hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > درمان های حیوان گزیدگی کدام است؟

درمان های حیوان گزیدگی کدام است؟

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مردم به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا تمایل دارند بیشتر از درمان های خانگی در خصوص حیوان گزیدگی استفاده کنند.
 حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : مردم به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا تمایل دارند بیشتر به طبیعت بروند از این رو باید توجه و دقت کافی داشته باشند و در صورت بروز حیوان گزیدگی در مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.
او گفت : ۲ گروه دیگر از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، بیماری‌های سالک و حیوان گزیدگی هستند که در فصل گرما شیوع بیشتری دارند.
او افزود: بیماری سالک همانگونه که از نامش پیداست در یک سال کوچک رخ می‌دهد بیماری پوستی است که خطرات مرگ و میر ندارد، اما به دلیل زخم‌های صورت و دست می‌تواند باعث آسیب روحی و اجتماعی به افراد خصوصاً بانوان شود.
بیگلری با بیان اینکه عامل این بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه خاکی به انسان منتقل می‌گردد و جزو بیماری‌های واگیر و قابل انتقال بین انسان و حیوان است، افزود: اگر فردی دچار عارضه سالک شد با امکانات درمانی قابلیت درمان را دارد و می‌توان با درمان مناسب از انتقال بیماری به افراد دیگرهم پیشگیری شود.
این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: به دنبال زلزله آبان ماه سال ۹۶ و تخریب و سخت و ساز‌های گسترده و تغییرات اقلیمی محل زندگی جوندگان و لانه گزینی پشه ناقل بیماری دست خوش تغییرات شده است.

سالک در کرمانشاه کنترل شده است

 بیگلری افزود: مقابله با این بیماری نیازمند مشارکت همگانی و سازمان‌های ذیربط است که خوشبختانه در استان کرمانشاه جوندگی کشی و سم پاشی کانون‌های آلوده تا حدود زیادی انجام شده و این بیماری تا حدودی در حال کنترل است.
او ادامه داد: بیماری هاری از گزش حیواناتی مانند سگ، روباه، گرگ و شغال خطر بروز را دارد لذا لازم است بعد از هر نوع گزش حیوانات بایستی فرض را بر احتمال انتقال بیماری هاری بدهیم.
او افزود: آگاهی مردم به خصوص کودکان، نوجوانان و دانش آموزان را افزایش دهیم، از تهدید کردن سگ‌ها بپرهیزیم و برای سگ‌هایی که در روستا‌ها و منزل نگهداری می‌شوند حتماً واکسیناسیون انجام شود و قلاده گذاری شود.
او ادامه داد: اگر به هر دلیل حیوان گزیدگی رخ داد به مراکز پیشگیری از هاری که به صورت ۲۴ ساعته و رایگان در استان فعالیت می‌کنند مراجعه شود و باید بلافاصله بعد از گزش محل آن با آب و صابون شست و شو داده شود و سه نوبت واکسن پیشگیری تزریق گردد.
بیگلری گفت: باید هرگونه گزش این نوع حیوانات را جدی بگیریم تا از خطر ابتلا به بیماری هاری پیشگیری شود .
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد