hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > نیمه جامِ لیگِ پرهیجان

نیمه جامِ لیگِ پرهیجان

نیم فصل اول هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در حالی به پایان رسید که بررسی بازی‌های مختلف و عملکرد تیم‌ها در این 15 هفته، نشان می‌دهد که لیگ هجدهم، یکی از جذاب‌ترین و پویاترین فصل‌های خود را سپری می‌کند. رقابت به اندازه‌ای نزدیک است که هر 3 تیم بالای جدول یعنی سپاهان، پدیده و پرسپولیس، 31 امتیازی هستند و تنها به دلیل تفاضل گل به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد این رقابت در نیم فصل دوم نیز وجود خواهد داشت و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه تیمی جام را بالای سر می‌برد.
نیم فصل اول هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در حالی به پایان رسید که بررسی بازی‌های مختلف و عملکرد تیم‌ها در این 15 هفته، نشان می‌دهد که لیگ هجدهم، یکی از جذاب‌ترین و پویاترین فصل‌های خود را سپری می‌کند. رقابت به اندازه‌ای نزدیک است که هر 3 تیم بالای جدول یعنی سپاهان، پدیده و پرسپولیس، 31 امتیازی هستند و تنها به دلیل تفاضل گل به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد این رقابت در نیم فصل دوم نیز وجود خواهد داشت و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه تیمی جام را بالای سر می‌برد. به این تیم‌های مدعی، باید نام تراکتورسازی و استقلال را هم اضافه کرد که آنها در تلاش برای قرار گرفتن در جایگاه بهتر هستند. در پایین جدول هم رقابت شدیدی بین 4،5 تیم برای نیفتادن وجود دارد. در حال حاضر استقلال خوزستان و سپیدرود، جزو کاندیداهای اصلی سقوط هستند و تیمی مانند ذوب‌آهن هم هنوز در وضعیت ایده‌آل قرار ندارد. در هر حال، نیم فصل اول با قهرمانی زردپوشان اصفهانی به پایان رسید. در ادامه وضعیت 16 تیم را به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با اوضاع آنها بیشتر آشنا شویم.

 آمارهایی از نیم فصل اول لیگ برتر

◄ مجموع گل زده: 240 گل
◄ بیشترین برد:  پدیده با 9 برد
◄ بیشترین تساوی: ماشین‌سازی با 11 تساوی
◄ بیشترین باخت: سپیدرود با 9 باخت
◄ بهترین خط حمله: سپاهان با 28 گل
◄ بدترین خط حمله: سپید رود با 7 گل
◄ بهترین خط دفاع: استقلال و پرسپولیس با 6 گل خورده
◄ بدترین خط دفاعی: سپیدرود با 26 گل خورده
◄ بیشترین کلین شیت: استقلال با ۱۰ کلین‌شیت
◄ بهترین عملکرد در بازی‌های خانگی: پرسپولیس با 6 برد و 2 مساوی
◄ بهترین عملکرد در بازی‌های خارج خانه: سپاهان با 4 پیروزی و 3 تساوی
◄ آقای گل نیم فصل: کی‌روش استنلی با 9 گل زده
◄ پرگل ترین دیدار: سپاهان و سپید رود با 7 گل
◄ گلزن‌ترین مدافع: عزت‌الله پورقاز با 3 گل زده
◄ خشن‌ترین تیم: فولاد با 4 کارت قرمز و 32 کارت زرد
◄ خوش‌اخلاق‌ترین تیم: تراکتورسازی بدون کارت قرمز و 14 کارت زرد

سپـاهـان

پرافتخارترین تیم ادوار لیگ برتر که سابقه قهرمانی در 5 دوره در لیگ‌های دوم، نهم، دهم، یازدهم و چهاردهم را در کارنامه خود دارد، در حالی لیگ هجدهم را آغاز کرد که در 3 فصل گذشته لیگ برتر، نتایج درخوری نگرفته و به ترتیب در رتبه‌های یازدهم، پنجم و چهاردهم جدول قرار گرفته بود. موضوعی که نارضایتی هواداران این تیم اصفهانی را در پی داشت. این موضوع باعث شد تا باشگاه فولاد مبارکه سپاهان به مدیرعاملی مسعود تابش، دست به تقویت تیم فوتبال خود بزند و خریدهای گرانقیمت را در دستور کار خود قرار دهد. اولین اقدام سپاهانی‌ها، جذب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی بود. پرافتخارترین سرمربی ادوار لیگ برتر با کسب 5 عنوان قهرمانی که 2 قهرمانی در لیگ‌های نهم و دهم را روی نیمکت همین سپاهان به دست آورده و فصل گذشته هم ذوب‌آهن دیگر تیم اصفهانی را به نایب قهرمانی لیگ برتر رسانده بود. ژنرال با حضور در سپاهان، چند بازیکن سرشناس ذوب‌آهن یعنی کی‌روش استنلی سوارز، خالد شفیعی و بختیار رحمانی و چند تراکتوری سابق یعنی مهدی کیانی و محمد ایرانپوریان را به خدمت گرفت و بازیکنان دیگری مانند سجاد شهباززاده و سید پیام نیازمند هم به جمع نفرات این تیم اضافه شدند تا سپاهان به یک تیم پر مهره و مدعی تبدیل شود. سپاهان تا هفته ششم، یک خط در میان، می‌برد و مساوی می‌کرد ولی از هفته هفتم تا یازدهم در 5 بازی پیاپی برنده شد. این تیم، با اینکه در 4 بازی بعدی تنها یک برد و 3 مساوی کسب کرد اما بدون باخت و با 31 امتیاز و با تفاضل گل بهتر به قهرمانی نیم فصل رسید تا خود را در قامت مدعی جدی قهرمانی لیگ هجدهم قرار دهد. پیروزی مقابل استقلال در تهران و تساوی در دیدار پرحاشیه مقابل پرسپولیس در ورزشگاه نقش جهان، از جمله بازی‌های مهم سپاهان در نیم فصل بود.
کی‌روش استنلی با میانگین نمره 50/2 امتیاز و حضور در رده نخست بهترین بازیکنان
کی‌روش استنلی با 9 گل زده و حضور در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ برتر

پـدیـده

برای این تیم مشهدی که پنجمین دوره حضورش در لیگ برتر را سپری می‌کند و در لیگ‌های چهاردهم و پانزدهم در رتبه دهم و در لیگ‌های شانزدهم و هفدهم در رتبه یازدهم جدول نهایی لیگ برتر قرار گرفته است، حضور در رده دوم جدول لیگ هجدهم، قطعاً بهترین عملکرد محسوب می‌شود. پدیده که در 3 فصل گذشته، محمدرضا مهاجری را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود داشت، در این فصل یحیی گل‌محمدی را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرد. پدیده پس از این که در اولین بازی خود در لیگ مقابل پرسپولیس بازنده شد، تا هفته سیزدهم در 11 بازی نباخت یا برد و یا مساوی کرد. شاخصه بزرگ این تیم که از همان روزهای ابتدایی لیگ برتر با مشکلات مالی زیادی هم دست و پنجه نرم می‌کرد و حتی یک بار هم به استعفای گل‌محمدی منجر شد، گلزنی بازیکنان این تیم در دقایق پایانی بازی‌ها بود که به «یحیی تایم» معروف شد. پدیده که هفته‌های بسیاری در صدر جدول نیم فصل قرار داشت، در پایان نیم فصل با 31 امتیاز و با تفاضل گل کمتر در رده دوم جدول قرار گرفت و حالا باید دید می‌تواند این روند شگفت‌انگیز را در نیم فصل دوم هم حفظ کند و مشهد را به اولین قهرمانی‌اش در لیگ برتر برساند یا خیر.
امین قاسمی‌نژاد، با میانگین نمره 69/2 امتیاز و حضور در رده سوم بهترین بازیکنان
امین قاسمی نژاد، با 6 گل زده و حضور در رده چهارم بهترین گلزنان لیگ برتر

پرسپولیس

سرخپوشان پایتخت در لیگ هجدهم هم مانند لیگ هفدهم با عنوان مدافع عنوان قهرمانی پا به میدان گذاشتند. با این تفاوت که شاگردان برانکو ایوانکوویچ، این فصل را هم مانند نیم فصل دوم لیگ گذشته با محرومیت در پنجره نقل و انتقالات آغاز کردند. به اضافه اینکه تعدادی از بازیکنان سرشناس خود مانند وحید امیری، صادق محرمی، فرشاد احمدزاده و محسن مسلمان را از دست داده بودند. با این حال، پرسپولیسی‌ها به جام قهرمانی سوپرجام (بدون بازی با استقلال) رسیدند و حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را هم تجربه کردند و نایب قهرمان شدند. قرمزها در لیگ برتر هم رکورد بدون باخت خود را تا پایان نیم فصل حفظ کردند و توانستند با کسب 20 امتیاز بهترین عملکرد تیم‌ها در بازی‌های خانگی  را داشته باشند. پرسپولیس با اینکه بازی‌های عقب افتاده زیادی داشت و حتی در «فیفا دی» و بدون ملی‌پوشان خود برابر پیکان به میدان رفت، اما توانست خود را در جمع مدعیان حفظ کند و با کسب 31 امتیاز و به خاطر تفاضل گل کمتر در جایگاه سوم قرار بگیرد. سرخپوشان امیدوارند حالا که محرومیت‌شان به پایان رسیده، با اضافه شدن بازیکنان جدید و نیز سرپرستی ایرج عرب که جایگزین حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل این تیم شده، سومین قهرمانی پیاپی خود را جشن بگیرند و جام قهرمانی را طبق اعلام قبلی سازمان لیگ، برای همیشه در تالار افتخارات خود قرار دهند.


بهترین بازیکن
شجاع خلیل‌زاده و احمد نوراللهی؛ با میانگین نمره 73/2 امتیاز و حضور مشترک در رده هفتم بهترین بازیکنان



بهترین گلـزن
علی علیپور، با 7 گل زده و حضور در رده سوم بهترین گلزنان لیگ برتر

تراکتورسازی

قهرمانی در لیگ برتر، آرزویی است که پرشورها همچنان آن را در سر دارند و حالا در این فصل خود را در رسیدن به این آرزو، نزدیک می‌بینند. تراکتورسازی در شرایطی این فصل را آغاز کرد که مدیریت این باشگاه از مجموعه سپاه عاشورا خارج شد و محمدرضا زنوزی مطلق مالک متمول گسترش فولاد تبریز، به عنوان مالک جدید و فعال بخش خصوصی، مدیریت این باشگاه را برعهده گرفت. زنوزی در ابتدا، صادق درودگر را به عنوان مدیرعامل انتخاب کرد اما پس از آن علیرضا اسدی، دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال را جایگزین او کرد. زنوزی دست به خریدهای بزرگی هم زد و 3 کاپیتان تیم ملی یعنی مسعود شجاعی، سید اشکان دژاگه و احسان حاج صفی را از اروپا به ایران آورد و پیراهن تراکتورسازی را برتن آنها پوشاند. او برای نیمکت خود هم جان توشاک سرمربی ولزی و سابق رئال مادرید را انتخاب کرد و محمد تقوی را هم به عنوان دستیار او آورد. اما توشاک پس از شکست تیمش در جام حذفی مقابل صنعت نفت آبادان و اعتراضی که دژاگه به او نشان داد، ایران را ترک کرد تا تنها 6 هفته در لیگ روی نیمکت تراکتورسازی نشسته باشد و 2 برد، یک باخت و 3 تساوی در کارنامه‌اش ثبت شود. پس از این موضوع، تقوی به عنوان سرمربی موقت سرخپوشان تبریزی انتخاب شد و نتایج نسبتاً خوبی که کسب کرد، باعث شد تا روی نیمکت این تیم ماندنی شود. تیم او در این مدت، 2 تساوی، 5 برد و 2 باخت کسب کرد تا تراکتورسازی با 26 امتیاز در رده چهارم قرار بگیرد و حالا باید دید تراکتور کهکشانی در نیم فصل دوم چه روندی را طی می‌کند. حضور 2 بازیکن خارجی یعنی آنتونی استوکس ایرلندی و لی هری اروین اسکاتلندی از جمله عوامل موفقیت تراکتورسازی در نیم فصل بودند اما هر 2 بازیکن پس از پایان هفته دوازدهم، ایران را ترک کردند و به شکلی عجیب و غریب برنگشتند. البته استوکس برگشت و با توافق جدا شد اما اروین که گفته بود مشکلات خانوادگی دارد، دیگر به ایران بازنگشت!
آنتونی استوکس، با میانگین نمره 68/2 امتیاز و حضور در رده دوم بهترین بازیکنان
آنتونی استوکس، با 8 گل زده و حضور در رده دوم بهترین گلزنان لیگ برتر


استقـلال

آبی‌پوشان پایتخت در حالی لیگ هفدهم را به پایان بردند که در نیم فصل دوم بازی‌های خوبی را از خود به نمایش گذاشتند و در نهایت به قهرمانی جام حذفی هم رسیدند اما قبل از شروع فصل جدید اتفاق‌های خوبی برای آنها رقم نخورد. در حالی که این تیم در اردوی ترکیه به سر می‌برد، سیدرضا افتخاری مدیرعامل باشگاه استقلال از سمت خود کناره‌گیری کرد و امیرحسین فتحی به سمت سرپرستی این باشگاه جایگزین او شد. اما قبل از اینکه فتحی بیاید، استقلال در زمان تعیین شده از سوی سازمان لیگ در بازی سوپرجام شرکت نکرد و کمیته انضباطی این تیم را 3 بر صفر بازنده اعلام کرد. در همین اوضاع و احوال ستاره‌های استقلال مانند امید ابراهیمی، امید نورافکن، سید مجید حسینی، مامه بابا تیام و سرور جپاروف از این تیم جدا شدند. از سوی دیگر تعدادی از بازیکنان جدیدی هم که از سوی پندار توفیقی معاون استقلال در زمان افتخاری جذب شدند، مصدوم بودند و بازیکنان جدید دیگر هم کمک چندانی نکردند و خریدهای گرانقیمت مانند مرتضی تبریزی هم روی نیمکت بودند! در این شرایط، نتوانست لیگ را مانند نیم فصل قبل آغاز کند و در شرایط فنی خوبی قرار نداشت. استقلال از لیگ قهرمانان حذف شد و امتیازهای خوبی را هم در لیگ جمع نکرد. با این حال، شاگردان وینفرد شفر از هفته سیزدهم به بعد 3 برد پیاپی کسب کردند تا اوضاع و احوال شان بهتر شود و با کسب 25 امتیاز در رده پنجم جدول قرار بگیرند. در پایان نیم فصل الحاجی گرو و مارکوس نویمایر که در استقلال عملکرد خوبی نداشتند، از جمع آبی‌ها جدا شدند و هواداران این تیم امیدوارند حالا که تیمشان به هماهنگی بیشتری رسیده، با رسیدن بازیکنان مصدوم بتواند خود را به جمع مدعیان برساند.


بهترین بازیکن
فرشید باقری
و وریا غفوری
با 3 گل زده

بهترین گلـزن
فرشید اسماعیلی با میانگین نمره 70/2 امتیاز و حضور در رده چهارم بهترین بازیکنان

پارس جنوبی

6- پارس جنوبی: این تیم که دومین فصل حضور خود در لیگ برتر را سپری می‌کند، لیگ هجدهم را هم با سرمربیگری مهدی تارتار آغاز کرد و تا به اینجای کار با وی ادامه داده است. جمی‌ها که در نیم فصل اول لیگ قبل، عملکرد شگفت‌انگیزی داشتند و با قرار گرفتن در جایگاه پنجمی لیگ به کار خود پایان دادند، در این فصل هم تقریباً همان جایگاه سابق خود را حفظ کرده‌اند. این تیم در نیم فصل اول روندی سینوسی را طی کرد تا با 5 برد، 4 تساوی و 6 باخت و با کسب 19 امتیاز در رده ششم جدول قرار بگیرد و حالا هم به نظر می‌رسد که در نیم فصل دوم در پی جایگاهی بهتر یا حداقل حفظ همین جایگاه فعلی‌اش است.

بهترین بازیکن
روح‌الله سیف‌اللهی، با میانگین نمره 75/2 امتیاز و حضور در رده نهم بهترین بازیکنان


بهترین گلـزن
محمد نوری با 4 گل زده

فـــولاد

سرخپوشان اهوازی که لیگ هفدهم را با مربیگری سید سیروس پورموسوی و با قرار گرفتن در رده هفتم لیگ به پایان برده بودند، لیگ هجدهم را نیز با این مربی بومی آغاز کردند ولی در این فصل جو سکوها به نفع پورموسوی نبود که باعث شد او تهدید به استفعا کند. شرایطی که باعث شد مسئولان فولاد پس از شکست در بازی هفته ششم برابر سایپا با این مربی قطع همکاری کنند. پس از رفتن پورموسوی با 2 برد، 2 باخت و 2 مساوی، ایلی استان رومانیایی که دستیار وی بود جایگزینش شد ولی استان هم در فولاد ناکام بود و به غیر از یک پیروزی 7 بر صفر در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی مقابل مس شهر بابک، دیگر برنده نشد. فولاد با این مربی در لیگ 3 باخت و 3 مساوی کسب کرد و با شکست برابر پدیده از جام حذفی هم کنار رفت. در ادامه عزیز فرسیات به عنوان سرمربی موقت فولاد انتخاب شد و یک برد و یک تساوی کسب کرد. فولادی‌ها که به دنبال اسمی بزرگ برای نیمکت خود بودند، در ادامه افشین قطبی سرمربی سابق پرسپولیس و تیم ملی را به عنوان چهارمین مربی فصل روی نیمکت خود نشاندند و این مربی هم در اولین بازی خود و در تبریز برابر تراکتورسازی به پیروزی رسید تا فولاد با 18 امتیاز، در رده هفتم قرار بگیرد و جایگاه پایان فصل گذشته خود را تکرار کند اما فولادی‌ها حالا امیدوارند با امپراطور، دل شیر پیدا کنند و در نیم فصل دوم نتایج بهتری کسب کنند.

بهترین بازیکن
فرشاد سالاروند، با میانگین نمره 06/3 امتیاز و حضور در رده 46 بهترین بازیکنان

بهترین گلـزن
لوسیانو پریرا مندز، با 6 گل زده و حضور در رده چهارم بهترین گلزنان لیگ برتر

سـایپــا

نارنجی‌پوشان که فصل گذشته با هدایت علی دایی در رتبه چهارم لیگ قرار گرفتند و جواز حضور در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را به دست آوردند، در این فصل نیز، با شهریار به کار خود ادامه دادند. سایپا در این فصل، دو حالت متفاوت داشته است. این تیم هر چه در جام حذفی موفق بوده، در لیگ ناکام بوده است. سایپا تا هفته هفتم، 2 باخت، یک مساوی و 4 برد به دست آورد که 3 پیروزی آن پیاپی بود ولی از هفته هشتم به بعد موفق نبود و 4 باخت و 4 مساوی کسب کرد. این تیم در این مدت استقلال و صنعت نفت آبادان را در جام حذفی برد و به نیمه نهایی این رقابت‌ها رسید اما در هفته پانزدهم به همین نفت باخت و با 17 امتیاز در رده هشتم قرار گرفت و حالا باید دید این تیم با دایی در نیم فصل دوم چه شرایطی را دنبال می‌کند.

رضا اسدی، با میانگین نمره 70/2 امتیاز و حضور در رده چهارم بهترین بازیکنان

علی دشتی با 4 گل زده


پیــکان

خودروسازان که در لیگ‌های شانزدهم و هفدهم با مربیگری مجید جلالی در جایگاه ششم قرار گرفتند، لیگ هفدهم را هم با مربیگری آقا معلم آغاز کردند. پیکان در این فصل تا هفته هشتم، 3 تساوی، یک باخت و 4 برد که 3 پیروزی آن از هفته ششم تا هشتم بود، عملکرد خوبی داشت ولی از هفته نهم به بعد افت شدیدی داشت و یک تساوی و 6 باخت که 5 شکست آن پی در پی بود، به دست آورد. این موضوع و اختلاف نظری که بین جلالی و مدیران باشگاه پیکان به وجود آمده بود، باعث شد تا او در توافقی دو طرفه از این تیم جدا شود و حالا باید دید پیکانی‌ها نیم فصل دوم را چطور سپری می‌کنند.
عیسی آل کثیر، با میانگین نمره 94/2 امتیاز و حضور در رده 27 بهترین بازیکنان
عیسی آل کثیر، با 5 گل زده و حضور در رده پنجم بهترین گلزنان لیگ برتر

نسـاجـی

این تیم در حالی اولین دوره حضور خود در لیگ برتر را تجربه می‌کند که پس از 24 سال با هدایت جواد نکونام کاپیتان و مربی سابق تیم ملی، توانست به سطح اول فوتبال ایران بازگردد. این تیم قائمشهری با وجود حمایت زیاد از سوی هواداران، تا هفته یازدهم تنها یک برد به دست آورد اما پس از آن 2 برد دیگر کسب کرد و با 7 تساوی و 5 باخت، در رده دهم قرار گرفت. مطمئناً اولویت اصلی نساجی، ماندن در لیگ برتر و پس از آن قرار گرفتن در جایگاه بهتر است.
جرج ولسیانی،  با میانگین نمره 80/2 امتیاز و حضور در رده 13 بهترین بازیکنان با 3 گل زده


صنعت نفت

برزیلی‌های فوتبال ایران که فصل گذشته با مربیگری فراز کمالوند در رتبه ششم ایستادند، لیگ هجدهم را با یک مربی پرتغالی به نام پائولو سرجیو بنتو آغاز کردند. نفتی‌ها تا هفته هشتم بردی در لیگ برتر نداشتند ولی تا پایان نیم فصل 2 برد کسب کردند و با 10 تساوی و 3 باخت، با 16 امتیاز در رده شانزدهم جدول قرار گرفتند. آبادانی‌ها که از جام حذفی هم با شکست برابر سایپا کنار رفته‌اند، امیدوارند در پایان فصل جایی در میانه‌های جدول برای خود دست و پا کنند.
میلاد جهانی، با میانگین نمره 23/3 امتیاز و حضور در رده 86 بهترین بازیکنان، با 4 گل زده
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد