hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مازندران| چشم‌انتظاری برای کشت لیموترش

مازندران| چشم‌انتظاری برای کشت لیموترش

این روزها رویای کشت لیموترش در سر بیشتر کشاورزان مازندرانی وجود دارد و بر اساس آمارهای رسمی جهاد کشاورزی تاکنون برای ده‌ها هکتار کشت گلخانه‌ای لیموترش مجوز صادر کرده است و تعداد زیادی متقاضی هم در صف دریافت مجوز هستند.


برف و یخبندان پاییز 95 در مازندران با همه خسارت‌ها و خاطرات ناخوشایندش سبب شد تا کشت گلخانه‌ای لیموترش به این استان بیاید و این روزها چنان مورد استقبال قرار گیرد که مسئولان کشاورزی نسبت به تبعات عملکرد نسنجیده باغداران هشدار دهند.

کشت گلخانه‌ای لیموترش در مازندران از مردادماه امسال با افتتاح نخستین گلخانه به دست وزیر جهاد کشاورزی در شرق این استان کلید خورد و در همین مدت کوتاه صدها کشاورز و باغدار به‌صف شده‌اند تا مجوز ایجاد گلخانه را دریافت کنند.

نگرانی کارشناسان و مسئولان کشاورزی مازندران این بار دقیقا به خاطر استقبال بیش از انتظار برای کشت گلخانه‌ای این محصول است، کشتی که در مازندران تاکنون سابقه نداشته و تجربه‌های قبلی برای کشت گلخانه‌ای محصولات دیگر با شکست مواجه شده بود.

تغییرات اقلیمی و ضرورت تغییر الگوی کشت

 بر اساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی، برای کشت گلخانه‌ای لیموترش در هر هزار مترمربع صد نهال غرس می‌شود و در سومین سال به بار می‌نشیند و میوه دهی آن‌هم در این سطح بیش از یک هزار و 500 کیلوگرم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گسترش کشت گلخانه‌ای و سازگار کردن ارقام موجود با تغییرات اقلیمی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای استان دانست و تأکید کرد که توسعه کشت گلخانه‌ای لیموترش نیز بر همین اساس در دستور کار قرارگرفته است.

عزیزالله شهیدی فر بخشی از نگرانی‌ها درباره شکست طرح را به خاطر وجود کارشناسان بیکار بخش کشاورزی در مازندران منتفی دانست و گفت که این استان به علت برخورداری از نیروی انسانی کارشناس و محیط پاک می‌تواند محصول سالم و استانداردی را در گلخانه‌های خود تولید کند.

او با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای لیموترش از شرق مازندران با جدیت دنبال می‌شود، اضافه کرد: کشت گلخانه‌ای این محصول تا 100 هکتار برنامه‌ریزی‌شده است.

رونق کشت گلخانه‌ای در بهشهر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر هم به وجود بندر امیر آباد در شرق استان به عنوان مهم‌ترین ظرفیت برای صادرات محصولات کشاورزی گلخانه‌ای در این منطقه اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر محسوس اقلیم و افزایش و کاهش غیرطبیعی دما و کمبود شدید آب در شرق استان، توسعه کشت گلخانه‌ای در این منطقه موردتوجه سازمان جهاد کشاورزی استان قرارگرفته است.

او به ایجاد 13 هکتار کشت گلخانه‌ای لیموترش در شهرستان بهشهر اشاره کرد و بیان داشت: ازآنجایی‌که مدیریت آب و تغذیه گیاه در کشت گلخانه‌ای کاملا علمی است، به‌کارگیری کارشناسان خبره این بخش ضروری و مورد تأکید جهاد کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر گفت: از طرفی با توجه به اینکه دولت تسهیلات کم‌بهره قابل‌توجهی را به کشت گلخانه‌ای پرداخت می‌کند، فرایند احداث، تولید و عرضه آن در بازار داخلی و صادرات آن برنامه‌ریزی می‌شود.

صدور مجوز ایجاد 90 هکتار کشت گلخانه‌ای لیموترش

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران‌ هم از صدور مجوز ایجاد 90 هکتار کشت گلخانه‌ای لیموترش در استان خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت بیش‌ازحد این رقم به سرما، استقبال کشاورزان به کشت این محصول زیاد است.

هادی ایزدی افزود: سرما و یخبندان سال 95 صد درصد باغ‌های لیموترش استان را از بین برد و به همین دلیل کشت گلخانه‌ای این محصول باغی موردتوجه جهاد کشاورزی و باغداران قرار گرفت.

او توضیح داد: در کشت گلخانه‌ای در هر یک هزار مترمربع ‌صد نهال لیموترش کشت می‌شود که پس از سه سال از هر درخت 15 کیلو لیموترش برداشت می شود و این میزان در چهارمین سال به 20 کیلوگرم و پنجمین سال نیز تا 30 کیلوگرم می‌رسد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد