hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > عمانی‌ها می‌توانند مشکل‌سازتر از عراق باشند

عمانی‌ها می‌توانند مشکل‌سازتر از عراق باشند

نام حشمت مهاجرانی با جام ملت‌ها عجین شده و او توانست فوتبال ایران را در سال 1976 قهرمان جام ملت‌ها کند که آخرین قهرمانی تیم ملی در این تورنمنت نیز محسوب می‌شود. مهاجرانی که تیم ملی ایران را به افتخار رسانده، سال‌ها نیز هدایت تیم‌های مختلف را در کشورهای عربی برعهده داشته است. مهاجرانی در سال‌های 1992 تا 1994 هدایت تیم ملی عمان را برعهده داشت و به واسطه حضورش در کشورهای عربی، به سبک بازی این تیم‌ها آشنایی دارد.
نام حشمت مهاجرانی با جام ملت‌ها عجین شده و او توانست فوتبال ایران را در سال 1976 قهرمان جام ملت‌ها کند که آخرین قهرمانی تیم ملی در این تورنمنت نیز محسوب می‌شود. مهاجرانی که تیم ملی ایران را به افتخار رسانده، سال‌ها نیز هدایت تیم‌های مختلف را در کشورهای عربی برعهده داشته است. مهاجرانی در سال‌های 1992 تا 1994 هدایت تیم ملی عمان را برعهده داشت و به واسطه حضورش در کشورهای عربی، به سبک بازی این تیم‌ها آشنایی دارد. تیم ملی امشب به مصاف عمان می‌رود و این موضوع باعث شد تا خبرنگار «ایران» به سراغ حشمت مهاجرانی برود و نظرات این مربی باتجربه را درخصوص بازی‌های تیم ملی در جام ملت‌ها و بازی امشب برابر عمان جویا شود.
 
تیم ملی 3 بازی برگزار کرد و با 2 برد و یک مساوی راهی مرحله دوم جام ملت‌ها شد، روش بازی تیم ملی چگونه بود؟
هدف ما این بود که در گروه خودمان اول شویم و با تیم‌های سوم گروه بعدی بازی کنیم چرا که این آسان‌ترین راه برای قهرمانی در جام ملت‌ها بود که خوشبختانه در گام اول به این هدف رسیدیم. تیم ملی عملاً این پتانسیل را دارد که در طول بازی تغییر روش دهد یعنی با خصوصیاتی که ‌هافبک‌های چپ و راست ما دارند، تیم ملی می‌تواند با هر روشی که کی‌روش بخواهد، بازی کند. کی‌روش در این 3 بازی از تک فوروارد استفاده کرد و از نظر من به اهداف خود نرسید. تیم ملی در این 3 بازی نشان داد که در منطقه خطر حریف کم تعداد است.
یعنی این یکی از ضعف‌های تیم ملی تا به اینجا بود؟
کم تعداد بودن در نقطه خطر حریف یک ضعف است. ما تنها روی ضربات کرنر، اوت یا ضربات ایستگاهی در هجده قدم حریف پرتعداد بودیم و در این 3 بازی که مقابل تیم‌های نه چندان قدرتمند بازی کردیم، هیچ گاه ‌هافبک‌های تیم ملی به فورواردها اضافه نشدند. طبیعتاً ما تیم خوبی داریم اما از نظر من حریف بعدی ما عمان می‌تواند با این شکل بازی برای ما مشکل‌ساز شود. عمانی‌ها می‌توانند مشکل‌سازتر از عراق باشند.
این ضعف می‌تواند در بازی با عمان دردسرساز شود؟
عمان در مقابل هیچ تیم قدرتمندی عقب‌نشینی نمی‌کند، البته ممکن است این تیم به نتیجه دلخواه نرسد اما حریف بسیار سختی است و هیچ حریفی نمی‌تواند به سادگی این تیم را شکست دهد. دوندگی زیاد و حمایت از بازیکنان خودی، از نقاط قوت این تیم است. عمان ستاره‌ای ندارد اما هر 11 بازیکن این تیم ستاره هستند. دور دوم جای هیچ اشتباهی نیست و اگر اشتباه کنیم، جبران آن بسیار سخت خواهد بود. تنها دلگرمی ما این است که راه تیم ملی کشورمان هموارتر از سایر مدعیان است.
شما در سال 1992 تا 1994 هدایت تیم عمان را برعهده داشتید و قطعاً شناخت زیادی از این تیم دارید.
بله، کاملاً تیم عمان را می‌شناسم. زمانی که من به عنوان سرمربی به این تیم رفتم، 12 بازیکن تیم ملی این کشور را کنار گذاشتم و به جوانان بازی دادم و تیم جدیدی ساختم. استراتژی من هم اکنون در حال انجام است و این تیم از بازیکنان جوانی بهره می‌برد. تنها بازیکن مسن‌شان علی الحبسی، دروازه‌بان این تیم است که در تیم‌های بولتون و برایتون هم بازی می‌کرد، البته این بازیکن به دلیل مصدومیت بازی نمی‌کند. البته این تیم یک بازیکن مطرح دیگر هم دارد و آن بازیکن محسن جوهر، ‌هافبک بازی‌ساز این تیم است که بازی‌ساز بسیار خوبی است. این بازیکن هم مصدوم بود اما امروز در مقابل ایران بازی خواهد کرد. در چند سال اخیر ما برتری مطلقی مقابل تیم عمان نداشتیم ولی از نظر نیروی انسانی برتر از این تیم هستیم.
از نظر شما چگونه می‌توانیم قهرمان جام ملت‌ها شویم؟
ما بازیکنان باتجربه‌ای داریم که این بازیکنان دارای خصوصیاتی هستند که می‌توانندسرنوشت یک بازی را در یک لحظه تغییر دهند. علاوه بر این در تمامی خطوط مهره‌هایی داریم که هم هنر بازیسازی دارند، هم بازیکنان سرعتی هستند و قدرت تصمیم‌گیری و دانش بالایی دارند و تیم‌های دیگر چنین فاکتورهایی ندارند. استفاده از این فاکتورها هنر سرمربی تیم است و کی‌روش با استفاده از این فاکتورها می‌تواند تیم ملی را قهرمان جام کند. هیچ راهی نداریم به جز اینکه رو به جلو حرکت کنیم و موانع سر راه‌مان را برای قهرمانی در جام ملت‌ها برداریم.
تیمی که با شما در سال 1976 قهرمان شد چنین فاکتورهایی داشت؟
آن تیم را نمی‌توان با تیم فعلی مقایسه کرد. ما در آن سال بازیکن لژیونر نداشتیم و بازیکنان ما از دل لیگ بیرون آمده بودند و کاملاً احساس مسئولیت می‌کردند. در تیم کنونی تعداد لژیونرها بیشتر است و این بازیکنان تجربه میادین بین‌المللی‌شان نسبت به بازیکنان داخلی بیشتر است. تیمی که قهرمان جام ملت‌ها شد، تیم همدستی بود، بازیکنان آن تیم شهامت و شجاعت داشتند، تکنیک داشتند و کاملاً تاکتیک‌پذیر بودند. البته این تیم هم چنین شرایطی دارد. قطعاً تیم 1976 تیم خوبی بود که قهرمان شد، امیدوارم با همین نفرات این قهرمانی تکرار شود.
کیفیت بازی‌های جام ملت‌ها را چگونه دیدید؟
کیفیت بازی‌ها تاکنون پایین تر از حد تصور بود، در حال حاضر عصر متوسط‌هاست و ما معتقد بودیم که استرالیا، ژاپن و کره جنوبی مدعی خواهند بود اما کیفیت بازی این تیم‌ها با بازی‌هایی که در جام جهانی 2018 داشتند، فاصله زیادی دارد. در این دوره تیم قطر همه را شگفت‌زده کرده. این تیم خیلی خوب فوتبال بازی می‌کند و مقابل عربستان به خوبی نتیجه گرفت. از نظر من تیم‌های غرب آسیا شانس قهرمانی بیشتر نسبت به تیم‌های شرق نشین دارند.
کی‌روش در تمرین تیم ملی انتقادات تندی از وزیر ورزش داشت، آیا هم اکنون زمان بیان این صحبت‌ها بود؟
یکی از مهم‌ترین مسابقه‌های پیش روی تیم ملی امروز است و اگر فعلاً نسبت به این موضوع سکوت کنیم، بهتر است. همه برای این مسابقه زیر فشار هستند چون بازی سرنوشت‌سازی است و الان تیم ملی نیاز به سکوت و آرامش دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد