hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > عبور از آتش تحریم با کلید همدلی

عبور از آتش تحریم با کلید همدلی

طبق وعده داده شده محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، 15 آذر ماه بودجه سال 98 کل کشور مثل سال‏های گذشته در وقت مقرر آماده و در نبود نمایندگان به مجلس فرستاده شد تا پس از اتمام تعطیلی مجلس، رئیس جمهوری آن را به صورت رسمی تقدیم هیئت رئیسه کند.
ولی در میانه راه مباحثی از جمله اصلاح بودجه 98 با توجه به شرایط تحریمی و فشار اقتصادی بر مردم و همچنین کاهش هزینه‌هایی که دولت در ردیف‌های هزینه‌ای قرار داده بود، مطرح شد. حالا دولت درصدد است بودجه 98 را که به قول برخی نمایندگان بدون توجه به شرایط تحریمی مثل بودجه سنوات قبل تنها با افزایش 10 درصد به موارد گذشته به مجلس آمده بود را جهت تامین نظر رهبری و کاهش هزینه ها و تقویت حمایت از معیشت مردم اصلاح کند.
به گفته علیرضا سلیمی، نماینده اصولگرای مردم محلات در مجلس، روز سه شنبه هفته جاری مجلس در جلسه ای غیرعلنی بودجه 98 را با حضور عادل آذر، رئیس کل دیوان محاسبات مورد بررسی قرار دادند. هر چند که بودجه فوق قرار است بعد از رفع ایراد و اصلاحیه های توصیه شده به گفته نوبخت یکشنبه هفته آینده به مجلس بیاید. علی لاریجانی، رئیس مجلس هم درباره تشکیل کمیسیون تلفیق بودجه از کمیسیون‌های مجلس خواسته است انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق را به بعد از ارائه لایحه بودجه موکول کنند.
تاکید نمایندگان به نگاه ملی به بودجه 98 به جای نگاه منطقه‏ای
نکته قابل توجه در بودجه 98 نادیده گرفتن توقع و انتظار نمایندگان برای اختصاص بودجه محلی و لازمه توجه به بودجه ملی است. چرا که در شرایط تحریمی فروش نفت کاهش یافته و همین امر بر کاهش درآمد نفتی دولت اثرگذار است و به دنبال آن باید اولویت‏هایی برای اختصاص بودجه به موارد مختلف در سال 98 درنظر گرفته شود. همچنین لازمه موفقیت دولت در شرایط تحریم اقتصادی درزمینه بودجه، همراهی و حمایت مجلس از دولت است.
تاکید بر حمایت بودجه ای مجلس از دولت
مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: «در شرایط بد اقتصادی و تحریمی معتقدم مجلس مجبور است از دولت حمایت کند و اگر قوا در این باره با یکدیگر وحدت نداشته باشند نمی توانیم به نتیجه برسیم و اهداف بودجه ای کشور را تامین کنیم. بنابراین از سرناچاری، با وجود نقدهایی هم که ممکن است وجود داشته باشد، باید از دولت حمایت کنیم تا کشور بتواند در شرایط بد اقتصادی تاب بیاورد و این پیچ خطرناک تحریمی را به سلامت پشت سر بگذارد.» محمد صادق حسنی هم با تاکید بر اینکه «در شرایط سخت تحریم ها و فشارهای خارجی به دولت ما نمایندگان مجلس باید همراهی بیشتری با دولت داشته باشیم»، به «ابتکار» گفت: « در شرایط فشارهای خارجی بر دولت، باید ما نمایندگان مجلس حواس‏مان جمع باشد و از دولت حمایت کنیم چرا که هدف دشمنان از تحریم همه جانبه اقتصادی، این است که به مردم فشار بیاورد و باایجاد نارضایتی آنها را به کف خیابان‏ها بیاورد.» نماینده مردم رشت در خانه ملت ادامه داد: «هدف دشمن دولت نیست بلکه نظام و حاکمیت است و باید با اتحاد و انسجام از دولت حمایت کنیم.
این عاقلانه نیست که ما هم دولت را تضعیف کنیم. البته منظور از حمایت از دولت این نیست که هرچه دولت گفت تایید کنیم و انتقادی به عملکرد آن نداشته باشیم، بلکه باید ما نمایندگان بعد نظارتی خود را تقویت کنیم ولی از انتقادهای مغرضانه و تخریبی بپرهیزیم.»
این نماینده اصلاح طلب مجلس دهم تاکید کرد: « باید همه قوا وحدت داشته باشیم چرا که تحریم‏های بین‏المللی شوخی بردار نیست و تنها با اتحاد و انسجام داخلی است که می توانیم این بحران را هم پشت سر بگذاریم.»
 امیر خجسته، نماینده اصولگرای مجلس دهم هم در این باره به «ابتکار» گفت: «با توجه به شرایط بد اقتصادی و وضعیت تحریمی و فشار دشمنان به کشور، باید سه قوه بایکدیگر اتحاد و انسجام داشته باشیم و با اتحاد و همراهی و تقویت بعد نظارتی بتوانیم کشور را از فشارهای داخلی و خارجی محافظت کنیم و به سلامت از این مرحله عبور دهیم.» این عضو فراکسیون ولایی مجلس ادامه داد: «دشمن معیشت مردم را هدف قرار داده است و به دنبال ایجاد نارضایتی در بین مردم است و اگر در شرایط بد اقتصادی در بودجه 98 هم به معیشت مردم بی توجهی شود، بعید نیست که به زودی اعتراض و نارضایتی در بین مردم بالابگیرد، در این صورت دیگر کاری از دست‏مان بر نمی آید.»
طمع به بودجه کشور از جانب هرکسی غلط و ناپسند است
نکته دیگری که باید مدنظر قرار داد و نمایندگان علاقه‌مند هستند به عنوان یکی از موارد مهم به آن بپردازند، بحث اولویت بودجه ملی نسبت به بودجه محلی است. البته غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: « در این شرایط کشور، چه نگاه به بودجه بخشی و چه ملی و چه فردی چه سیاسی، زمانی برای این حرف‏ها نیست و وقتی همه دنیا به دنبال ایجاد بحران و تحریم برای ما هستند، نگاه و طمع به بودجه از جانب هر کسی کار بسیار غلط و ناپسندی است.»
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: «این آتشی نیست که فکر کنید فقط طرف مقابل را می سوزاند، اگر گر بگیرد، همه را خواهد سوزاند.» نماینده مردم گچساران در مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که «نگاه بخشی‌نگری به بودجه در 40 سال گذشته چه آسیب‏هایی به کشور زده است؟»، گفت: «مهم‏ترین مسئله در بخشی نگری بودجه کاهش بهره وری در منابع جامعه است و باعث می شود منابع معدودی را که در اختیار داریم نتوانیم نهایت بهره وری را از آن ببریم. بنابراین معتقدم این عامل مهم‏ترین آسیب و ضرر بودجه منطقه‏ای است.»
با توقعات نادرست به دولت فشار نیاوریم
حسنی جوریایی، عضو فراکسیون امید مجلس هم بااشاره به اهمیت بودجه ملی و ترجیح آن به بودجه محلی و منطقه ای به «ابتکار» گفت: «معتقدم بودجه کشور باید ملی باشد و به دلیل بودجه منطقه ای سال‏ها ضرر داده ایم و آسیب‏های جبران ناپذیری به کشور وارد شده است.اخیرا هم باز در مجلس روی بودجه منطقه ای مباحث و چالش‏هایی مطرح شد که باید با توجه به شرایط اخیر و کاهش چشمگیر فروش نفت نگاه به بودجه ملی را تقویت کنیم.» این نماینده اصلاح طلب دوره دهم مجلس ادامه داد: «در بودجه یک طرف درآمدها را داریم و در طرف دیگر هزینه ها را. بنابراین باید به همان نسبت کاهش درآمد نفتی، هزینه ها را هم کاهش دهیم‌.پس نباید برای بودجه بیشتر منطقه‏ای به دولت فشار بیاوریم.» علی کاظمی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با تاکید بر لازمه نگاه ملی به بودجه 98 به «ابتکار» گفت: «لازمه توفیق در همه بودجه‏ها ملی بودن آن است. ملی بودن بودجه به این معنا که عدالت در اجرای طرح ها و اختصاص بودجه برای همه طرح‏ها لحاظ شود. در این میان با توجه به شرایط خاصی که لحاظ شده است، مجلس و دولت نباید احساسی به موضوع بپردازند و باید به صورت اساسی و منطقی به بودجه نگاه کنند و راهکارهای اصلی را مدنظر قرار دهند.» او همچنین خاطرنشان کرد: «در هزینه کردها باید به ضروریات و اولویت‏ها توجه شود و صرفه جویی لازم را به کار برد. دوستان در مجلس در هر سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایی اولویت‏ها را دیده اند و اگر بتوانیم به طور جدی این اولویت‏ها را اجرایی کنیم، می تواند در بودجه سال 98 راهگشا باشد.» این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس کنترل نقدینگی را یکی از این اولویت‏ها دانست و به «ابتکار» گفت: «یکی از این اولویت‏ها که می تواند بسیار کمک کننده باشد، نظارت دقیق بر کنترل نقدینگی کشور و پولی است که دست مردم است. بنابراین برای کنترل نقدینگی باید برای مردم اعتماد‌سازی شود تا دلار و طلایی که در منزل جمع کرده اند را برای کمک به اقتصاد کشور به بازار بیاورند و این اقدام می تواند با توجه به کاهش درآمد نفتی کشور در بودجه 98 کمک کننده باشد.»
توجه به معیشت مردم اولویت بودجه 98
گفتنی است یکی دیگر از نکاتی که نمایندگان در گفت وگو با «ابتکار» درباره بودجه 98 مطرح کردند که مورد توجه و تاکید رهبری هم بوده است، مسئله توجه به معیشت مردم در سال 98 با توجه به وضعیت تحریمی است. رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: «بودجه 98 در سال جدید بیشتر جنبه حمایتی دارد و نگاه عمرانی و ساخت و ساز به معنای سال های قبل وجود ندارد، چرا که در وضعیت تحریمی و فشار به معیشت مردم هستیم.» این عضو فراکسیون امید ادامه داد: « با توجه به شرایط اقتصادی و تحریمی باید رویکرد اجتماعی حمایت‌ها و توجه به اقشار کم درآمد مدنظر قرار بگیرد تا بتوانند تاب آوری اجتماعی در برابر فشارهای اقتصادی تحریمی را بیشتر کنند.» رضایی همچنین تاکید کرد: « در بودجه 98 به جای پرداختن به بحث نخ نمای بودجه منطقه ای و دعواهایی برای دریافت بودجه بیشتر برای منطقه، باید همه نگاه مسئولین دولتی و مجلسی به بودجه، ملی و تامین مایحتاج ضروری اقشارآسیب پذیر و موارد ملی باشد و کلیت را درنظر بگیرند.» خجسته هم در این باره به «ابتکار» گفت: «با توجه به گزارش‏هایی که می رسد بسیاری از حواشی و مباحث جنبی درباره بودجه منطقه ای باید حل شود و مباحث ریخت‌و پاش‏ها و ماموریت‏های خارج از کشور و برگزاری همایش‏ها حذف شوند تا به معیشت مردم فشار وارد نشود.» این عضو اصولگرای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس همچنین گفت: «صادرات نفتی ما یک و نیم میلیون بشکه است و احتمالا تا یک میلیون بشکه در سال 98 کاهش فروش خواهیم داشت که منجر به کاهش درآمد دولت می‏شود بنابراین وحدت ملی و همراهی سه قوه را می طلبد تا با قدرت پیروز این میدان باشیم.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد