hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > یک قلاده خرس قهوه ای در منطقه ترگور ارومیه مشاهده شد

یک قلاده خرس قهوه ای در منطقه ترگور ارومیه مشاهده شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارومیه از مشاهده یک قلاده خرس قهوره ای در منطقه ترگور ارومیه خبر داد.

مختار خانی در این زمینه اظهارکرد: افراد محلی روز جمعه ۴ تیرماه در ارتفاعات قله شهیدان، دامنه قله گرشین در حوزه استحفاظی این شهرستان یک قلاده خرس قهوه‌ای بالغ را مشاهده و دقایقی از این گونه ارزشمند فیلمبرداری کردند.

وی افزود: خرس قهوه‌ای از جمله گونه‌های مهم و حساس بوده که در سال‌های اخیر جمعیت آن به شدت کاهش پیدا کرده و به همین دلیل جهت حفظ و احیا نسل آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ملی حفاظت از این گونه تهیه و تدوین شده است.

خانی بیان کرد: آذربایجان غربی به لحاظ شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی از جمله مناطق مهم کشور برای زیست این گونه محسوب می‌شود و در تمامی مناطق این استان پراکنش دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه اظهار کرد: در سال‌های اخیر و بعد از ابلاغ برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه ارزشمند، تلاش‌های زیادی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست این استان در راستای حفظ و احیا نسل خرس قهوای انجام شده است که می‌توان به همکاری در ساخت مستند خرس قهوه‌ای، آموزش و توانمند سازی افراد بومی و محلی، برخورد با تخلفات شکار و صید اشاره کرد.

وی افزود منطقه مذکور در میان رشته کوه‌های نزدیک به مرز ایران و ترکیه قرار گرفته است

خرس قهوه‌ای (نام علمی: Ursus arctos) گونه‌ای خرس بزرگ‌جثه و درشت‌اندام است که در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی و شمال اورآسیا پراکنده است.

وزن این نوع خرس از ۷۰ تا ۷۸۰ کیلوگرم متغیر است و بزرگ‌ترین زیرگونهٔ آن خرس کودیاک در قامتی هم‌اندازهٔ خرس قطبی با وی بر سر عنوان بزرگ‌ترین گونهٔ خرس و بزرگ‌ترین حیوان شکارچی روی خشکی رقابت می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد