hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مشاهده سه قلاده یوز پلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش میاندشت خراسان شمالی

مشاهده سه قلاده یوز پلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش میاندشت خراسان شمالی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: مقارن ساعت ۲۱ شب یکم شهریور ۱۴۰۰ یکی از دامداران شهر جاجرم خبر مشاهده یک قلاده یوزپلنگ به همراه دو توله را در حاشیه غربی پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را به اطلاع اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم میرساند.
مهدی اله پور در گفت و گو با ایسنا، افزود: بلافاصله اکیپی از محیط بانان و همیاران به محل اعزام  شده و موفق به تصویر برداری از یوز مادر می شوند.
وی افزود: با توجه به تاکیدات و دستورات لازم جهت حفظ آرامش حیوان، محیط بانان از نزدیک شدن به یوزپلنگ ها و تعقیب آنها  خودداری کرده و با کشیک شبانه تا صبح در محل، امنیت و آرامش را  برای  یوز مادر و توله ها فراهم نمودند.
وی با بیان اینکه حضور یوز به همراه توله حاصل به ثمر رسیدن برنامه های حفاظتی دو ساله اخیر است، افزود: خرید سامانه های عرفی دامداران و امنیت منطقه باعث شده تا مشاهدات حضور یوز پلنگ در منطقه افزایش یابد.
اله پور خاطرنشان کرد: این اولین تصویر مستند از یوز پلنگ است که بعد از مرگ یارقلی،(یوزپلنگ نری که در اثر تصادف در پاییز ۹۷ تلف گردید) توسط محیط بانان در استان خراسان شمالی ثبت گردیده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهارکرد: از ابتدای سال جاری این دومین بار است که یوز پلنگ  توسط محیط بانان مشاهده شده و چهارمین بار است که توسط افراد بومی و محلی مشاهده و گزارش  گردیده است.
پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو یکی از بهترین زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی در ایران و قاره آسیاست که با وجود منطقه دشتی و تپه ماهورها و وجود طعمه فراوان محلی امن و مناسب برای زیست این گونه ارزشمند می‌باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد