hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > داروی رمدسیویر چست؟ + قیمت، کمبود و عوارض آمپول رمدسیور برای کرونا

داروی رمدسیویر چست؟ + قیمت، کمبود و عوارض آمپول رمدسیور برای کرونا

رمدسیویر (Remdesivir‎) یکی از پرمصرف‌ترین داروهای درمان کرونا در ایران است که با وجود عوارض کلیوی و کبدی تزریق می‌شود و خطر مرگ را در برخی از مبتلایان به کووید-۱۹ کاهش می‌دهد.
 ظرف یک سال و نیم گذشته (تا روز ۲۱ مرداد ۱۴۰۰) بیش از ۴ میلیون و سیصد هزار نفر از مردم ایران به انواع سویه‌های ویروس کرونا مبتلا و بالغ بر ۹۶ هزار نفر از آنان جان باخته‌اند. تاکنون هیچ دارویی برای درمان قطعی کرونا وجود نداشته اما برخی داروها نظیر "رمدسیویر" که در لیست دارویی وزارت بهداشت قرار گرفت، جهت درمان بیماران حاد استفاده می‌شود.

رمدسیویر چیست؟

رمدسیویر (Remdesivir‎) یک داروی ضد ویروس نسبتاً جدید از خانوادهٔ آنالوگ‌های نوکلئوزید است که در آغاز با کد دارویی GS-۵۷۳۴ شناخته می‌شد؛ در سال ۲۰۱۵ اعلام شد نتایج امیدوار کننده ای مبنی بر تأثیر این دارو روی مهار ویروس ابولا در میمون‌های رزوس به دست آمده است.
ویروس ابولا نخستین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی شناسایی شد و حدود ۳۰۰ نفر را مبتلا کرد که نود درصد این افراد جان باختند.
طی همه‌گیری ویروس ابولا در آفریقای غربی در فاصلهٔ سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ حدود بیست و دو هزار مورد مشکوک به ابولا شناسایی شدند و دست‌کم یازده هزار نفر جان باختند.
محققان بر این باور هستند مخزن طبیعی این ویروس که به‌طور مرگباری در میان انسان‌ها و میمون‌ها در آفریقا شایع است. خفاش‌ها هستند. شیوع و گسترش ویروس ابولا بین انسان‌ها و بین خفاش‌ها و انسان، از طریق مایعات بدن انجام می‌شود.

داروی رمدسیویر

رمدسیویر را شرکت دارویی گیلیاد جهت درمان بیماری ویروسی ابولا و عفونت‌های ویروس ماربورگ معرفی کرد، اما به‌تدریج مشخص شد که این دارو خاصیت ضد ویروسی علیه سایر ویروس‌های تک‌رشته‌ای RNA از جمله ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ویروس خونین، ویروس تب لاسا، ویروس نیپا، ویروس هِندرا و خانوادهٔ کروناویروسها (شامل کروناویروس مرس و سارس) هم دارد.
هم‌اکنون تأثیر این دارو بر روی کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و عفونت‌های هنیپاویروس در حال مطالعه و بررسی است؛ استفاده از این دارو روند تکثیر ویروس در بدن فرد بیمار را کنترل می‌کند.
داروی رمدسیویر چست؟ + قیمت، کمبود و عوارض آمپول رمدسیور برای کرونا

رمدسیویر داروی کرونا

در آمریکا پس از همه‌گیری کرونا، FDA استفاده از رمدسیویر را برای درمان بیماران بستری شده، تأیید کرد. هرچند استفاده از این دارو در بیش از ۵۰ کشور مجاز اعلام شد، اما بسیاری از کشورها مجوز استفاده از این دارو را صادر نکردند. برای نمونه سازمان بهداشت کانادا، استفاده از رمدسیویر را برای استفاده عمومی، مجاز ندانست.
به طور کلی پزشکان این دارو را امکانی برای درمان قطعی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تلقی نمی‌کنند، بلکه معتقدند استفاده از آن می‌تواند احتمال بهبود و زنده ماندن برخی بیماران مبتلا به کرونا را افزایش و دوره مداوا را چند روز کاهش دهد.

عوارض رمدسیویر

افزایش قند خون، افت فشار خون، تهوع، تب و لرز، تعریق، عوارض کلیوی و کبدی از عارضه‌های احتمالی این دارو است اما در شرایطی که کرونا می‌تواند افراد را به کام مرگ بکشد استفاده از رمدسیویر توصیه می‌شود.

آمپول رمدسیویر

رمدسیویر برای درمان کووید -۱۹ با شدت کم تا متوسط توصیه نمی‌شود و تنها برای بیماران مبتلا به کرونای شدید و بستری در بیمارستان تجویز می‌شود و اگر فرد در بیمارستان بستری نباشد باید حتماً در مراکز درمانی و تحت نظر پزشک تزریق شود.

آمپول رمدسیویر برای چیست؟

در صورت لزوم و طبق نظر پزشک، برای بیماران مبتلا به کرونا معمولاً تزریق ۶ دز آمپول رمدسیویر تجویز می‌شود.

دوز مصرفی رمدسیویر

رمدسیویر معمولاً یک بار در روز، و به مدت ۵ تا ۱۰ روز تجویز می‌شود. طول درمان و دوز مصرفی افراد، بستگی به شدت بیماری، شرایط بیمار و میزان واکنش بدن به دارو دارد.

نحوه مصرف رمدسیویر

داروی رمدسیویر باید آرام آرام و در یک بازه زمانی ۲۰ دقیقه تا دو ساعت، توسط پزشک یا پرستار در مراکز درمانی تزریق شود.

برای کدام بیمار کرونایی باید رمدسیویر تجویز شود؟

عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: در بیماری که اکسیژن نیاز ندارد نیاز به تجویز رمدسیویر نیست و در تجویز دارو فقط درصد درگیری ریه اهمیت ندارد، بلکه تب چند روزه مقاوم به درمان، حال عمومی بیمار، اکسیژن و آزمایشات خون برای تشخیص میزان التهاب در تجویز رمدسیویر اهمیت دارد و این درست نیست که گفته شده است تا ۴٠ درصد درگیری ریه به بیمارستان مراجعه نکنید.
داروی رمدسیویر چست؟ + قیمت، کمبود و عوارض آمپول رمدسیور برای کرونا

قیمت رمدسیویر

قیمت داروی رمدسیویر در بیمارستان‌های دولتی حدود ۷۰۰ هزار تومان است که بخش قابل توجه این مبلغ را بیمه پرداخت می‌کند. اما در بازار آزاد به ویژه اکنون که بیماری در کشور اوج گرفته و کمبود شدید انواع داروهای مربوط به بیماری کرونا حتی سرم احساس می‌شود، رمدسیویر با قیمت‌های میلیونی (بازار سیاه هر شیشه از ۸ تا ۱۲ میلیون تومان) به فروش می‌رسد. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد حتی تزریق این دارو در برخی مراکز بسیار گران است. تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی تا ۷۰۰ هزار تومان برای تزریق هر دز رمدسیویر پول دریافت می‌کنند.

کمبود رمدسیویر

با اوج‌گیری شیوع کرونا، داروخانه‌ها با کمبود این دارو مواجه شدند؛ دکتر محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت تأمین رمدسیویر در داروخانه‌ها گفت: تأمین دارو انجام می‌شود، اما وقتی مصرف رمدسیویر در خردادماه ۶۰۰ هزار عدد بوده و اکنون در اواسط مرداد ماه به دو میلیون و ۲۵۰ هزار عدد می‌رسد، نشان می‌دهد که گایدلاین‌ها را برای تجویز دارو درست رعایت نمی‌کنیم و افزایش ۴ برابری مصرف رمدسیویر را نسبت به خرداد ماه داشتیم.
محسن فتحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از نابسامانی توزیع و قیمت دارو با اوج‌گیری شیوع کرونا در توئیتر نوشت: در حالی که رمدسیویر در داروخانه‌ها کمیاب شده، در بازار آزاد به قیمت چند برابر و به راحتی پیدا می‌شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد