hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > عوارض جانبی عجیب دارو‌های استاتین

عوارض جانبی عجیب دارو‌های استاتین

متخصصان می‌گویند مصرف دارو‌های کاهش دهنده کلسترول خون موسوم به استاتین‌ها می‌تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد.
استاتین‌ها گروهی از دارو‌های کاهش دهنده کلسترول خون محسوب می‌شوند که با مهار یک آنزیم خاص از افزایش سطح کلسترول خون به ویژه در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی جلوگیری می‌کند. کلسترول ماده‌ای مومی شکل است که در خون یافت شده و می‌تواند باعث انسداد عروق شود.
با این حال، گرچه استاتین باعث افزایش قدرت دفاعی بدن در برابر بیماری‌های قلبی می‌شود، اما مصرف این گروه از دارو‌ها می‌تواند طیف گسترده‌ای از عوارض جانبی را داشته باشد.
کلسترول خون از دو راه تامین می‌شود: نخست از راه مصرف مواد غذایی و دیگر از راه تولید آن در کبد. استاتین در واقع در روند تولید کلسترول در کبد اختلال ایجاد می‌کند و باعث کاهش تولید این ماده می‌شود. متخصصان انگلیسی می‌گویند فواید مصرف استاتین‌ها غیرقابل کتمان است، اما این موضوع بدون عارضه جانبی نیست.
رایج‌ترین عوارض جانبی مصرف استاتین‌ها شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- احساس حالت تهوع و یا سوء هاضمه
۲- سردرد
۳- احساس درد و رنج در ناحیه پشت (کمر) و مفاصل
۴- خونریزی بینی
۵- گلودرد
۶- علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند آب ریزش بینی، گرفتگی بینی و عطسه
۷- یبوست و نفخ
۸- اسهال
متخصصان می‌گویند ممکن است پس از مصرف استاتین‌ها شاهد بروز برخی علائم ذکر شده باشید، اما پس از مدتی بدن به این دارو عادت کرده و علائم از بین می‌رود. با این حال، یافته‌های محققان نشان داده است مصرف استاتین‌ها می‌تواند به طور موثری مانع از بروز بیمار‌های جدی مانند حمله قلبی و یا سکته مغزی شود.
محققان تاکید دارند ممکن است افراد استطاعت مالی لازم برای خرید دارو‌های گروه استاتین را نداشته باشند یا به دلیل عوارض جانبی این دارو، مایل به استفاده از آن نباشند. حقیقت این است که استفاده از استاتین‌ها تنها راهکار برای کاهش سطح کلسترول خون نیست.
عوارض جانبی عجیب دارو‌های استاتین
افراد می‌توانند با تغییر سبک زندگی سطح کلسترول خونشان را پایین بیاورند. بهتر است در همین راستا از مصرف هر گونه غذای چرب به ویژه چربی‌های اشباع شده اجتناب کنید. چربی‌های اشباع شده به طور مستقیم باعث افزایش سطح کلسترول بد خون می‌شود.
غذا‌هایی که حاوی چربی‌های اشباع شده است و افراد باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنند شامل موارد ذیل می‌شود:
۱- گوشت‌های قرمز
۲- سوسیس و فرآورده‌های گوشتی
۳- کره
۴- خامه
۵- چربی‌های حیوانی
در کنار نباید‌های غذایی، افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی حاوی کلسترول خوب، سطح کلسترول بد خود را کاهش دهند. از جمله مواد غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع که دارای کلسترول خوب هستند می‌توان به ماهی‌های چرب، آواکادو، آجیل‌ها و دانه ها، تخم آفتاب گردان، زیتون، روغن‌های گیاهی، و دانه کلزا اشاره کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد