hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آشنایی با علائم و درمان افسردگی بعد زایمان

آشنایی با علائم و درمان افسردگی بعد زایمان

افسردگی بعد زایمان، یکی از عوارض نگران کننده، خصوصا برای مادران و حتی زوج‌های جوان به شمار می‌رود؛ اختلالی که همه ابعاد سلامت نه تنها مادر بلکه نوزاد و دیگر اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
به گفته مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از اختلالات روان‌ شناختی در دوران بارداری، افسردگی پس از زایمان است که تهدیدی برای سلامت مادر و نوزاد محسوب می شود؛ تحقیقات نشان می دهد بین افسردگی پس از زایمان با نوع زایمان، سن مادر، جنسیت ناخواسته‌ نوزاد از طرف والدین، میزان تحصیلات و سابقه‌ قبلی افسردگی در افراد ارتباط وجود دارد.
دکتر سعید البرزی سه‌شنبه ۱۹ مرداد در یک کارگاه آموزشی با بیان اینکه حاملگی و دوره بعد از آن با یک سری تغییرات روان­ شناختی همراه است، گفت: گاهی این تغییرات روان شناختی منجر به بروز افسردگی پس از زایمان می­ شود که مشکلاتی برای مادر و نوزاد به همراه دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: بارداری با تغییرات شدید هورمونی در بدن همراه است؛ در این دوره بدن مقدار بالایی هورمون استروژن و پروژسترون تولید می کند که در مدت زمان خیلی کوتاه بعد از زایمان این هورمون ها به شدت کاهش پیدا می کند و همین تغییرات هورمونی است که اغلب باعث افسردگی بعد از زایمان می شود.
شایع ترین دوره های زمانی بروز افسردگی پس از زایمان
البرزی شایع ترین دوره های زمانی بروز افسردگی پس از زایمان را دومین و سومین ماه بعد از زایمان عنوان کرد و گفت: در زمانی که مادر با تولد نوزاد، به دنبال تجربه های لذت بخش است با حالات عجیبی مثل نگرانی و اضطراب، احساس ضعف و ناتوانی، عدم لذت از حس مادر بودن، اختلال در خواب، اشتها و احساس بی­ کفایتی به عنوان مادر مواجه می­ شود.
مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه با بیان مهم ترین نشانه های افسردگی پس از زایمان به افزایش اشتها و خواب، گریه­ های بی مورد و غیر قابل کنترل، رفتارهای پرخاشگرانه و اضطراب شدید اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مهمترین علائم افسردگی پس از زایمان، طرد کردن نوزاد به دلیل خشم و عصبانیت غیر طبیعی مادر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: گاه مادرانی که تجربیات ناخوشایندی مثل سقط جنین و یا از دست دادن کودک در سنین کمتر از دو سالگی را داشته اند، بعد از باردار شدن با به خاطر آوردن تجربیات ناخوشایند گذشته دچار افسردگی زایمان می‌شوند و این افسردگی نه تنها حین بارداری، حتی بعد از به دنیا آوردن فرزند سالم نیز ادامه می یابد.
البرزی همچنین سابقه‌ بیماری افسردگی در خانواده را نیز در افزایش ریسک ابتلا به افسردگی بعد از زایمان موثر دانست و توصیه کرد: بهتر است بانوان در دوران بارداری با یک روانپزشک یا مشاور خانواده صحبت کنند، گاهی اوقات تنها دو تا سه جلسه مشاوره روان درمانی، خطر بروز افسردگی بعد از زایمان مادران را از بین می ‌برد، در غیر این صورت داروهای مناسب تجویز می شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد