hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان| تاریک دره چشم‌به‌راه بارش برف

همدان| تاریک دره چشم‌به‌راه بارش برف

پیست اسکی تاریک دره همدان سومین پیست مطرح کشور و پس از پیست‌های شمشک و دیزین، منحصربه‌فردترین پیست در تمام کشور بوده اما در سال‌های اخیر به دلیل شرایط جوی که در بیشتر نقاط جهان و کشورمان به وجود آمده دیگر خبری از برف‌های سنگین و سرماهای استخوان سوز در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین همدان نیست و این موضوع علاقه‌مندان به اسکی را نگران کرده است. این در حالی است که همدان در صنعت گردشگری ورزش‌های زمستانی با بهره‌مندی از امکانات خاص و نیز پتانسیل‌های موجود می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد اما این ظرفیت تاکنون مغفول مانده است.


سرپرست هیئت اسکی استان همدان با اشاره به شرایط رشته اسکی در همدان اظهار داشت: همدان از ظرفیت‌های بالقوه‌ای در ورزش‌های کوهستانی نظیر کوهنوردی و اسکی برخوردار است و باید به‌روزهای خوب خود بازگردد. مهدی کرمی افزود: در نخستین نشست صمیمی و هم‌اندیشی پیشکسوتان و مربیان اسکی همدان با رئیس فدراسیون جمعی از پیشکسوتان، جوانان و مربیان باتجربه در آموزش و قهرمانی به‌عنوان کادر اجرایی هیئت انتخاب شدند تا بتوانیم اتحاد و همدلی خوبی در خانواده اسکی استان به وجود آوریم.

او با اشاره به راه‌اندازی رشته اسنوبرد در همدان گفت: برای اولین بار در اسکی همدان جهت توسعه رشته اسنوبرد و طرح مشکلات جلسه‌ای با ورزشکاران برگزار شد اما با توجه به برخی شرایط خاص رشته اسنوبرد و نوپا بودن این رشته، نیاز به فرهنگ‌سازی و توسعه دارد.

کرمی خاطرنشان کرد: برخی زیرشاخه‌های اسنوبرد مانند فری استایل که در اسکی آلپاین نیز وجود دارد مهیج است اما نیاز به تهیه زیرساخت‌های لازم با رعایت اصول ایمنی مقررات پیست‌های اسکی دارد که به‌جز پیست اسکی توچال تقریباً در سایر پیست‌های ایران چنین امکاناتی به‌صورت سازمان‌یافته فراهم نیست. سرپرست هیئت اسکی استان همدان با اشاره به رفع مشکلات زیرساختی پیست تاریک دره همدان بیان کرد: با رفع مشکلات زیرساخت‌های اصلی پیست مانند راه‌اندازی تله سیژ، برف‌کوب و خرید دستگاه‌های برف ساز؛ با کارشناسی و در نظر گرفتن فضایی مناسب در پیست به لحاظ فنی و ایمنی برنامه‌ریزی لازم در زمینه فعال شدن رشته‌های نوپا صورت خواهد گرفت.

او عنوان کرد: بزرگ‌ترین مشکل پیست عدم استفاده از دستگاه تله سیژ از حدود یک سال قبل از تحویل به هیئت بود که با پیگیری انجام‌شده و تلاش اداره کل ورزش و جوانان بسیاری از مشکلات مرتفع شده است.

کرمی با اشاره به استعدادیابی در رشته اسکی در همدان گفت: طرح استعدادیابی که امسال تقریبا توسط اکثر هیئت‌های اسکی سراسر کشور برگزار شد شامل برگزاری همایشی از طرف فدراسیون اسکی، هماهنگی مربیان استعدادیابی، شرکت نماینده مربیان هیئت‌های اسکی شهرستان‌ها در کلاس مربیگری استعدادیابی، تست پیکر سنجی، برگزاری کلاس آموزشی اسکی و برگزاری مسابقه بین نوآموزان و انتخاب ورزشکاران سطح بالاتر جهت شرکت در اردوی انتخابی تیم‌های ملی پایه بود.

سرپرست هیئت اسکی استان همدان یادآور شد: با توجه به اطلاع‌رسانی انجام‌شده و ثبت‌نام از متقاضیان، در دو مرحله برای دختران و پسران ورزشکار بین سنین ۸ تا ۱۲ سال در محل پایگاه قهرمانی استان همدان تست پیکر سنجی برگزار شد و مقرر شد ۱۳ دختر و ۱۶ پسر در کلاس‌های آموزش اسکی زیر نظر مربیان استعدادیابی هیئت شرکت کنند.

تلاش برای استانداردسازی تله سیژ پیست اسکی

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز با اشاره راه‌اندازی تله سیژ پیست تاریک دره همدان اظهار داشت: از خرداد سال ۹۵ با توجه به اینکه استاندارد فضاهای پیست و تله سیژ به اداره کل استاندارد استان‌ها واگذار شد طی جلساتی که با مدیران اداره کل استاندارد استان داشتیم تلاش کردیم معایب تله سیژ را برطرف کنیم.

رسول منعم افزود: با توجه به اینکه ایرادات بسیار زیادی به تله سیژ گرفته شد از سازندگان تله سیژ پیست تاریک دره همدان نیز دعوت کردیم و به‌طورجدی در این مسئله ورود پیدا کنند.

او بابیان اینکه امسال نیز از اواخر خرداد و تیرماه فشارهای زیادی را برای بازسازی تله سیژ انجام دادیم، گفت: با این فشارها بخشی از کار آغاز شد و صندلی‌های تله سیژ و ترمزها و میکروسوییچ ها بازسازی و تعمیر و تعویض شدند.

 منعم خاطرنشان کرد: مراحل نهایی طی همین هفته به پایان می‌رسد و هفته آینده جلسه‌ای با اداره کل استاندارد استان برگزار می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم تأییدیه استاندارد تله سیژ و پیست را دریافت کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به تعمیر دستگاه برف‌کوب بیان کرد: هم‌زمان با این اقدامات با تمامی نوساناتی که در بازار وجود داشت با تأمین اعتبارات لازم قطعات برف‌کوب را نیز خریداری کردیم و برف‌کوب در حال حاضر آماده است.

او عنوان کرد: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته با اولین بارش برف بتوانیم پیست تاریک دره همدان را به بهره‌برداری برسانیم و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

منعم با اشاره به بازگشت اتحاد و همدلی به اسکی استان همدان گفت: هیئت اسکی نیز انسجام لازم را پیداکرده و در تلاش هستیم در آینده نزدیک مجمع انتخاباتی این هیئت را نیز برگزار کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان یادآور شد: پیست تاریک دره همدان یکی از شکیل‌ترین و مجهزترین پیست‌های کشور است و به دنبال رونق ورزش‌های زمستانی و گردشگری ورزشی و استفاده از این پتانسیل خوب هستیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد