hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رسانه > «خراسان» چند صدایی و مستقل همچنان زنده می ماند

«خراسان» چند صدایی و مستقل همچنان زنده می ماند

جهان امروز، جهان بی خبری و بی اطلاعی و تک صدایی نیست. اخبار و اطلاعات در زمینه های گوناگون سیاسی، بین المللی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در کوتاه ترین زمان ظرف چند دقیقه و کمتر از آن، حتی از دورترین نقاط جهان در دسترس افکار عمومی قرار می گیرد و دست کم در این زمینه به مدد اینترنت، فضای مجازی و گوشی های هوشمند، فرضیه «دهکده جهانی» مارشال مک لوهان به واقعیت پیوسته است. پیشرفت های محیرالعقول فناوری ها در عرصه های مختلف خصوصا ارتباطات علاوه بر امکان تولید و توزیع گسترده و سریع اطلاعات و اخبار و تحلیل های متنوع از رویدادهای جهانی توانسته است با تاثیرگذاری بر ذائقه مخاطبان در انتخاب رسانه مد نظر خود، اثر به سزایی در تغییر «ذائقه خبری اطلاعاتی» مردم نیز بگذارد. همچنین دسترسی و استفاده صدها میلیون نفر در جهان از فضای مجازی، به شدت عرصه را بر دیگر رسانه ها خصوصا رسانه های مکتوب تنگ کرده است به گونه ای که برخی از کارشناسان بر این باورند تا «پایان عمر» رسانه های مکتوب فاصله چندانی باقی نمانده است. با این حال برخی کارشناسان با وجود تمامی پیشرفت های تکنولوژیکی در عرصه ارتباطات و فراگیری رسانه های جدید در فضای مجازی همچنان به مقاومت و ماندگاری رسانه های مکتوب اعتقاد راسخ دارند.
نگارنده این سطور نیز بر این باور است که اگر رسانه های مکتوب، استانداردهای لازم حرفه ای را رعایت کنند می توانند با قدرت به «حیات» خود ادامه دهند.
پرواضح است که روزنامه خراسان نیز از این قاعده مستثنا نیست خصوصا که این رسانه مکتوب قدمتی حدود 70 سال دارد و از آن مهم تر طی این سال ها توانسته سرمایه بسیار مهم «اعتماد و اطمینان» مردم و افکار عمومی را تا حد قابل قبولی برای خود جمع آوری کند. سرمایه ای که نه تنها قادر است یک رسانه را «سرپا» و «ماندگار» نگه دارد بلکه در حد وسیع تر و کلان تر می تواند موجب بقای حکومت ها و نظام ها و سرمایه اصلی رشد و پیشرفت کشورها شود.
اما رسانه ها و از جمله «خراسان» برای حفظ و افزایش این ثروت و سرمایه گران قدر و بی بدیل یعنی اعتماد و اطمینان مردم باید بر چه اصول و روش هایی اصرار داشته باشد؟ در این مقال به اجمال به چند نکته و اصل لازم الرعایه برای حصول و تداوم هرچه بیشتر این مقصود اشاره می شود.
صدای مردم ماندگار است
1-«خراسان» باید بکوشد همچنان رسانای «صدای مردم» به مجموعه حکومت باشد.
2-این رسانه قدیمی و صمیمی باید همچنان با «زندگی» در دل مردم و حضور مستمر در عرصه جامعه، مطالبات مردم را بیش از پیش شناسایی و پیگیری کند و صمیمیت خود را با آحاد جامعه از قشرهای گوناگون حفظ کند و قوام ببخشد.
3-رعایت اخلاق حرفه ای و پایبندی همیشگی به رسالت اطلاع رسانی صادقانه، شفاف، جامع، به هنگام و اقناع کننده در همه مقاطع زمانی از جمله اساسی ترین عوامل تداوم اقبال مردم به رسانه ها و از جمله «خراسان» خواهد بود.
4-نیازسنجی جامعه و شناخت مخاطب از دیگر مسائل مهمی است که امکان حیات یک رسانه را فراهم می کند بنابراین «خراسان» نیز همچنان که تاکنون کوشیده، می تواند و باید برای ادامه هرچه دقیق تر این مسیر تلاش کند.
5-تولید ارزش افزوده بر خبرها و ارائه تحلیل های مبتنی بر واقعیت و دقیق همه جانبه و به هنگام نیز باید همچنان وجهه همت «خراسان» باشد.
6-«نوآوری» و ابتکار در هر زمینه ای باعث رشد، پیشرفت و ماندگاری در عرصه رقابت می شود. قطعا روزنامه نگاری آن هم در این شرایط پیچیده و سخت رقابت حتما به این اصل اساسی نیازمند است. بنابراین تلاش بیش از پیش رسانه مردمی خراسان نیز در این زمینه الزامی و غیرقابل انکار است.
7-استفاده حداکثری از مردم آن هم در عصری که هر شهروند یک خبرنگار یا حداقل «خبربیار» محقق شده از جمله نیازهای هر رسانه از جمله «خراسان» برای ایجاد اقبال بیشتر و ضریب نفوذ بالا در بین مردم است.
8-«خراسان» باید همچنان نمادی از تکثر و «چندصدایی» باشد و بر استقلال و فراجناحی بودن و ماندن خود بکوشد.
9-گره گشایی از مشکلات مردم با شناسایی مشکلات و مطالبات واقعی و اساسی جامعه و پیگیری آن تا رسیدن به مقصود از مسئولان از جمله ویژگی های کم نظیر روزنامه خراسان بوده و است. این مهم باید هرچه بیشتر مد نظر مسئولان و خبرنگاران «خراسان» باشد.
10- نظارت رسانه ها و از جمله «خراسان» بر مجموعه حاکمیت و عملکرد مسئولان در قوای سه گانه و اطلاع رسانی دقیق و به موقع در زمینه های گوناگون یکی از مهم ترین کارکردها و وظایف رسانه هاست.
11 –آموزش مستمر خبرنگاران، صفحه آراها و مجموعه فعالان در تحریریه ها و بخش چاپ و... نیز از ضروری ترین نیازهای «روزآمدی» رسانه های مکتوب و مایه اقبال مردم است که گرچه «خراسان» فعالیت های قابل توجهی در این زمینه داشته و دارد اما تداوم آن در این زمان ضروری تر است.
12-«خراسان» روزنامه ای قدیمی، باتجربه، مورد اقبال افکار عمومی، تا حد زیادی مستقل و حرفه ای است که تلاش فراوانی برای «صدای مردم» و پل ارتباطی بودن بین مردم و حاکمیت کرده است و سرمایه ای گران سنگ از اطمینان و اعتماد مردم را به عنوان اصلی ترین پشتوانه در اختیار دارد. این همه به علاوه تلاش گسترده این رسانه در «پاتوق و بلندگونشدن برای یک جریان سیاسی» و حرکت در جهت رشد و پیشرفت معنوی و مادی کشور در سایه رعایت قانون و اخلاق حرفه ای و پایبندی به آرمان های بلند انقلاب و امام و رهبری و تلاش حداکثری برای حفظ منافع ملی –با وجود تمامی مشکلات اقتصادی که گریبان کشور و خراسان را گرفته- همچنان مایه ماندگاری و حیات بانشاط این رسانه مردمی است که امروز بیست هزارمین شماره آن منتشر می شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد