hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمانشاه| موفقیت زنان کرمانشاهی در عرصه‌های شغلی

کرمانشاه| موفقیت زنان کرمانشاهی در عرصه‌های شغلی

نرخ بیکاری در استان 2 میلیون نفری کرمانشاه بر اساس آمارهای رسمی بیش از 16 درصد است و اکنون حدود 123 هزار نفر در این استان جویای کار هستند. در سال‌های اخیر سهم قابل‌توجهی از اراضی کشاورزی استان به دست زنان کرمانشاهی بارورشده و به آبادانی و ثمر دهی رسیده است.


همت بلند و خودباوری این بانوان تنها به کاشت و برداشت ختم نشده و ردپای پررنگ آنان در سایر حوزه‌های کشاورزی همچون پرورش دام و طیور و نگهداری و مراقبت از آن، شیلات و سایر امور زراعی دیده می‌شود.

کشت زعفران، سفره بانوان شاهینی را پربرکت کرد

خدیجه محمدی یکی از همین بانوان کارآفرین کرمانشاهی است که با ایده‌ای خلاقانه در سال 89 صندوق خرد زنان، برای پس‌اندازی هرچند اندک در راستای اشتغال آفرینی را در روستای شاهینی تشکیل داد.

پس از جمع شدن پس‌اندازی قابل‌قبول، محمدی به همراه دیگر بانوان این روستا درخواست خود برای تشکیل کلاس‌های آموزشی در روستا را به جهاد کشاورزی اعلام کرد.

این بانوی خلاق به چگونگی کارآفرین شدنش پرداخت و اظهار داشت: در اواخر سال 89 در دوره کارآفرینی که در بیستون برگزار شد حضور یافتم با ایده‌ای که از سوی مربی من در آن دوره‌ها داده شد به آوردن پیاز در کرمانشاه اقدام کرده و در سال 91 به میزان یک هزار متر زعفران به‌صورت آزمایشی کشت کردم.

او ادامه داد: باوجود سختی‌های فراوان، نبود تجربه و ناآشنایی کارشناسان کرمانشاهی با کشت زعفران، نخستین محصول به‌دست‌آمده برای آزمایش را به مشهد ارسال کردم و مشخص شد که قدرت و کیفیت این نمونه بالا است که انگیزه‌ای شد تا همراه با کشت در پی بسته‌بندی آن برآییم.

محمدی با بیان اینکه این محصول از سال 91 مشمول استاندارد اجباری شد، افزود: هم‌اکنون علاوه بر کاشت و برداشت، به آموزش و مشاوره رایگان در راستای اشتغال برای بانوان بی‌سرپرست و بد سرپرست اقدام می‌کنم.

تغییر نگرش جامعه در کارآفرین شدن مؤثر است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه هم اظهار داشت: برای توانمند شدن هرچه بیشتر بانوان کرمانشاهی به تغییر فرهنگ نگرش جامعه به این قشر به‌عنوان یک فرد توانمند نیاز است.

سعیده فهیم، ارائه آموزش‌های لازم در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را برای توانمندشان بانوان ضروری دانست و ادامه داد: پرداخت تسهیلات خوداشتغالی برای تحقق این هدف سهیم است.

او از ایجاد زمینه برای عرضه محصولات خانگی و تولیدی و ایجاد بازار فروش به‌عنوان مهم‌ترین خواسته این بانوان کارآفرین یادکرد.

فهیم معتقد است، برگزاری برنامه‌های مختلف در ایجاد نشاط در بانوان سرپرست و بد سرپرست خانوار پیشنهاد می‌شود.

راه‌اندازی 104 صندوق خرد زنان در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز با تأکید بر اینکه بانوان 50 درصد از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمارها، جهاد کشاورزی از سهم 30 درصدی اشتغال در سطح استان برخوردار است.

خسرو شهبازی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این اشتغال به دست بانوان کشاورز کرمانشاهی انجام‌شده، از وجود 104 صندوق خرد زنان در سطح استان با هدف اشتغال بانوان کشاورز خبر داد.

او اظهار داشت: عملکرد صندوق خرد زنان به این صورت است که منابع مالی که از سوی بانوان داوطلب جمع شده در صندوق گذاشته می‌شود و سپس کمک بلاعوض نیز از سوی ما دریافت می‌کنند.

شهبازی تصریح کرد: در برنامه داریم که معادل 48 درصد موجودی صندوق، توسط دولت تأمین شود و سپس تحت نظارت صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی خواهد رفت که این امر در روستاها در حال شکل‌گیری است.

شهبازی از کشت زعفران به‌عنوان یکی از بخش‌های اشتغال آفرین برای بانوان یادکرد و گفت: 105 هکتار مساحت سطح زیر کشت زعفران استان در سال گذشته بوده است که امسال با اقدامات صورت گرفته به میزان 106 هکتار بر مساحت ذکرشده اضافه‌شده که در کل به 211 هکتار رسیده است.

او با بیان اینکه نزدیک به 90 درصد از کارها در ارتباط با کشت زعفران توسط بانوان کرمانشاهی انجام می‌شود، ادامه داد: عمده اشتغال در کشت زعفران که به چیدن گل و جدا کردن کلاله اختصاص دارد که توسط بانوان انجام می‌شود چراکه به ظرافت بیشتری نیاز دارد.

او معتقد است، مشارکت بانوان در اکثر واحدهای تولیدی کشاورزی استان دیده می‌شود، چنانچه در پرورش گاو شیری و گوسفند این مشارکت دیده می‌شود و حتی این مشارکت به‌صورت صنعتی نیز دیده‌شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی کرمانشاه به حضور زنان در صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر در برنامه‌هایی که از سوی وزارتخانه با عنوان معرفی بانوان نمونه و کارآفرین کشوری برگزار می‌شود هرساله نام چندین تن از بانوان کرمانشاهی دیده می‌شود و شاید یکی از استان‌هایی هستیم که دارای بیشترین بانوان موفق و کارآفرین کشاورزی در سطح ملی هستیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد