hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ۴۰ درصد از گروه بالای ۸۰ سال در اصفهان هنوز برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند

۴۰ درصد از گروه بالای ۸۰ سال در اصفهان هنوز برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون هیچ عارضه حادی در اثر تزریق واکسن مشاهده نشده است، گفت: در گروه بالای ۸۰سال هنوز حدود ۴۰درصد از جمعیت مراجعه نکردند درحالیکه برای آنان واکسن تهیه شده‌است.
کمال حیدری، با اشاره به عبور از موج چهارم کرونا اظهار داشت: اکنون در مرحله افول موج چهارم هستیم البته باتوجه به اینکه گزارش ورود ویروس جهش یافته هندی و آفریقایی به کشور رسیده است، نگرانی درمورد آن‌ها داریم و باید هوشیار بود تا بتوانیم به سلامت این مرحله را طی کنیم و دوباره با موجی شبیه به موج چهارم که با قله عظیم خود جامعه را در برگرفت و میزان تلفات زیادی داشت روبرو نشویم.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌ها این بود که در مراکز بهداشتی افراد را براساس سند ملی فراخوان می‌کنند، همینطور که پیش می‌رود، با افزون شدن بحث واکسن و تعداد واکسن‌ها و گروه‌های هدف تعداد مراجعات بیشتر خواهدشد و امیدواریم با تولید واکسن ملی به سرعت باید تعداد زیادی از افراد جامعه را واکسیناسیون کنیم.
رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در رابطه با روند واکسیناسیون گروه‌های خاص و پرخطر در اصفهان بیان کرد: گروه‌های افراد مسن  بالای 80سال را شروع کردیم و به‌تدریج به پایین می‌آییم و جمعیت گروه‌های پایین‌تر به‌ترتیب بیشتر خواهد شد، به‌همین دلیل مراکز تجمیعی راه‌اندازی کردیم یعنی مراکزی که بتوانند بصورت همزمان به 10 الی 15 نفر از افراد سرویس‌دهی کنند. به شکلی در دل محله‌ها و با دسترسی مناسب این مراکز را از دو عدد در مصلی‌های بزرگ اصفهان و نمایشگاه‌های بین‌المللی پل شهرستان شروع کردیم و اکنون درحال رساندن تعداد 6 مرکز در اطراف شهر هستیم تا افراد بتوانند با دسترسی مناسب و کمترین تعامل و ازدحام خدمات دریافت کنند.
وی افزود: برای اینکه ازدحام صورت نگیرد ترتیبی اتخاذ شده‌است که هموطنان در سایت salamat.gov.ir ثبت‌نام می‌کنند و همکاران ما روزانه با آن‌ها تماس گرفته و برای روز و ساعت مشخصی آنان را برای انجام واکسیناسیون دعوت می‌کنند. برای مثال در مرکز حرم زینبیه که به تازگی راه‌اندازی شده‌ است،ظرفیت روزانه پذیرش یک هزار نفر را دارد و علت این دعوت عدم ایجاد ازدحام و عدم معطلی افراد است.
حیدری با اشاره به کاهش مرگ و میر درصورت پوشش کامل واکسیناسیون تصریح کرد:امیدواریم با همکاری عوامل مراکز بهداشت بتوانیم هرچه سریع‌تر این پوشش را بالا ببریم که اگر موج دیگری اتفاق افتاد خوشحال باشیم از اینکه گروه‌های پرخطر و درمعرض خطر که مرگ و میر در آن‌ها بیشتر است این ایمنی در بدنشان حاصل شده و شاهد اتفاقات ناگوار و مرگ و میر نباشیم، چراکه زدن واکسن حتی در مرحله اول هم 50 تا 60درصد باعث کاهش مرگ و میر می‌شود.
وی ادامه داد: در رابطه با اینکه کدام واکسن بهتر است، این نکته اهمیت دارد که بدن با این ویروس آشنا بشود تا سربازان دفاعی بدن بتوانند با این ویروس مقابله کنند و ممکن است درصد اثرگذاری هر واکسن درحد بسیار کمی متغیر باشد، ولی این مهم نیست بلکه اصل قضیه یعنی اینکه بدن ما آماده باشد و دچار شوک نشود اهمیت دارد که ما دچار مرگ و میر و اتفاقات ناگوار برای گروه‌های پرخطر نباشیم.

40 درصد از گروه بالای 80 سال هنوز مراجعه نکردند
رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید بر مراجعه گروه‌های سنی پرخطر بیان کرد: متاسفانه میزان مراجعه افراد سالمند به تعدادی که باید باشد، نیست مثلا در گروه بالای 80سال هنوز حدود 40درصد از جمعیت مراجعه نکردند درحالیکه برای آنان واکسن تهیه شده‌است. البته با پایین آمدن گروه‌های سنی درصد جمعیت بیشتر می‌شود و همکاران ما و حوزه سلامت برای سلامت مردم این واکسن را تدارک دیده‌اند و هیچ جای نگرانی نیست و اگر سوالی دارند می‌توانند با شماره 3113 تماس گرفته و دغدغه‌ها و سوالاتشان را برطرف کنند.
وی افزود: به غیر از یک روز بعد از عید فطر که پرواز حامل واکسن از چین تاخیر داشت و برنامه‌ها یک‌روز بهم ریخت، تاکنون کمبود واکسن در اصفهان نداشتیم و همچنان براساس واکسنی که به اصفهان می‌رسد به افراد پیام می‌دهیم بنابراین هیچ جای نگرانی وجود ندارد به این علت که واکسن یک زنجیره سرد حساب شده دارد و خیلی حساس است که اگر این زنجیره رعایت نشود واکسن ازبین می‌رود بنابراین دعوت‌ براساس همین اصل انجام می‌شود و اکنون به اندازه کافی برای همه گروه‌هایی که عرض شد واکسن هست و امیدواریم تا پایان ماه آینده همه گروه‌های پرخطر سالمند و بیماران خاص کاملا پوشش داده شوند.
 حیدری با اشاره به مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر عوارض خطرناک واکسن‌ها گفت: متاسفانه شایعاتی در فضای مجازی منتشر شده‌است که باعث بهم‌ریختگی ذهنی مردم می‌شود برای مثال گفته شده که یکی از واکسن‌ها ایجاد بیماری یا مرگ و میر می‌کند درصورتی‌که ما برای سلامت مردم واکسن می‌زنیم و باید جلوی مرگ و میر را بگیریم و هر واکسن چه واکسنی که به مادر و نوزاد تزریق می‌شود و چه واکسن کرونا، یک درصد عارضه دارد و این درصد خیلی کم است و همه این واکسن‌ها فازهای بالینی خود را طی کردند و ازطرفی برخی واکسن‌ها مثل واکسن کره‌ای که صحبت از لخته شدن درمورد آن مطرح است، در کشورهای پیشرفته دنیا هم استفاده شده و این موارد رصد می‌شود.
وی ادامه داد: ما در محل واکسیناسیون کمیته عوارض واکسن و پزشک داریم که اگر افراد سوالی دارند پزشک درخدمت آنان است و همچنین برای بیماران خاص مراکز جدا درنظر گرفته شده‌است و قبل از تزریق باید برگه از پزشکشان همراه داشته باشند و همه این‌ها با ملاحظات و تدابیر لازم هست و افراد پس از تزریق باید به‌مدت 20دقیقه در مرکز بمانند تا اگر عارضه حادی اتفاق افتاد، پزشک و تیم اورژانس با کیت‌های احیا حضور داشته باشند که خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه حادی از 2.5 ماه پیش که تزریق واکسن آغاز شده‌است، مشاهده نشده‌ است.
رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید بر اعلام عوارض کوتاه‌ مدت و خفیف به‌منظور بررسی مراکز بهداشت تصریح کرد: موارد خیلی معمول مثل جای درد و تب نشان‌دهنده واکنش واکسن بوده و کاملا طبیعی است، درصورتی‌که فرد مرخص شده و در منزل دچار مشکلی شد می‌تواند با شماره 3113 و اورژانس تماس بگیرد یا به مراکز ما گزارش بدهند، عزیزانی که واکسن می‌زنند اگر پس از تزریق با علائمی شبیه به علائم کرونا هرچند کوتاه و ضعیف روبرو شدند لطفا به ما گزارش بدهند چراکه اهمیت دارد و ما همه واکسن‌ها را رصد می‌کنیم، حتی دوسال پیش حدود 250هزار دوز واکسن از هند به اینجا آمد و پس از تزریق چند واکسن متوجه آبسه شدیم و این مقدار را معدوم کردیم چراکه اینجا سلامت مردم برای ما مهم بوده و راحت از این موارد نمی‌گذریم.
وی افزود: متاسفانه شبهاتی که به‌واسطه فضای مجازی در ذهن مردم ایجاد می‌شود، به‌راحتی قابل برطرف کردن از ذهن مردم نیست اما ما آماده دریافت گزارش عوارض هستیم البته مواردی گزارش شد که پزشک یا فردی به‌واسطه دریافت واکسن فوت کرده‌است و پس از اعزام تیم به محل متوجه شدیم فرد واکسن نزده یا ده روز از تزریق واکسن گذشته و فرد به‌واسطه بیماری دیگری فوت شده‌است و ربطی به واکسن نداشته‌است.
حیدری خاطرنشان کرد: در مراکز ما عوارض کاملا مشخص بوده و پرونده‌ها توسط کمیته مخصوص رصد می‌شود چراکه این موضوع برای ما بسیار ارزشمند است، همکاران ما در روزهای تعطیل و هر زمانی پای کار هستند تا هرچه زودتر واکسیناسیون پوشش داده شود و اگر موج‌های بعدی اتفاق افتاد، دغدغه تامین سلامت مردم را داریم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد