hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| روی گریان پسته

کرمان| روی گریان پسته

افزایش 100 درصدی و 150 درصدی قیمت پسته اگرچه این روزها خریداران را نگران کرده اما حال‌وروز پسته کاران هم خوب نیست. فعالان پسته کرمان و رفسنجان روزگار تلخی را می گذارنند و محصولی برای عرضه به بازار و پاسخ به نیاز شب یلدا ندارند. تولید پسته در استان کرمان نسبت به سال‌های قبل یک‌پنجم کاهش‌یافته و آنچه هم که تولیدشده از کیفیت بسیار نازل‌تری نسبت به سال گذشته برخوردار است. شاید اگر سال ۹۶ به فعالان بازار در کرمان گفته می‌شد که تولید پسته در سال ۹۷ فقط ۴۰ هزار تن در کشور خواهد بود این حرف با ریشخند و تمسخر مواجه می‌شد اما حالا اگر سری به حجره‌های پسته فروشان بزنید لبخند تلخی را بر لبانشان می‌بینند که پشتش هزاران درد نهفته است.

هزاران نفر در کرمان بیکار شدند

 هزاران نفر در سال جاری در کرمان بیکار شدند، چرخه تولید پسته در کرمان متوقف‌شده و کشاورزان که هنوز خسارت‌های خود را از بیمه دریافت نکرده‌اند برای نگهداری و آماده‌سازی باغ‌ها برای سال آینده نیز با مشکل مواجه شده‌اند.

بارها به دولتمردان هشدار داده‌شده بود که از استفاده از سموم و کودهای شیمیایی چینی درختان پسته را ضعیف کرده و باغ‌ها در حال خشک شدن هستند اما این هشداری جدی گرفته نشد.

خشکسالی هم امان کشاورزان را بریده است، طی سال‌های گذشته بارها به دولتمردان هشدار داده‌شده بود که از استفاده از سموم و کودهای شیمیایی چینی درختان پسته را ضعیف کرده و باغ‌ها در حال خشک شدن هستند از سوی دیگر آبی برای آبیاری باغ‌ها نیز در استان کرمان باقی نمانده است اما این هشداری جدی گرفته نشد.

دشت‌های رفسنجان، حومه کرمان، زرند و سیرجان دیگر آبی برای آبیاری باغ‌ها ندارند و علیرغم شایعاتی که در شبکه‌های اجتماعی پخش‌شده است حتی یک قطره آب از استان‌های مجاور برای تأمین آب کشاورزی در کرمان اختصاص نیافته است و هیچ چشم‌انداز مثبتی برای تأمین آب نیز وجود ندارد.

در ابتدای سال جاری درحالی‌که درختان به دلیل خشکسالی و استفاده بی‌رویه از سموم چینی بسیار ضعیف شده بودند با یک تنش گرمایی در استان تولید پسته در استان به بدترین وضعیت خود طی نیم‌قرن گذشته رسید و حالا باید کشاورزان نتایج بی‌برنامگی را در بخش کشاورزی برداشت کنند و حسرت فرصت‌های ازدست‌رفته را بخورند.

این در حالی است که پسته در شرایطی که انحصار بازار سال‌ها در دست ایران بود با رقیب سرسخت آمریکایی مواجه شده که هرسال بخش جدیدی از بازار جهانی پسته‌ایران را تصرف می‌کند.

تا سال گذشته ارزآوری سالانه پسته‌ایران ۱.۷ میلیارد دلار بود اما امسال صادرکننده‌ها نه پسته‌ای برای صادرات دارند نه چشم‌انداز ارزی مناسبی برای رفع مشکلات مقابلشان قرارگرفته است و در بی‌برنامگی سرگردان شده‌اند.

به دلیل عدم تولید پسته در استان کرمان، ۹۰ درصد محصول انبارشده سال گذشته و بخش قابل‌توجهی از پسته‌ای که برداشت‌شده که حدود ۴۰ هزار تن است برای حفظ بازارهای تجاری به صادرات اختصاص‌یافته و بخشی کوچکی به بازار داخلی تزریق‌شده است و به همین دلیل شاهد قیمت‌های عجیبی مانند پسته کیلویی ۲۰۰ هزار تومان و مغز پسته ۲۷۰ هزارتومانی هستیم.

تولید پسته به ۱۵ درصد میزان سال گذشته رسیده است

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در خصوص وضعیت کنونی پسته در استان کرمان گفت: در سال جاری میزان تولید پسته در کرمان ۱۵ درصد سال قبل است و همین امر موجب کاهش شدید عرضه پسته در بازار داخلی شده است و در نهایت قیمت‌ها هم افزایش‌یافته است.

محمدعلی محمدمیرزاییان تصریح کرد: قیمت‌ها تابعی از عرضه و تقاضا است وقتی پسته‌ای برای عرضه وجود نداشته باشد قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد چون تقاضا بیشتر از عرضه‌شده است.

او بیان کرد: مشکلات ارزی پیش روی صادرکنندگان نیز بسیار زیاد شده است و باید برای حل مشکلات چاره‌اندیشی شود.

او گفت: ما در سال جاری ۴۰ تا ۵۰ هزار تن پسته تولید کردیم اما در آمریکا در سال جاری ۴۴۰ هزار تن پسته تولیدشده است و با این وضعیت بازارهای خارجی پسته ‌ایران نیز به خطر می‌افتند.

میرزایی افزود: بحث مهم این است که بتوانیم باغ‌های پسته را برای محصول سال آینده آماده کنیم و در این راستا مسئولان به‌خصوص در بخش بیمه باید همکاری لازم را انجام دهند.

سال آینده مشکل تولید محصول پسته برطرف می‌شود

رئیس سابق اتاق بازرگانی کشور گفت: با توجه به شرایط نامناسبی که در زمینه تولید پسته و نوسانات ارزی ایجادشده است از مردم می‌خواهیم امسال صبر کنند و در سال آینده شرایط به وضعیت مناسب بازمی‌گردد.

محسن جلال پور که از تاجران و تولیدکنندگان پسته است، افزود: امسال تولید ما کمتر از یک‌پنجم سال‌های قبل است و سعی شده محصول محدودی که تولید می‌شود برای حفظ بازارهای خارجی استفاده شود. جلال پور ادامه داد: در سال جاری متأثر از نوسانات ارزی و همچنین کاهش تولید پسته شاهد افزایش نرخ این محصول هستیم. در خصوص نوسانات ارزی باید این امر را در نظر بگیریم که سال‌ها قیمت پسته به دلیل ثابت ماندن نرخ ارز که البته سیاست ارزی اشتباهی بود ثابت مانده بود اما کشاورزان با هزینه‌های روزافزون تولید مواجه بودند امسال بعد از سال‌ها نرخ ارز افزایش یافت و پسته که قیمتش متأثر از بازار جهانی است با افزایش قیمت مواجه شد.

او گفت: از سوی دیگر نوسانات گرمایی که در ابتدای سال جاری در کشور روی داد منجر به کاهش شدید تولید پسته در داخل کشور شد. رئیس سابق اتاق بازرگانی کشور ادامه داد: تنش‌های گرمایی در فرودین ماه سال جاری موجب شد شاخه‌ها زایشی که باید برای تولید محصول رشد می‌کردند خشک شوند و رشد درختان عمدتا رویشی شد. رئیس سابق اتاق بازرگانی کشور گفت: ما شاهد کمترین محصول طی نیم‌قرن اخیر هستیم و بسیاری از فرصت‌های شغلی و ارتزاق مردم استان نیز با مشکل مواجه شده است.

او ابراز امیدواری کرد که برای سال آینده مشکل تولید محصول برطرف و قیمت‌ها نیز واقعی شوند هم‌اکنون باید به بازار فرصت دهیم تا بتواند از وضعیت فعلی خارج شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد