالت کلی مصرف اسپری سالبوتامول در دوره بارداری و شیردهی ایمن می باشد.
  • بارداری:

 برخی از خانم های باردار متوجه می شوند که مشکل آسم در دوران بارداری بهتر شده است و در برخی دیگر ممکن است مشکل بهتر نشده و یا بدتر شود. در هر حال در صورت باردار بودن بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک خود مشورت نمایید. در اغلب موارد به بیمار اجازه داده می شود در طول بارداری همچنان از دستگاه استنشاقی خود استفاده نماید. علاوه بر این پزشک می تواند در مورد نحوه کنترل آسم در طول بارداری به بیمار مشاوره دهد.
باید بدانید که خطرات جدی حمله آسم در طول دوره بارداری بسیار بدتر از خطرات استفاده از سالبوتامول می باشد. آسم در بارداری می تواند باعث شود تا جنین اکسیژن کافی دریافت نکند.
اسپری سالبوتامول و درمان مشکلات تنفسی
  • شیردهی:

امکان دارد مقدار بسیار کمی از سالبوتامول به شیر مادر انتقال یابد. در حالت کلی می توان از این اسپری در طول دوران شیر دهی استفاده نمود و بسیار بعید است که به کودک آسیبی وارد شود.

نکات مهم درباره سالبوتامول

  • اسپری سالبوتامول اگر با دستور پزشک یا پرستار و یا داروساز مصرف گردد ایمن است و عوارض جانبی بسیار کمی را به دنبال دارد.
  • این نوع دارو تحت عنوان یک نوع داروی مسکن و تسکین دهنده شناخته می گردد و در صورت نیاز مصرف آن باعث کمک به تسکین فوری مشکلات تنفسی و سرفه می شود. علاوه بر این در اغلب موارد نوعی داروی استنشاقی دیگر برای بیمار ارائه می گردد که باید هر روز از آن مصرف نماید.
داروی سالبوتامول و درمان آسم
  • اگر بیشتر از سه بار در هفته به استفاده از این دارو نیاز داشته باشید، می تواند نشانه ای از به خوبی کنترل نشدن مشکل تنفسی شما باشد. از این رو در چنین شرایطی باید با پزشک مشورت گردد.
  • استفاده از این داروی استنشاقی در دوره بارداری و شیردهی بدون خطر می باشد.
  • این محصول با نام های تجاری Easi-Breathe ،Salamol ،Pulvinal ،Easyhaler ،Asmalal ،Airomir  Ventolin و Salbulin وجود دارد.
  • کودکان و بزرگسالان در هر رده سنی برای تسکین دادن علائم بیماری های مزمن انسدادی ریه و آسم و خس خس سینه می توانند از این اسپری استفاده نمایند.
اسپری سالبوتامول و درمان تنفسی
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد