hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > میوه‌های گران سهم کدام قشر می‌شود؟

میوه‌های گران سهم کدام قشر می‌شود؟

اگرچه دیگر نوبرانه نیستند، اما به قیمت بالا فروخته می شوند، میوه‌هایی خوش طعم و رنگی که تنها در کیسه‌های کوچک و بسیار کم در دست مردم دیده می شوند.
با وجودی که هر سال با افزایش دمای هوا قیمت میوه های نوبرانه می شکند و با افزایش عرضه میوه، قیمت ها متعادل می شود، اما امسال شرایط این گونه نیست و میوه های تابستان با قیمت های بالای ۵۰ هزار تومان به بالا و حتی ۷۵ هزار تومان در بازار عرضه می شوند. مغازه داران می گویند که میزان خریدهای مردم همانند سال های گذشته نیست و قیمت ها بالا است، آنها خرید می کنند، اما اندک و بیشتر خرید میوه به سمت گرمک و هندوانه رفته که البته این میوه ها هم امسال قیمت بالایی دارند، از سوی دیگر فعالان بازار میوه، دلیل این گرانی را کمبود میوه در سطح کشور می دانند، اما دلیل هر چه باشد مردم از قیمت نجومی میوه های تابستانه در بازار گلایه دارند و می گویند، نه تنها میوه گران است، بلکه کیفیت محصولات بسیار پایین آمده و همچنین طی یک سال گذشته نه تنها تغییری چندانی در درآمدها ایجاد نشده، اما میوه چند برابر سال گذشته شده است.
رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان در قیمت بالای میوه های تابستانه به ایسنا، گفت: امسال تمام سردرختی های باغات میوه منطقه شهریار و بخشی از باغات استان آذربایحان را سرما زد که این موجب کمبود میوه در بازار شده است.
ناصر اطرج با بیان اینکه باغات میوه منطقه شهریار تقریبا میوه سطح زیادی از کشور را تامین می کند، افزود: از سوی دیگر بخشی از باغات میوه اصفهان نیز دچار سرمازدگی شد، همچنین در حال حاضر میوه باغات اصفهان به تهران و سایر شهرها می رود که این عوامل به همراه افزایش تقاضا، موجب کمبود میوه های تابستانه در بازار و گرانی آن شده است.
وی با تاکید بر اینکه امروز میزان زردآلوی موجود در بازار ۴۰ درصد سال گذشته است، اظهار کرد: چند مدل زردآلو با کیفیت متفاوت در بازار است که قیمت ممتاز آن بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان بوده، اما این نرخ در هفته جاری و بعد از چند روز تعطیلی کمتر می شود.
رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان افزود: براساس آخرین نرخ گذاری قیمت زردآلو در میدان میوه و تره بار اصفهان بین ۴۰ هزار تا ۱۳ هزار تومان، گیلاس آزادی و قاهری ۳۵ هزار تومان، گیلاس تک دانه بین ۶۰ تا ۴۰ هزار تومان و هلو بین ۲۵ تا ۱۲ هزار تومان است.
وی گرانی میوه های تابستانه را مرتبط به کمبود عرضه این محصولات در بازار دانست و تاکید کرد: به دلیل قدرت خرید پایین مردم، مشتری کمی برای میوه های تابستانه وجود دارد، اما اگر نرخ پایینی برای میوه های تابستان در میدان میوه و تره بار تعیین کنیم، هیچ باری وارد اصفهان نمی شود و شاهد بازار سیاه میوه خواهیم بود.
اطرج افزود: با رصد قیمت میوه در بازار اصفهان و مقایسه آن با سایر کلانشهرها همچون تهران، شیراز و ...، قیمت میوه های تابستانه در بازار اصفهان پایین تر از سایر شهرها است.
وی با بیان اینکه امروز خرید هندوانه به عنوان یکی از ارزان ترین میوه ها، در توان بسیاری از مردم نیست، اما ناچاریم برای تامین میوه اصفهان، با قیمت گذاری در حاشیه قیمت دیگر کلانشهرها، بار میوه را روانه شهر کنیم، تصریح کرد: امروز دیگر تمام مردم قدرت خرید میوه ندارند و این قیمت ها برای افرادی است که دارای قدرت خرید هستند، به طور قطع یک کارمند عادی توان خرید گیلاس ۵۰ هزار تومان به بالا را ندارد.
رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان افزود: البته با گرم شدن هوا احتمال کاهش اندک قیمت میوه های بار تابستان وجود دارد.
انتقاد از قیمت گذاری بالای میوه های تابستان
از سوی دیگر رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش شهرستان اصفهان درباره قیمت بالای میوه های تابستان به ایسنا، گفت: مشکل قیمت بالای میوه علاوه بر خشکسالی و کم آبی، گران فروشی و نرخ گذاری بالای برخی اقلام میوه در بازار است.
نوروزعلی اسماعیلی با انتقاد از قیمت گذاری بالای میوه های تابستان در میدان میوه و تره بار اصفهان، افزود: فروشندگان میوه در سطح عرضه هیچ دخالتی در قیمت گذاری میوه ندارند.
وی با بیان اینکه عرضه گیلاس به قیمت ۷۰ و یا ۷۵ هزار تومان در سطح عرضه بسیار بالا است، گفت: متاسفانه امروز مغازه داران هم میوه را با قیمت بالا از میدان میوه و تره بار خرید می کنند.
رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه خرید دو قلم میوه تابستانه یک و یا نیم کیلویی برای مردم حدود ۲۰۰ هزار تومان آب می خورد، افزود: قیمت بالای میوه در بازار مردم را ناچار کرده که تنها نیم کیلو و یا یک مرتبه میوه های فصل را خرید کنند، از سوی دیگر مغازه داران نیز میوه کمتری برای فروش از میدان می آورند، چرا که قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: به طور قطع امروز قیمت میوه در میدان میوه و تره بار باید کارشناسی تعیین شود و بر روند قیمت گذاری میوه ها نظارت شود.
اسماعیلی با اشاره به قیمت انواع میوه ها در سطح عرضه اصفهان، گفت: در حال حاضر هر کیلو هندوانه ۵ هزار تومان، گرمک و طالبی ۱۰ هزار تومان، خربزه ۱۰ هزار تومان، موز خارجی ۲۸ هزار تومان، گیلاس آزادی ۴۲ هزار تومان، گیلاس تک دانه بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان، هلو بین ۲۷ تا ۱۵ هزار تومان، زردآلو بین ۴۰ تا ۳۰ هزار تومان، انگور بین ۳۸ تا ۳۰ هزار تومان، توت فرنگی گلخانه ای ۵۰ هزار تومان و انبه از ۵۰ هزار تومان به پایین است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد