hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > گوجه سبز؛ نوبرانه ای با مواد مغذی فراوان

گوجه سبز؛ نوبرانه ای با مواد مغذی فراوان

بخشی از میوه‌های بهاری سفره‌های مردم را رونق و عادات غذایی را بسیار متنوع می‌کنند.
میوه های نوبرانه عمدتاً در کوهستان‌های بلند و دشت‌های مرتفع استان کرمانشاه می‌رویند، خوراکی لذیذ برای مردم که استفاده خوراکی و دارویی از آن‌ها در فرهنگ کهن مردم این استان ریشه دوانده و با محیط زیست، اقتصاد و آداب و سنت‌های کرمانشاه آمیخته شده است.
میوه‌های نوبرانه دارای خواص زیادی برای سلامتی ما هستند، نوبرانه‌هایی که خوردن آن‌ها وسوسه‌انگیز است.
گوجه سبز از میوه‌های نوبرانه دارای مواد مغذی فراوان از جمله ویتامین "ث"، " آ "، "ب" و مواد معدنی آهن، فسفر، پتاسیم و کلسیم، اسید سیتریک و اسید مالیک است، همچنین دارای کربوهیدرات، مقدار کمی پروتئین و فیبرغذایی است.
نوبرانه ای وسوسه انگیز/گوجه سبز نوبرانه ای با مواد مغذی فراوان
گوجه سبز نام درختی است از تیرهٔ گل سرخیان که میوهٔ آن کوچک و آبدار، دارای پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و یک هستهٔ سخت است.
درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب و هوای ملایم به رنگ‌های ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد و سبز روشن در می‌آیند. آب و هوای سرد باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای و ظاهر نامطلوب میوهٔ گوجه سبز می‌شود و در طعم آن نیز تأثیرگذار است.
این میوه به سرعت می‌رسد و مدت نگهداری آن در یخچال ۴ روز است. گوجه سبز به صورت تازه و پخته در خورش‌ها مصرف می‌شود. این میوه غنی از ویتامین C، اسید مالیک، اسید سیتریک است. مصرف زیاده از حد گوجه سبز باعث نفخ معده می‌شود.
نوبرانه ای وسوسه انگیز/گوجه سبز نوبرانه ای با مواد مغذی فراوان
این میوه طعمی ترش دارد و سفت و ترد است و در میان ایرانیان اغلب با نمک به عنوان تنقلات مصرف می‌شود. درخت این میوه در بیشتر نواحی ایران بخصوص شمال غربی ایران تکثیر و برداشت می‌شود گوجه سبز اصلاح شده از نوع بادامی در شهر سردرود رونق زیادی دارد.
گوجه سبز یک میوه کوچک و آبدار، و از پوست نازک به رنگ سبز یا سرخ و دارای هسته سخت است که در کشور فرانسه به عمل آمد. سرشار از ویتامین سی، اسید مالیک و اسید سیتریک است، اما باید توجه کنید مصرف بیش از اندازه گوجه سبز باعث نفخ معده خواهد شد.
گوجه سبز دارای خواص بسیاری برای بدن است. باعث بهبود گوارش، تقویت دستگاه ایمنی بدن، لاغری، سلامت دهان و دندان است.
خوردن گوجه سبز جذب آهن در بدن را بهبود می‌بخشد. همچنین به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین C به ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.
نوبرانه ای وسوسه انگیز/گوجه سبز نوبرانه ای با مواد مغذی فراوان

حدود ۳۰ سال پیش کشت گوجه سبز در کرمانشاه آغاز شده است

احمدی مسئول باغبانی جهادکشاورزی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت : محصول گوجه سبز در منطقه سرپلذهاب (روستای پیران و قره بلاغ و ناوفره) دالاهو (ریجاب) و بصورت پراکنده اطراف شهر کرمانشاه و مناطق معتدله استان بصورت مخلوط با سایر درختان کشت می شود .
او گفت : حدود ۳۰ سال پیش کشت گوجه سبز در استان آغاز شده است و با در نظر گرفتن سطح زیر کشت تقریبی ۴۰۰ هکتار و عملکرد ۶ تا ۱۰ تن، تولید این محصول ۳۰۰۰ تن پیش بینی می شود .
احمدی افزود : محصول گوجه سبز آبدار قبل از رسیدن کامل برداشت می شود .
نوبرانه ای وسوسه انگیز/گوجه سبز نوبرانه ای با مواد مغذی فراوان
او افزود : این محصول سرشار از ویتامین ب و ث است که باعث تقویت سیستم عصبی، رقیق شدن خون، مناسب برای کبد، کاهش وزن، سرشار از فیبر و مناسب برای عملکرد روده است.
احمدی ادامه داد : این محصول در مناطق گرمسیر هر ۵ تا ۷ روز و در مناطق معتدل ۷ تا ۱۰ روز یک بار آبیاری می شود. ۱۳ تا ۱۵ هزار متر مکعب آب بصورت سنتی برای هر هکتار مورد نیاز است.
او افزود : عمده محصول تولیدی به استان‌های تهران و اصفهان و آذربایجان و شیراز صادر می شود.در سنوات قبل به کشور‌های عربی و روسیه صادر می شد و در شرایط پس از کرونا صادرات به کشور‌های دیگر از سر گرفته می شود.
احمدی گفت : میزان اشتغال ثابت این محصول حدود ۱۰۰۰ نفر و اشتغال فصلی ۹۰ هزار نفر روز پیش بینی می شود .
با وجود خواص زیاد این میوه، گاهی افراد هسته آن را می خورند؛ در صورتی که هسته این میوه ترکیبات سیانیدریکی (ترکیبی از سم خطرناک سیانور) دارد که می تواند به افراد صدمه بزند.
شرایط آب و هوایی استفاده از ارقام مناسب جایگزینی کود بیولوژیک بجای کود شیمیایی عواملی است که موجب شده محصول گوجه سبز مرغوبیت خود را بدست بیاورد
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد