hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > توصیه‌های کابردی در طب سنتی برای رفع یبوست

توصیه‌های کابردی در طب سنتی برای رفع یبوست

می‌توان با استفاده از گیاهان خوراکی ساده و پرهیز از شیوه‌های نادرست تغذیه و جایگزینی آن با شیوه‌های اصلاح شده، یبوست را به راحتی مداوا کرد.
 آنا نوشت: از مشکلات بسیار شایعی که به خاطر استفاده از غذا‌های فست فودی در عصر حاضر پدید آمده است، یبوست است. این عارضه در زنان، افراد مسن، همچنین افرادی که اضافه وزن بالا دارند، بیشتر دیده می‌شود، اما در راهکار‌هایی که در طب سنتی ارائه شده است، می‌توان با استفاده از گیاهان خوراکی ساده و پرهیز از شیوه‌های نادرست تغذیه و جایگزینی آن با شیوه‌های اصلاح شده، یبوست را به راحتی مداوا کرد.

علت یبوست چیست؟

یبوست یکی از مشکلاتی است که به دلیل برخی اختلالات در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود، عموما این اختلالات ناشی از عادات بد غذایی هستند، کم‌تحرکی، چاقی، مصرف کم مایعات و دلایل بسیار زیاد دیگری می‌توانند این اختلالات را ایجاد کنند، اما نباید از امکان بروز مشکلات پزشکی هم غافل بود. عمده متخصصین گوارش علت یبوست را اختلال در حرکات روده اعلام می‌کنند.

نظر طب سنتی درباره یبوست

طب سنتی معتقد بوده است که بی‌نظمی در رژیم غذایی یکی از دلایل اصلی اختلال یبوست است، مواد غذایی باید با وعده‌های منظمی مصرف شوند که در مناسب‌ترین زمان ممکن تهیه می‌گردند و حوب جویدن غذا به کاهش مشکلات گوارشی کمک می‌کند، مهم است که غذا در هنگام جویدن با بزاغ آغشته شود، این کار راه را برای جذب مواد مغذی و هضم تسهیل می‌کند.
متخصصان طب سنتی به کسانی که یبوست دارند توصیه می‌کند که عادات غذایی خود را به مرور تغییر دهند و آن‌ها را به غذا‌هایی محدود کنند که با ذائقه و واکنش‌های بدنی آن‌ها سازگار باشد. این کار به مرور زمان یبوست و عوارض ناشی از آن را از بین می‌برد یا تخفیف می‌دهد، همچنین تاثیر بسزایی بر کارکرد دستگاه گوارش دارد.

توصیه‌های کابردی در طب سنتی

این متخصصان، همچنین برای آن‌هایی از یبوست شدیدتر رنج می‌برند، توصیه‌هایی درباره مصرف گیاهان خوراکی دارند که به سرعت می‌تواند علائم اختلال روده را تخفیف دهد.
خوردن آن دسته از غذا‌هایی که میزان بالائی از آب دارند برای رفع یبوست مفید است. مثلا خودن آش، سوپ در روده‌ها یبوست را رفع می‌کند. سوپ‌هایی مانند سوپ کدو، شیربرنج، فرنی، چغندر و ... پیشنهاد می‌شود.
آب عدس، کلم خاصیت ملین دارند و به خاطر ترکیباتی که ترشحات روده را تحریک می‌کند اسهال‌آور هستند و باعث رفع یبوست می‌شوند. بطور کلی استفاده آن دسته از مواد غذایی که فیبر بالایی دارند از جمله سبزیجات رفع کننده یبوست هستند.
استفاده از خورش‌هایی مانند خورش آلو، قرمه‌سبزی، اسفناج یا برانی و بویپه خورشت کرفس می‌تواند یبوست را رفع کند.

چه مایعاتی به درمان یبوست کمک می‌کنند؟

شربت گل محمدی ملین است و می‌تواند باعث شل شدن روند محتویات روده شود، خوردن مقداری مربای گل محمدی (در صورتی که مواد افزودنی در آن وجود نداشته باشد) می‌تواند سبب رفع یبوست شود، همچنین شربت این گیاه، جوشانده این گیاه و برگ طبیعی این گیاه همین خاصیت را دارد.

خوردن روغن‌های خوراکی یبوست را دفع می‌کند

طب سنتی توصیه می‌کند که برای رفع یبوست از روغن‌های خوراکی استفاده شود، روغن‌های بادام، زیتون و کنجد مفیدترین روغن‌هایی هستند که تاکنون برای درمان یبوست شناخته شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد