hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قیمت توافقی خرما در استان خوزستان هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود

قیمت توافقی خرما در استان خوزستان هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: برای خرید خرما از کشاورزان و بهره مندی از مشوق‌های صادراتی لازم است هر چه سریعتر قیمت خرما تعیین تکلیف شود.
شهلا عموری در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اهواز ، اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی کشور برای خریداران خرما مشوق‌های اختصاص داده است که این مشوق ها در صورت تعیین تکلیف قیمت توافقی حاصل می شود.
وی افزود: پیشنهاد می‌شود به‌منظور تسریع در فرآیند خرید خرما، قیمت خرید توافقی این محصول در استان خوزستان هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: محصول خرما استان نسبت به سال‌های گذشته وضعیت مناسبی دارد و انتظار این است که این محصول با قیمت منطقی از کشاورز خریداری شود.
وی بیان داشت: لازم است هرچه زودتر قیمت توافقی خرید خرمای امسال خوزستان تعیین تکلیف شود تا از این طریق نیز صادرکنندگان بتوانند از مشوق‌ دولتی برای پرداخت طلب نخلداران نیز بهره‌مند شوند.
عموری تاکید کرد: قیمت توافقی سال 1399 برای خرید هرکیلوگرم خرما از نخلداران خوزستان 73 هزار ریال بود اما امسال هنوز در خصوص قیمت نهایی این محصول توافقی بین نخلداران و اعضای اتحادیه خشکبار صورت نگرفته است.
این مقام مسئول ادامه داد: استان خوزستان به عنوان دومین تولیدکننده خرمای کشور، 42 هزار هکتار نخیلات دارد و تعداد بهره برداران از این نخلستان‌ها بیش از 40 هزار نفر هستند. متوسط خرید خرمای صادراتی استان خوزستان سالانه 90 هزارتن است که ارزش تقریبی آن 100 میلیون دلار است.
پیشنهادهایی برای خرید تضمینی خرما ارائه شده
این درحالی است که شامگاه گذشته استاندار خوزستان نیز در نشست با تولیدکنندگان و خریداران خرما در خوزستان اظهار داشت: حدود 10 هزار تن محصول خرما در استان خوزستان از سال گذشته در انبارها و سردخانه‌ها باقی مانده است که درخواست کرده‌ایم دولت تسهیلات ارزان قیمتی ارائه کند تا بتوان مطالبات نخلداران را به آن‌ها پرداخت کرد.
قاسم سلیمانی‌دشتکی در این زمینه افزود: پس از جلسات کارشناسی زیادی که با مجموعه نخلداران و خریداران خرما برگزار شد، مذاکرات تلفنی و نامه‌نگاری‌هایی نیز با وزارت جهاد کشاورزی انجام شد.
دشتکی تاکید کرد: برای بحث تعیین قیمت خرید خرما، چند پیشنهاد به سازمان تعاون روستایی ارسال کردیم تا در شورای تعیین قیمت مورد بررسی قرار بگیرد.
سلیمانی‌دشتکی تاکید کرد: پیشنهاد کرده‌ایم برای خرید محصول سال جدید، قیمتی توافقی میان خریداران خرما و نخلداران در نظر گرفته شود و دولت کمک کند که با ارائه تسهیلات ارزان قیمت به خریداران، هزینه‌های نخلداران پرداخت شود.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از پیشنهادهای ارائه‌شده آن است که سازمان تعاون روستایی کارگاهی ایجاد کند تا برای این کارگاه حدود 70 هزار تن خرما به صورت مستقیم از نخلداران خریداری شود.
استاندار خوزستان افزود: یکی دیگر از پیشنهادها در بحث خرید خرما نیز این است که اگر خریداران و نخلداران با یکدیگر به توافق نرسیدند، دولت مابه‌تفاوت قیمت را پرداخت یا مبلغی به عنوان خرید تضمینی به نخلداران کمک کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد