hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > شیب هزینه‌های درمان تندتر شد

شیب هزینه‌های درمان تندتر شد

پارسال متوسط هزینه بهداشت و درمان یک خانوار در مناطق روستایی 17.4درصد و خانواده شهری 21.1درصد افزایش یافته است

سهم هزینه‌های بهداشت و درمان در سبد هزینه ایرانی‌ها رو به افزایش است و مطابق آخرین آمار سال قبل متوسط هزینه بهداشت و درمان در مناطق روستایی 17.4درصد و خانواده شهری 21.1درصد افزایش یافته و با توجه به بالارفتن قیمت دارو و افزایش سهم حق بیمه این مقدار همچنان رو به افزایش است.
آنطور که مرکز آمار و اطلاعات راهبری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده هم‌اکنون میانگین سهم هزینه‌های مربوط به بهداشت و درمان در یک خانوار شهری 10.6درصد و در یک خانوار روستایی 10.3درصد است؛ البته این اطلاعات مربوط به سال قبل است که به تازگی منتشر شده و هنوز در مورد هزینه‌های بهداشت و درمان سال97 اطلاعاتی در دست نیست؛ ضمن اینکه این هزینه‌ها از یک خانواده تا خانواده دیگر بسته به طبقه درآمدی و همینطور تعداد خانوار متفاوت است. از سوی دیگر آنطور که خبر‌های دریافتی نشان می‌دهد با افزایش تحریم‌ها و افزایش قیمت دارو این سهم هم‌اکنون بیش از آن چیزی است که وزارت کار اعلام کرده است؛ ضمن اینکه باید به این نکته توجه کرد که هم‌اکنون سهم درمانی بیمه‌گذار از 30درصد به 35درصد رسیده است و چنانچه بودجه‌های مربوط به طرح تحول سلامت تأمین نشود پیش‌بینی می‌شود این مقدار امسال به 40درصد برسد و این به‌معنای آن است که درصورت تأمین نشدن بودجه، از این پس بیمه‌گذاران باید تا 40درصد از هزینه‌های درمانی را خود پرداخت کنند.

 در گذشته سهم بیمه‌گذار از این مقدار 30درصد بود و بیمه‌گذار از طریق کارفرما تا 70درصد این هزینه‌ها را تأمین می‌کرد اما با توجه به کاهش بودجه‌های مربوط به طرح تحول نظام سلامت این سهم هم‌اکنون به 35درصد رسیده است و به همین‌خاطر است که برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر رویه به همین شکل ادامه داشته باشد و بودجه‌های مربوط تأمین نشود کار به آنجا خواهد رسید که بیمه‌گذار در کنار هزینه‌های بیشتری که بابت بهداشت و درمان می‌دهد باید سهم بیشتری هم از محل پرداخت حق بیمه پرداخت کند.

 با درنظر گرفتن این موارد و با توجه به اینکه اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت کار تا قبل از اعمال تحریم‌ها و افزایش قیمت دارو محاسبه شده است برآورد‌ها نشان می‌دهد که سهم هزینه بهداشت و درمان در سبد هزینه‌ای خانواده‌‌های ایرانی بیش از 10درصدی باشد که به تازگی وزارت کار اعلام کرده اما با همین اطلاعات موجود هم اعداد نشان می‌دهد سهم هزینه‌های بهداشت و درمان در سبد هزینه‌های ایرانی روزبه‌روز در حال افزایش است؛ به‌طوری که سال قبل سهم این هزینه‌ها در خانواده‌ای روستایی 17.4درصد و در شهر 21.1درصد رشد کرده است.

این درصد افزایش در سال 95هم نسبت به سال 94برای نقاط شهری و روستایی به‌ترتیب 7.9و 6.6درصد بوده است. اگر ارقام با همین فرمان افزایش یابد بیم آن می‌رود که سهم هزینه‌های بهداشت و درمان از کل هزینه‌ها با وجود اعمال تحریم‌ها و افزایش قیمت دارو و افزایش سهم حق بیمه توسط بیمه‌گذار در سال‌جاری به‌مراتب افزایش بیشتری نسبت به سال‌های قبل داشته باشد.

جزئیات آمار

مطابق اطلاعات وزارت کار هزینه یک خانواده 4نفره در مناطق شهری سالانه 36میلیون و 343هزار تومان است که از این مقدار 3میلیون 640هزار تومان صرف بهداشت و درمان و هزینه‌های بیمه اجتماعی و درمانی می‌شود. در روستاها نیز هزینه یک خانواده 4نفره در یک سال برابر با 20میلیون تومان است که از این مقدار 2میلیون تومان صرف هزینه‌های بهداشت و درمان می‌شود. در مورد دهک‌های مختلف درآمدی در شهر‌ها نیز اگر چه سهم هزینه‌های بهداشت و درمان متناسب با درآمدهایشان یکسان و در حدود 10درصد است اما اگر سهم هزینه‌ها را متناسب با درآمد خانواده‌ها درنظر نگیریم مقدار هزینه‌های بهداشت و درمان در خانواده‌های مرفه نسبت به خانواده‌های کم‌درآمد بسیار بیشتر است؛ به‌طوری که طبق اطلاعات ارائه شده هم‌اکنون یک خانواده شهری در دهک اول سالانه 826هزار تومان صرف هزینه‌های بهداشت و درمان می‌کند؛ درحالی‌که دهک دهم که ازجمله مرفه‌ترین دهک‌های جامعه است سالانه نزدیک به 10میلیون تومان صرف بهداشت و درمان می‌کند. در روستا‌ها هم همین شرایط حاکم است؛ به‌طور که خانواده‌های روستایی در دهک اول سالانه فقط 330هزار تومان صرف هزینه‌های بهداشت و درمان می‌کنند؛ درحالی‌که خانواده‌هایی که در دهک دهم طبقه‌بندی می‌شوند سالانه نزدیک به 6میلیون تومان صرف هزینه‌های سلامت می‌کنند. این موضوع شکاف طبقاتی موجود در مورد هزینه‌های بهداشت و درمان را در کشور به خوبی نمایان می‌کندو نشان می‌دهد دهک‌های پایین جامعه به‌دلیل درآمد پایین‌تر کمتر می‌توانند برای بهداشت و درمان هزینه کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد