hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تزریق واکسن آسترازنکا برای سالمندان ممنوع نیست

تزریق واکسن آسترازنکا برای سالمندان ممنوع نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تزریق واکسن آسترازنکا برای سالمندان ممنوع نیست، در روزهای اول می‌گفتند این واکسن ممکن است عوارضی نادر مانند گرفتگی و لخته خونی ایجاد کند که برای سالمندان خطرناک است این گزارش در حال حاضر رد شده است، اغلب افرادی که این واکسن را دریافت کردند عوارض خاصی نداشتند.
پیمان نامدار در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی واکسن آسترازنکا و ۵۰۰۰ واکسن سینوفارم به قزوین اختصاص پیداکرده است که به‌زودی دوز دوم آن تزریق می‌شود، همین‌طور دوز دوم واکسن اسپوتنیک‌وی به‌منظور تزریق دوز دوم برای کادر درمان و برخی از سالمندان وارد کشور شده است.
وی افزود: روزهای اول نگران تزریق دوز دوم بودیم اما زمانی نگرانی برای ما کاهش پیدا کرد که وزارت بهداشت برای توزیع آن در همه استان‌ها قول مساعد داد، ضمن اینکه فرصت زمانی تزریق دوز دوم افزایش پیدا کرد به‌طوری‌که در روزهای اولیه گفته‌شده بود دوز دوم سینوفارم باید حتماً طی ۲۸ روز، دوز دوم واکسن اسپوتنیک‌وی ظرف یک ماه و واکسن آسترازنکا ظرف سه ماه تزریق شود اما در کمیته علمی مصوب شد که سنیوفارم و اسپوتنیک حداقل ۹۰ روز بعد از دوز اول فرصت تزریق دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: از زمانی که اغلب افرادی که در قزوین دوز اول آسترازنکا را دریافت کردند هنوز ۹۰ روز نگذشته است و افرادی که ۹۰ روز از تزریق دوز اول می‌گذرد در حال تزریق دوز دوم هستند، در مورد سینوفارم هم به‌زودی به دست ما می‌رسد. از طرف دیگر پلتفرم‌های واکسنی که به هم نزدیک است مثلاً سینوفارم ویروس ضعیف شده است و پلتفرم آن به واکسن برکت شبیه است، قابلیت تزریق دارد اما هنوز اعلام‌نشده است، همین‌طور پلتفرم واکسن فایزر آمریکایی با پلتفرم واکسن آسترازنکا در شرایط مشابهی است و برخی از کشورها به‌عنوان دوز دوم استفاده می‌کنند.
وی یادآور شد: تزریق واکسن در دوز اول اهمیت بالایی دارد که هم‌اکنون اتفاق افتاده است و ایمنی اولیه ایجادشده به‌طوری‌که آمار مرگ‌ومیر در استان قزوین کاهش چشمگیری داشته است، طبق نظر وزارت بهداشت ما باید ۷۰ درصد جمعیت هدف را واکسینه کنیم در حال حاضر افراد بالای ۷۰ سال، گروه‌های پرخطر مانند بیماران سرطانی، سالمندان و کادر درمانی بیش از ۷۸ درصد واکسینه شدند و افراد زیر ۷۰ سال نیز به‌زودی واکسینه می‌شوند.
نامدار با اشاره به ابتلای برخی از افراد به کرونا بعد از دریافت واکسن، اظهار کرد: این اتفاق کاملاً طبیعی است و در اغلب کشورها حتی کشورهایی که واکسن فایزر تزریق شده این اتفاق افتاده است، واکسن دوم اغلب دو ماه یا سه ماه بعد از دوز اول تزریق می‌شود، ایمنی ایجادشده بین ۶۰ تا ۹۰ درصد است و ممکن است افراد به کرونا مبتلا شوند و مرگ‌ومیر داشته باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان مرگ‌ومیر بعد از تزریق بسیار کاهش پیدا می‌کند.
وی تأکید کرد: تزریق واکسن آسترازنکا برای سالمندان ممنوع نیست، در روزهای اول می‌گفتند این واکسن ممکن است عوارضی نادر مانند گرفتگی و لخته خونی ایجاد کند که برای سالمندان خطرناک است این گزارش در حال حاضر رد شده، اغلب افرادی که این واکسن را دریافت کردند عوارض خاصی نداشتند اگرچه ممکن است چند نفر از میان هزار نفر عوارض داشته باشند که این میزان در تمام دنیا وجود دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد