hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > با علائم یائسگی زودرس آشنا شوید

با علائم یائسگی زودرس آشنا شوید

یائسگی دوره‌ای از زندگی زنان است که در آن سیکل قاعدگی متوقف می‌شود که به شروع یائسگی قبل از ۴۰ سالگی را یائسگی زودرس یا زود هنگام می‌گویند.
یک متخصص زنان و زایمان در همدان دراین زمینه با بیان اینکه مهمترین علائم یائسگی زودرس قطع قاعدگی و قاعدگی‌های نامنظم است که خانم‌ها با مراجعه به پزشک و شکایت از قطع قاعدگی و قاعدگی نامنظم از پزشکان معالج کمک می‌خواهند، گفت:فردی که دچار یائسگی زودرس شده باشد با انجام آزمایشات مشخص و سونوگرافی متوجه این موضوع خواهد شد.
دکتر شهره علیمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، قطع قاعدگی قبل از ۴۰ سالگی را یائسگی زودرس خواند و تأکید کرد: یائسگی زودرس علائم مختلفی دارد که از  جمله آن می‌توان به پوکی استخوان اشاره کرد چرا که در این شرایط پریودی اتفاق نمی‌افتد و سلول‌های استخوان تحت تأثیر قرار می‌گیرند اما پوکی استخوان از علائم اولیه یائسگی زودرس نیست.
این متخصص رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک، ورزش نکردن و چاقی را در یائسگی زودرس اثرگذار برشمرد و افزود: در حال حاضر علم در حال پیشرفت بوده و فردی که در این شرایط قرار داشته باشد، می‌تواند با فریز کردن تخمک‌های خود از نازایی جلوگیری کند و در شرایط مناسب اقدام به فرزندآوری کند.
وی ادامه داد: برخی بیماریها مانند سرطانها، انجام اموری مانند شیمی درمانی و اشعه‌گرافی و سایر مصادیق بر روی تخمدان اثر می‌گذارند که در این شرایط به بیمار پیشنهاد می‌شود تخمک خود را فریز کند تا در شرایط مناسب بتواند فرزند آوری داشته باشد.
این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه نمی‌توان تنبلی تخمدان و یائسگی زودرس را به یکدیگر ارتباط داد، اظهارکرد: تنبلی تخمدان به علت تغییرات فیزیولوژی بدن اتفاق می‌افتد و افرادی که دچار تنبلی تخمدان هستند بدنشان در مقابل انسولین مقاومت بیشتری دارد همچنین مو و پوست چربی دارند و معمولاً چاق هستند اما اینکه بگوییم تنبلی تخمدان زمینه‌ساز یائسگی زودرس است، درست نیست.
وی بر تأثیر استرس بر یائسگی زودرس اشاره کرد و گفت: استرس و اضطراب بر تمامی ارگان‌های بدن تأثیرگذار بوده حتی اختلالات تیروئیدی و دیابت می‌تواند ناشی از استرس باشد.
علیمحمدی تغییر فرهنگ جامعه و کاهش توانمندی جوانان را یکی از معضلات مهم خواند و گفت: جوانان امروزه نمی‌توانند همزمان چندین کار را با هم انجام دهند و فرد تصور می‌کنند توانایی جسمی او همیشه پایدار است در حالیکه ممکن است تا فرد فارغ التحصیل شود تغییراتی بر روی بدنش اتفاق بیفتد که فرزندآوری وی را مختل کند.
وی ادامه داد:افراد ابتدا تمایل به ادامه تحصیل و طی کردن مقطع دکترا داشته غافل از اینکه سنشان در حال افزایش بوده سپس به ازدواج فکر می‌کنند و بعد از ازدواج تمایلی به فرزندآوری سریع ندارند در حالیکه ممکن است بدن دچا تغییراتی شود که فرد مجبور به طی کردن پروسه‌های درمان شود.
این متخصص بهترین سن  فرزندآوری را ۲۵ تا ۳۵ سالگی اعلام کرد و گفت: ممکن است با افزایش سن تغییراتی در داخل رحم اتفاق بیفتد که بر فرزندآوری وی تأثیر بگذارد بنابراین بهترین راه‌حل برای جلوگیری از این اتفاقات عدم سختگیری خانواده‌ها برای امر ازدواج بوده همچنین دولت باید جوانان را مورد حمایت قرار دهد تا جوانان بتوانند به راحتی تشکیل خانواده دهند.
وی به مهمترین مبحث روز جامعه اشاره و افزود: کرونا در حال حاضر تمامی جهان را درگیر کرده است، اما زوج‌های جوان نباید به خاطر این بیماری که زمان پایان آن مشخص نیست بارداری را به تعویق بیاندازند چرا که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند دوران بارداری را با ایمنی کامل به پایان برسانند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد