hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > هدف‌گذاری صنعت فولاد رسیدن به جایگاه هفتم دنیا است

هدف‌گذاری صنعت فولاد رسیدن به جایگاه هفتم دنیا است

نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران از ۱۷ تا ۲۰ دی‌ماه در محل نمایشگاه‌های برج میلاد تهران با حضور بزرگان این صنعت در حال برگزاری است.
در حاشیه این نمایشگاه که باهدف بومی‌سازی و آشنایی بیشتر تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان زنجیره آهن و فولاد ایران برگزار شده است؛ بهرام سبحانی، رئیس جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در گفتگو با اصفهان امروز در مورد ارزیابی آینده صنعت فولاد باوجود تحریم‌های اعمال‌شده توسط آمریکا و مشکلات پیش روی فولادسازان کشور گفت: همیشه تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند، ولی در پی هر تهدید فرصت‌هایی نیز ایجاد می‌شود و باید گفت یکی از دلایل برپایی نمایشگاه بومی‌سازی، رویارویی با تحریم‌ها بوده است. او افزود: ازآنجایی‌که شرکت‌ها در تأمین منابع مالی و ارزی و نقل‌وانتقال پول و تأمین و تدارک تجهیزات خارجی با مشکل مواجه شدند، با برپایی این نمایشگاه شرکت‌ها توانستند توانمندی‌های ساخت داخلی و بومی‌سازی را به نمایش گذاشته و اعلام کنند فارغ از وابستگی‌های خارجی، ما می‌توانیم چرخ صنعت خود را بچرخانیم.
او پیرامون میزان کاهش صادرات فولاد در سال جاری گفت: طبق آمارهای اعلام‌شده میزان صادرات 8 ماه اول سال جاری در مقایسه با 8 ماه مشابه سال گذشته روند کاهشی نداشته است. سبحانی افزود: وقتی یک شرکت تولیدی با سال‌ها تلاش بازاری بین‌المللی را به دست می‌آورد، نباید به‌راحتی آن را از دست داد. او ادامه داد: هر شرکت فارغ از بازار داخل باید درصدی از تولیدات خود را به صادرات اختصاص دهد چراکه قطع کردن صادرات برای کشور فاجعه به همراه خواهد داشت و اگر بازارهای خارج را از دست بدهیم معلوم نیست که دوباره بتوانیم این بازارها را به دست آوریم. چون همه کشورهای دریافت‌کننده فولاد از ایران همه نیازهای خود را از ایران تأمین نمی‌کنند و در صورت افزایش تقاضا در داخل کشور می‌توان از طریق رایزنی با این کشورها برای مدتی حجم صادرات را کم کرد ولی آن را قطع نکرد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: با توجه به مشکلات تحریم در بحث فروش و بازار محدودیت‌هایی وجود دارد اما این به معنی توقف کامل نیست. در این زمینه نیز راهکارهایی وجود دارد که امیدواریم شرکت‌ها بتوانند از این بحران رهایی یابند.
رئیس هیئت‌مدیره ذوب‌آهن اصفهان در پاسخ به اینکه آیا با حضور او تغییری در وضعیت ذوب‌آهن اصفهان ایجاد خواهد شد؟ گفت: ذوب‌آهن اصفهان دارای یک مسئله ریشه‌ای است که همه تمرکز خود را برای حل آن معطوف کرده‌ایم و آن متناسب نبودن ظرفیت تولید با سرمایه و نیروی انسانی است. این عدم تناسب با تولید 2 میلیون و 200 هزار تن در سال و ظرفیت نیروی انسانی 10 میلیون هزار تن و امکانات زیر بنایی بالای 5 میلیون هزار تن در سال و همچنین غیرفعال بودن یکی از کوره بلندهای آن خودنمایی می‌کند که اگر این کوره دوباره فعال شود و به ظرفیت 3 میلیون تن در سال برسد، با افزایش 20 درصدی ظرفیت تولید وضعیت فعلی ذوب‌آهن متحول می‌شود. او افزود: البته همه این موارد نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد که با حمایت ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک خواهد کرد که ذوب‌آهن در تأمین مواد اولیه از کانال‌های مختلف و معادن موجود دچار مشکل نشود و سهامدار اصلی و هیئت‌مدیره آن بتوانند روی طرح‌های توسعه‌ای تمرکز کنند ‏. او تصریح کرد: طرح‌های توسعه‌ای الزاما در داخل خود ذوب‌آهن نیست و می‌تواند توسعه‌های فرامرزی باشد. همان‌طور که فولاد مبارکه در هرمزگان، خراسان، چهارمحال و بختیاری و کاشان واحدهای مختلفی دارد و طرح‌های توسعه‌ای را دنبال می‌کند. سبحانی گفت: امیدواریم که در درازمدت این طرح‌های توسعه‌ای انجام و ذوب‌آهن به یک مجموعه بزرگ تبدیل شود.
مشکل تحریم فولاد مبارکه با واگذاری سهامدار اصلی حل می‌شود
او در پاسخ به سؤال دیگری در مورد راه‌حل چگونگی رهایی فولاد مبارکه اصفهان از تحریم مستقیم گفت: راه‌حل بسیار ساده‌ای در این مورد وجود دارد. او ادامه داد: فولاد مبارکه یک سهام‌دار اصلی دارد که می‌تواند سهام خود را واگذار کرده و این شرکت با گرفتن یک وکیل بین‌المللی اعلام کند که مسئله آن حل شده است و از تحریم‌ها رهایی یابد.
سبحانی در مورد سیاست‌های دولت در حمایت از تولیدکنندگان فولاد گفت: فولاد استخوان اقتصاد کشور است و نمی‌توان آن را رها کرد. گاهی نیاز به حمایت دولت است و دولت باید بدون منت از این صنعت حمایت کند. او ادامه داد: اگر چرخ فولاد بچرخد چرخ اقتصاد کشور نیز هم ازنظر اشتغال و هم ازنظر تولید ناخالص داخلی و درآمدهای ملی خواهد چرخید، زیرا فولاد صنعتی است که از معدن تا تولید لوازم‌خانگی و خودرو زنجیره‌ای طولانی دارد و حتی مواد اولیه در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نیز از فولاد استفاده شده است. سبحانی افزود: این حمایت نیز در مقاطع مختلف متفاوت است. گاهی بحث تجارت و صادرات و واردات و منابع مالی آن است، گاهی بحث تسهیلات و گاهی بحث دارایی و مالیات و یا گمرک است و حتی گاهی بحث پشتیبانی‌های لجستیک و تدارکاتی مثل تأمین خوراک سنگ‌آهک و مواد اولیه است. او با اشاره به اینکه همه جای دنیا از صنعت فولاد خود حمایت می‌کنند گفت: حتی آمریکا که از هیچ صنعتی حمایت نمی‌کند با روی کار آمدن هر رئیس‌جمهور نخستین سخنرانی آنها حمایت از صنعت فولاد خود است.
رئیس جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران ‏ در پاسخ به سؤال دیگری در مورد جایگاه صنعت فولاد در آینده گفت: ما در سال‌های نه‌چندان دور توانسته‌ایم در بین تولیدکنندگان فولاد از رتبه 23 ام به رتبه 10 ام ارتقا یابیم و امیدواریم در سال آینده به رتبه تک‌رقمی برسیم و با برنامه‌هایی که دولت و بخش خصوصی در نظر دارد پیش‌بینی می‌شود که بزودی به رتبه 7 ام دنیا برسیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد