hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور برای نجات حیات وحش اصفهان ورود کند

سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور برای نجات حیات وحش اصفهان ورود کند

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به خشکسالی فراگیر در عرصه‌های زیست‌محیطی از سازمان محیط زیست کشور خواست برای نجات گونه‌های جانوری و گیاهی اصفهان اعتباراتی اختصاص دهد.
منصور شیشه فروش در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان اصفهان درگیر پیچیده‌ترین شرایط خشکسالی است، اظهار داشت: بیش از ۱۰ ماه است که آبی در زاینده رود اصفهان جریان نداشته و چاه‌های اطراف آن خشک و یا کم آب است.
وی با اشاره به اینکه خشکسالی شدید بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های محیط زیستی و پناهگاه‌های حیات وحش استان اصفهان را فراگرفته است، افزود: خشکسالی گونه‌های نادر و کمیاب جانوری و گیاهی اصفهان را تهدید می‌کند و هم اکنون بیش از ۴۴ هزار رأس گونه ارزشمند آهو، کَل و بز و قوچ و میش در زیستگاه‌هایشان با تنش خشکی مواجه شدند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان متولی حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی درخواست کرد که به استان اصفهان توجه ویژه داشته باشد و اعتباراتی برای تأمین آب و علوفه حیات وحش اختصاص دهد.
اداره کل محیط‌زیست اصفهان از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کند
شیشه فروش در واکنش به مانع تراشی اداره کل حفاظت محیط اصفهان و جلوگیری از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی برای کمک به حفظ حیات وحش در شرایط خشکسالی امسال، گفت: این اداره باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کند و ضمن تلاش برای تأمین اعتبار از سازمان محیط زیست کشور باید تیم‌ها و سمن‌های محیط‌زیستی را برای کمک و نجات حیات وحش استان فعال کند؛ از سوی دیگر ما به شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی استان ابلاغ کردیم که تانکر و علوفه در اختیار محیط زیست قرار دهند تانکر به محیط زیست اختصاص دهد جهاد علوفه در اخبار محیط زیست قرار دهد اما ضرورت دارد که اداره کل محیط زیست استان از همه ظرفیت‌ها برای نجات حیات وحش استفاده کند.
وی ادامه داد: وظیفه ذاتی سازمان محیط زیست حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی است که استان اصفهان از محیط زیست کشور درخواست دارد برای نجات گونه‌ها در اسرع وقت اعتباراتی را به محیط زیست استان برای آبرسانی و تأمین علوفه اختصاص دهد ضمن اینکه از کمیته سازگاری با کم آبی استان نیز در این زمینه برای تأمین اعتبارات پیگیری می‌کنیم.
خشکی چشمه‌ها و فقر پوشش گیاهی در بیش از ۶ میلیون هکتار مرتع
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان در پاییز و زمستان سال گذشته و بهار امسال بارندگی بسیار کم داشت و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزی کشت نشد که به فعال شدن کانون‌های گرد و غبار منجر شده است، خاطرنشان کرد: حقابه‌های زیست محیطی و کشاورزی در یک سال گذشته داده نشده و همین امر سبب خشکی و فقر پوشش گیاهی به ویژه در غرب استان شده است و گرما، افزایش سه تا چهار درجه‌ای دما فراتر از نرمال در سرشاخه‌های زاینده رود و فریدونشهر در خرداد و تیرماه امسال، نبود بارندگی و وزش باد سبب از بین رفتن رطوبت و کاهش پوشش گیاهی در مراتع شده است.
شیشه فروش با بیان اینکه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع در استان اصفهان بر اثر خشکسالی فراگیر دچار فقر پوشش گیاهی شده است، اظهار داشت: چشمه‌ها و قنوات عرصه‌های زیست محیطی خشک شده و دام‌ها و گونه‌های جانوری دسترسی به آب و علوفه ندارند از این رو بخش‌های مختلف موظف هستند در این شرایط کمک کنند.
وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کشور باید نسبت به تأمین حقابه‌های محیط زیست و کشاورزی و طرح‌های تأمین آب استان جدی اقدام کنند، تصریح کرد: سازمان محیط زیست کشور برای نجات تالاب بین‌المللی گاوخونی که ۴۷ هزار هکتار وسعت دارد باید مانند دریاچه ارومیه اقدام ویژه داشته باشد و برای احیای حوضه زاینده رود کمک کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد